Hej!
Jag tycker att detta ärende bör gå under ersättning för EU261 men det tycker inte SAS.
Under SAS-strejken bokades min Paris-resa om till Turkish Airlines via Istanbul. Inga problem så långt, bara 8h försening och jag vet att Strejk anses som extraordinär händelse vilket gör att ersättning inte betalas ut.
Men när jag ska checka in på Turkish på Arlanda tidigt på morgonen så finns inte min bokning med. Det visar sig att SAS inte bekräftat min bokning pga slarv. Då blir jag ombokad via Tallinn-Frankfurt-Bryssel (övernattning) och sedan Paris för att komma fram 16h senare. SAS hänvisar till att strejken orsakade stress hos personalen så att de glömde bekräfta min biljett. Detta finns skriftligt. Jag anser inte att det kan vara anledning till att inte betala ut ersättning, om så är fallet kan de ju i princip hänvisa till vilken strejk som helst i Världen och att deras personal är stressad.
Vad anser ni? Är det bara att ge upp ärendet att få ut ersättning enl. EU261?
Mvh
Snörök
Jag tycker att detta ärende bör gå under ersättning för EU261 men det tycker inte SAS.
Under SAS-strejken bokades min Paris-resa om till Turkish Airlines via Istanbul. Inga problem så långt, bara 8h försening och jag vet att Strejk anses som extraordinär händelse vilket gör att ersättning inte betalas ut.
Men när jag ska checka in på Turkish på Arlanda tidigt på morgonen så finns inte min bokning med. Det visar sig att SAS inte bekräftat min bokning pga slarv. Då blir jag ombokad via Tallinn-Frankfurt-Bryssel (övernattning) och sedan Paris för att komma fram 16h senare. SAS hänvisar till att strejken orsakade stress hos personalen så att de glömde bekräfta min biljett. Detta finns skriftligt. Jag anser inte att det kan vara anledning till att inte betala ut ersättning, om så är fallet kan de ju i princip hänvisa till vilken strejk som helst i Världen och att deras personal är stressad.
Vad anser ni? Är det bara att ge upp ärendet att få ut ersättning enl. EU261?
Mvh
Snörök