Senaste nytt

Åker till New York via Oslo. Var görs API (Advance Passenger Information)?

joa

Medlem
Ja, ni ser ju frågan i rubriken. Reser med SAS från ARN.
Har 1h 20 min på mig i Oslo för bytet. Lugnt antar jag? Även med en treåring i "släptåg"......
 

palmen

Moderator
Det ska göras på Arlanda utgår jag ifrån.
På min senaste resa nu i veckan med Air Canada till Atlanta så var första flighten med SAS, de la dock inte in informationen så det var tvunget att göras i gate i Köpenhamn istället.
Om de inte lägger in din info på arlanda så be dom göra det för att slippa det momentet senare
 

JohanA

Medlem
Jag brukar logga in på min bokning och göra det själv. Antingen någon vecka i förväg eller via online/mobilt check in.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror att flygbolagen inte alltid kan (eller ens får?) dela med sig av APIS-informationen även när man är på samma bokning och först lägger in informationen vid incheckningstillfället.

Om man exempelvis undlåter att på förhand lägga in någon APIS-information i en en AA-bokning där första sträckan är med BA och sedan manuellt checkar in på flygplatsen kommer BA ta din APIS-information men AA kommer likväl behöva upprepa proceduren i London (tex) då alla APIS-element inte följt med. Jag skulle kunna tänka mig att motsvarande situation råder mellan SAS och Air Canada.

Om man däremot lägger in informationen på bokningen på aa.com tror jag all information går över till BA:s del av bokningen, men det har jag inte testat då jag själv brukar ta upp bokningen på ba.com för att kunna välja platser och då behöver man ange viss information även där.

Att sedan nordamerikanska bolag har en förkärlek för att låta alla passagerare passera en av deras egna agenter gör väl inte saken lättare.
 

joa

Medlem
Har fyllt i infon i SAS bokning, men har för mig att man brukar få ta upp det i alla fall. Fast jag har ju förut iofs mest rest med jobbet och vad de gör vet jag inte. Vi får se på Söndag. Får fråga i incheckningen så jag slipper göra det i Oslo i alla fall.

1.20 för byte i Oslo är lugnt va?
 

AABack2ARN

Medlem
Flyger du med SAS bägge sträckorna skall det inte vara några problem med att få allt gjort på Arlanda. Och 1h20min skall vara lugnt på Oslo om allt är i tid (oceaner av tid som vissa skulle säga ;))
 
Om det mot förmodan skulle varit så (vilket jag också betvivlar) att du måste upprepa/göra APIS i Oslo, så är det fortfarande oceaner av tid. De kommer märka det i så fall i gate på Oslo, och be dig om uppgifterna (eftersom de inte kan boarda dig annars). Ett par minuter senare så är det klart och färdigt. :)
 
Toppen