Senaste nytt

Kontaktlösa betalningar nu på SAS-AMEX

Avgeek

Medlem
Detta kanske inte är någon direkt nyhet, men min flickvän fick precis sitt Amex Premium och jag såg att kortet numera har stöd för kontaktlösa betalningar. Ringde Amex och bad om att få mitt Elite-kort utbytt och det var inga problem, även Elite-korten har numera stöd för kontaktlösa betalningar.
 

srg

Medlem
Jag fick det på mitt nya kort för ~1 månad sen med.. otroligt irriterande är att dessa stör ut SL's kortläsare i buss och tunnelbana i Stockholm om dom kommer för nära. Jag har kunnat läsa av mitt SL kort igenom plånboken utan att öppna den tidigare, går inte längre. Stora problem...
 
  • Gilla
Reactions: Arv

MWi

Medlem
Jag fick det på mitt nya kort för ~1 månad sen med.. otroligt irriterande är att dessa stör ut SL's kortläsare i buss och tunnelbana i Stockholm om dom kommer för nära. Jag har kunnat läsa av mitt SL kort igenom plånboken utan att öppna den tidigare, går inte längre. Stora problem...
Eller så kan SL sluta vara en U-landsaktör och tillåta att man reser med sitt kontaktlösa kort som i London....
 

nollbit

Medlem
Jag fick det på mitt nya kort för ~1 månad sen med.. otroligt irriterande är att dessa stör ut SL's kortläsare i buss och tunnelbana i Stockholm om dom kommer för nära. Jag har kunnat läsa av mitt SL kort igenom plånboken utan att öppna den tidigare, går inte längre. Stora problem...

Konstigt nog verkar detta gälla även amex-korten innan kontaktlösa betalningar. Jag har inte ikonen för kontaktlösa betalningar på mitt kort, men sen jag skaffade amex måste jag plocka ut SL-kortet ur plånboken för att det ska fungera. Antar att de började stoppa in chippen i kortet innan funktionaliteten aktiverades?
 

hallgren

Medlem
Jag fick också ett sånt nyligen, men var kan man använda dem? Hittills har jag bara försökt på ICA, och där har det inte funkat.
 
Tyvärr bara ICA-kort som fungerar på ICA. Gjort samma experiment själv. Har inte hittat något ställe i Uppsala där det fungerar ännu.
 

hallgren

Medlem
iZettles "nya" betalterminal (vit), har symbolen för att kunna ta emot kontaktlösa betalningar. Jag hade tyvärr inget kort att testa med.

Problemet verkar inte vara att terminalerna inte finns utan att de inte funkar med amex. Så är det iallafall på min lokala ica-butik. Terminalerna där har tekniken och känner av kortet, men svarar bara med ett felmeddelande när jag försöker.
 
Äh, så, res lite till Storbritannien, Schweiz m.fl och prova era kort. Det är ju resa vi håller på med, inte vara hemma. ;)

(För säkerhets skull vill jag påpeka att det där är gravt ironiskt och skall tas med en stor hink med salt!)

Har varit sugen på att byta ut mitt Elite faktiskt men tror nog jag avvaktar lite efter feedback:en so far i tråden här. Störa ut SL-kortet blir onödigt segt när användningsområdet på hemmaplan fortfarande är väldigt begränsat.
 
Toppen