Senaste nytt

Qatar Airways Cargo öppnar Stavanger - Doha

Dr. Miles

Expert
Fr o m 2014-OCT-19 öppnar Qatar Airways Cargo Stavanger - Doha en gång i veckan med följande routing.
Doha - Khartoum - Entebbe - Bryssel - Stavanger - Doha
Linjen opereras av Airbus A330 Freighter.

......7
QR8438
Doha 15:00 - Khartoum 18:55 / 19:55 - Entebe 23:15 33X

1......
QR8439
Entebe 00:45 - Bryssel 07:10 33X

1......
QR8440
Bryssel 08:40 - Stavanger 10:50 / 11:50 - Doha 20:15 33X​

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Källa: QATAR Airways Cargo to Start Stavanger Service from late-Oct 2014 | Airline Route

Är det kanske för Norsk fisk från Stavanger till Asien? Med tanke på att det är direktflyg från Stavanger till Doha.
 

MarcusC

Medlem
Oslo har ju en dröse fraktlinjer främst för fisk (Korean & Asiana). Vet inte varifrån fisken kommer men Stavanger borde innebära kortare truckning? Importmässigt vet jag inte om SVG attraherar såpass? Tidsödande mata övriga Scandinavien!
 

Dr. Miles

Expert
Lax (inte flygplatsen då) ena vägen och antagligen oljeborrningsutrustning andra vägen?
Oslo har ju en dröse fraktlinjer främst för fisk (Korean & Asiana). Vet inte varifrån fisken kommer men Stavanger borde innebära kortare truckning? Importmässigt vet jag inte om SVG attraherar såpass? Tidsödande mata övriga Scandinavien!
Det finns en diskussion om hur stor volym av norsk lax transporteras i rykte om nya SAS långlinjer tråden.

Här kan ni se/läsa hur mycket det kostar att transportera fisk färsk (flyg) eller fryst (båt) per kg.
Siffrorna är från ett dokument som publicerades i maj 2012 så inte dagfärska men man får ett hum om kostnaderna.

Screenshot20150626_01.png

Källa: http://www.epa.govt.nz/Publications...l - Product and Market Growth Report - v1.pdf (sida 12)

Transportkostnad av fisk mellan Norge och Asien med flyg (+landtransport lokalt) var ca 2,0 - 3,0 USD per varje 1 kilo fisk man skickade. Med båt på samma sträcka kostade det bara 0,4 - 0,5 USD per kg när man skickade frysta fiskar.

I Samma dokument säger att mer än 85% av norsk laxproduktion skickas som färsk (dock det är inte nödvändigtvis allt skickas med flyg) så att det är en stor affär för flygbolagen som transporterar norsk lax.
Kontali Analyse AS skrev:
Norwegian fresh Atlantic salmon is still dominating many of these market places as the “main commodity” of fresh salmon. However, considering that the Chilean farmed salmon/trout industry over the last 10 years, have shipped only ¼ of their production to the markets in “fresh forms”, the Norwegian industry has into a large degree built their logistics around fresh distribution, and exports more than 85 % of their salmon and trout as fresh. And considering that Norway holds nearly 50 % of the global production, the Norwegian dominance in these Far East markets, does not come as such a surprise.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Det verkar som Qatar Cargo har slutat att flyga till Stavanger.

Nedgång av oljeindustrin har gjort att linjen blev olönsam även med frakt av lax?
 
Toppen