Senaste nytt

Jorden Runt på 18 dagar - före resan

Ystad

Medlem
För några år sedan gjorde jag en jorden runt resa i jobbet - i västervarv: ARN – FRA – GRU – IAH – DFW – SFO – PEK – BKK – DXB – KWI – DXB – MUC – ARN.
Nu har min fru och jag bestämt oss för att göra en jorden runt resa på egen bekostnad, men i östervarv: CPH – VIE – DEL – BKK/DMK – REP – DMK/BKK – HKG – PEK – HND/NRT – HNL – SFO – LAS – YYZ – CPH. Biljetten är en *A RTW (utom DMK – REP – DMK där vi flyger med AirAsia). Vi kommer att åka i Z- och D-klass (förutom med AirAsia naturligtvis:(

Eftersom jag hittat en del inspiration och tips på dessa sidor så tänker jag "bjuda tillbaka" genom att efter resan återkomma med recensioner på både flyg och lounger längs resan. Vi kommer att ge oss iväg om ca 2 veckor men jag gör detta inlägg nu för att se om någon här har ytterligare tips att ge - eller om det finns frågor som jag kan ta med mig och besvara efter hemkomsten. Jag kommer inte att skriva här under själva resan - då blir det fullt fokus på upplevelserna.

Här är de olika etapperna med bolag och plan:
CPH - VIE: Austrian, B737-800
VIE - DEL: Air India, B787-8
DEL - BKK: THAI, B777-300
DMK - REP - DMK: AirAsia, A320
BKK - HKG: THAI, A330
HKG - PEK: Air China, A321
PEK - HND: ANA, B787-9
NRT - HNL: ANA, B767-300
HNL - SFO: United, B757-300
SFO - LAS: United, B737-800
LAS - YYZ: Air Canada, B767-300
YYZ - CPH: Air Canada, B787-9

Så - välkomna med tips och frågor.
 

Kevinator

Medlem
Fantastisk resa! Jag var inYstad och Marsvinsholms slott i förrigår. Kul att en Ystadsbor gör en sån jorden-runt resa!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Åkte just LAX-YYZ-CPH med AC förra veckan. Är det samma typ av redeye-flighten från LAS i 767:an 4-5h som ni också åker? Isf räkna inte med jättemycket sömn. Och det finns ingen lounge vid ankomst, man måste gå ut och sen in igen så ät frukosten ombord. Toronto Pearson airport är annars nice. Ta tåget UP Express in till city, kostar 12 canada dollar enkel och va supersmidigt. Köp inte biljett för returen förens ni ska åka, gäller bara i en timme. Stannade i Toronto bara över dagen och hängde med en kompis så har inte så många andra tips. Dreamlinern till CPH var riktigt nice, fick ett plan som bara var 3 mån gammalt. Stolen var liknande den jag gillar på AA:s 777-300ER. Riktiga täcken och kuddar. Servicen var vänlig och omtänksam (detaljer som att hon frågade om påfyllning av skumpan samt mindes att jag ville ha mjölk i kaffet etc). Maten helt ok. Trevlig resa!

4a76d15767123f6dd1a1f53e5e26e9cd.jpg

Air Canadas businesskabin på sprillans ny 787-900.
 

Ystad

Medlem
Kevinator,
Ja, Marsvinsholm är fint. Lättsam teater på sommaren och trevlig julmarknad i december.

Cristoffer,
Ja, tyvärr är det nog en AC rouge maskin vi åker mellan LAS och YYZ. Jag har själv aldrig åkt med en rouge flight men vad jag förstått, och som du också beskriver, är det en ganska "beige" upplevelse. Men att flyga inom Nordamerika brukar ju sällan vara höjdarupplevelser. Vi får istället se fram emot YYZ - CPH med Dreamliner...
Vi byter bara plan i Toronto så något besök hinns inte med denna gång. Däremot tycker jag Toronto är en trevlig stad - ett tips från mig är att besöka Wayne Gretzkys pub. Som pub betraktat kanske inte något speciellt - men all memorabilia... whoo för en idrottsintresserad.

palmen,
inte dricker man väl öl när man åker business - det finns ju annat:)
 

chazzie

Medlem
ag har själv aldrig åkt med en rouge flight men vad jag förstått, och som du också beskriver, är det en ganska "beige" upplevelse.

Det är en ganska bra uppfattning :) Jag åkte Rouge mellan LAX och YVR, det är lite som att åka buss, no thrills men det får jobbet gjort, speciellt på en så kort resa (2-2,5h) så funkar det. LAS-YYZ däremot bör väl nå 3,5-4h så det är nog tyvärr lite mindre sexigt, men rapportera gärna! På LH i ekonomi upplevde jag Air Canada som bra, trevlig personal och juste mat/dryck (för den klassen =} ).

Lite mer OT så verkar det vara en kanonresa, ser fram emot rapporter efter vägen!
 

Ystad

Medlem
Haha, då känner du inte @palmen, han är troligen forumets största ölfantast. Han kan nog överleva på öl enbart :)
Nej jag känner inte palmen, men hatten av för honom då öl är rena hälsodrycken (även om jag själv alltid väljer drycker från Reims om valet står mellan sådana och öl:)

F ö verkar det som du och jag har samma åsikt om vissa Irländska flygbolag.
 
Toppen