Senaste nytt

Lounge access vid ankomst med SAS

Hej!

Efter vad jag hört här så har jag förstått att man måste ha en avrese biljett med Staralliance för att ha tillgång till lounge. Men så var jag inne och läste på sas hemsidan om EBG där det stod följande,

Gold members traveling on a same-day ticket with SAS, Estonian Air and Wideroe, Star Alliance carrier are welcome to bring one guest or the immediate family to any SAS lounge. The guest must present a boarding card for any same day Star Alliance flight.

Gold members also have lounge access when arriving from an SAS operated intercontinental flight (though not at Newark due to airport authority regulations).


Sista meningen tolkar jag som att har man flugit till en plats med SK så har man lounge access förutom i Newark.

Stämmer detta? Vilka lounger gäller det isåfall i?
 

Jonas C

Medlem
Om man är EBG så får man tillgång till loungen vid ankomst från en long haul destination. Det är SAS egna lounger som gäller.
 

Senator

Moderator
I praktiken innebär detta ankomst på ARN,CPH, OSL från resor från USA och Asien. Jag tror restriktionen på EWR också gäller ORD av samma skäl.
 
Precis som ovanstående inlägg gäller detta enbart om du kommer från en SAS destination utanför Europa. Skulle du t ex. komma från Paris eller Bryssel så har du ingen loungeaccess. Såvida du t ex. inte har en vidareanslutning med SAS/Star Alliance.
 
Precis som ovanstående inlägg gäller detta enbart om du kommer från en SAS destination utanför Europa. Skulle du t ex. komma från Paris eller Bryssel så har du ingen loungeaccess. Såvida du t ex. inte har en vidareanslutning med SAS/Star Alliance.

I de fall man har bagage incheckat till slutdestinationen så är det ju trevligt att använda loungen en stund. Tycker det blir allt oftare man lyckas checka in hela vägen så den förmånen är inte så dum.
 
Gold members also have lounge access when arriving from an SAS operated intercontinental flight

Hur funkar det om jag flyger IAD-CPH-ARN med relativt kort byte på Kastrup? Kan jag som guldmedlem smita in till loungen på Arlanda och duscha medan jag väntar på bagaget?
Räcker det att den interkontinentala resan finns på samma PNR, eller gäller den strikt på ankomstflygplatsen för det interkontinentala benet (Kastrup i mitt fall)?
 
Hur funkar det om jag flyger IAD-CPH-ARN med relativt kort byte på Kastrup? Kan jag som guldmedlem smita in till loungen på Arlanda och duscha medan jag väntar på bagaget?
Räcker det att den interkontinentala resan finns på samma PNR, eller gäller den strikt på ankomstflygplatsen för det interkontinentala benet (Kastrup i mitt fall)?
Knepigt det där. Vid en resa exempelvis IAD-CPH-GOT så kommer man i vart fall inte in i loungen på GOT. Men möjligtvis kommer du in på Arlanda eftersom du hade kommit in där om du rest direkt dit, vilket man ju inte kan göra till Göteborg.
 

Award380

Medlem
Jag gör alltid ett ankomstbesök i loungen på Arlanda och någon gång i Oslo samt Köpenhamn, det bör inte vara ett problem!
 
När jag flög NRT-CPH-ARN (i business) så bad jag om att få komma in i loungen för en dusch på ARN. Loungepersonalen tyckte inte att jag borde få komma in, men med ett guldkort och ett leende på läpparna så fick jag duscha. Tycker regeltexten är lite oklar, ARN borde ju räknas som ankomst också.
 
Toppen