Senaste nytt

Le Club-förmåner: bara om man bokar via Accor?

krl

Medlem
Jag kommer att tillbringa 5 dagar i Berlin i slutet av juli på Sofitel Kurfürstendamm. Innan vistelsen skickade jag ett mail till hotellet där jag skrev att jag skulle ankomma tidigt under dagen och att jag gärna skulle vilja bli uppgraderad då jag är guldmedlem.

Vistelsen är bokad via Expedia, något som hotellet i sitt svar använde som anledning till att inte ge mig några statusprivilegier.

De menar alltså att man måste boka via deras hemsidaför att få sin status erkänd under vistelsen.

Det låter konstigt tycker jag. Jag menar: trots att man som EBD bokar en flygresa med resebyrå får man ju fortfarande tillgång till lounge och så vidare.

Många av er bokar säkert direkt via hotellen men jag undrar: Är det här något ni har erfarenhet av?

Vad ska jag svara hotellet?

Tack på förhand.
 

mha321

Medlem
Detta är väl ganska vanligt för hotellprogrammen. Det är deras incitament för att du ska boka via dem istället för via tredje part som gör att de tjänar mindre pengar.

Det är olika om det landar i att man får förmåner men inte poäng, poäng men inte förmåner, eller inget av dem. Det brukar vara tydligt reglerat i reglerna och väldigt svårt att snacka sig ur.

Se punkt 7.1 på http://www.accorhotels.com/gb/leclub/pdf/terms-and-conditions.pdf
 

palmen

Moderator
Förmåner brukar man kunna få, dock inte poäng.
Uppgradering som guld är väl dock ingen förmån antar jag? Eller får man alltid det som guld?

Jag bokar nästan alltid direkt med hotellet, brukar vara samma pris på de stora kedjorna. De få gånger jag inte gjort det har jag ändå fått förmånerna på InterContinental och W.
 
Jag brukar nästan alltid bo på Accor. Bokningen görs i princip alltid genom företagets resebyrå och jag brukar alltid få förmånerna. Det har även hänt att våra leverantörer har bokat åt oss, men även då har jag fått förmånerna.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Enligt hotell policy så är det alltid boka direkt med hotellet(mail/tele)/via jobbets resebyrå. Annars får man inte rätt till varken förmåner eller poäng.
Om du lyckats få poäng/förmåner så har du haft tur, dvs att det är någon praktikant/okunnig som inte följer policyn.

Hotellen betalar som regel 10-15% i provision på varje bokning via t ex Expedia/Booking.com.
 
Jag hade ungefär samma fråga och problem när jag skulle åka till Dubai, bokat via resebyrå men fick svaret att "nej du får inga extra förmåner då det bokats från tredjepart". Efter att ha hackat i mig den besvikelsen så körde jag en annan taktik, som vanligt så skall man ju inte alltid fråga saker innan.

Väl på plats i Dubai på hotellet så la jag fram mitt pass och mitt Accor Platinum-kort när jag checkade in.

Detta fick personen som checkade in mig att gå ner i spagat och resten på den historien är en helt annan men lita på att vi fick både upgrade och extra saker som gjorde vistelsen till kanske den bästa hittills.

Just go for it.
 

SNIFF

Medlem
Lite samma erfarenhet som @Blomsternisse. Man kan alltid ge sig på att slänga fram bonuskortet och se om det hjälper. Men annars är det nästan alltid uteslutande bäst att boka direkt genom hotellet.
 
Iofs inte Accor, men det hela går igen: Hade bokat ett Radisson Blu Edwardian i London via hotels.com och visste att det inte skulle ge några poäng, trots det frågar incheckningspersonalen om hon fick lägga in mitt Eurobonus-nummer i bokningen när hon såg att jag hade SAS Amex. Men några poäng fick jag inte..

Intressant att flygbolagen hanterar detta på ett helt annat sätt än hotellen. Känner inte till något flygbolag som skulle nekat en statusförmåner bara för att man bokat via resebyrå eller liknande.
 

Kricka

Medlem
Iofs inte Accor, men det hela går igen: Hade bokat ett Radisson Blu Edwardian i London via hotels.com och visste att det inte skulle ge några poäng, trots det frågar incheckningspersonalen om hon fick lägga in mitt Eurobonus-nummer i bokningen när hon såg att jag hade SAS Amex. Men några poäng fick jag inte..

Intressant att flygbolagen hanterar detta på ett helt annat sätt än hotellen. Känner inte till något flygbolag som skulle nekat en statusförmåner bara för att man bokat via resebyrå eller liknande.

En gissning är att flygbolagens provisioner till resebyrån är betydligt lägre än de provisioner som
hotellbokningssajterna får. Rent krasst så handlar det ju bara om pengar..

PS. Jag brukar boka direkt via resp. hotellkedja för att få poäng resp. förmåner. DS.
 
Toppen