Senaste nytt

SAS investerar 50 miljarder i nya flygplan

Joshua

Medlem
SAS köpre plan för 50 miljarder

Detta låter ju riktigt bra, vad blir det för typer av plan då? Sedan, vart får de 50 miljarder ifrån?
 

Senator

Moderator
Nu är det väl säkert så att dessa 50mrd inräknas redan order som ligger och som är offentliggjorda med strategin att:
OSL - B737NG
ARN - B737NG
CPH - A320 familj inklusive A320NEO

Jag har inte tittat på SAS balansräkning på ett tag. Jag tror jag minns att MD-80 är ägda medan många andra ligger på leasing. Jag gissar att i framtiden kommer inte SAS köpa plan, men leasa dessa för att minska balansräkningen. Eftersom räntorna är så pass låga globalt idag, och man ofta finansierar dessa flygplan över lång tid samt dom har ett relativt högt restvärde är inte rörelsekostnaderna för en flotta så höga. Sedan om man gör detta rätt (operationell vs. finansielle leasing) har man ingenting på balansräkningen.

En mycket intressant artikel från the Economist om vad som händer i flygbranschen om just detta:
Aircraft leasing: Buy or rent? | The Economist
 

vicce

Medlem
SAS kan behöva förnya flottan och fasa ut det som är väldig gammalt. Blir intressant och se exakta typer de väljer.
 

Ghostman

Ny medlem
På Airbus hemsida finna bara 30 stycken A320 beställda. Släpp en bomb nu SAS en A380 eller en 747 =)
 

Tjaeng

Medlem
Ska bli spännande och se vad de väljer som nytt långdistandplan! Beslutet väntas komma i sommar med första leverans från 2014..

Det enda som kan hålla en såpass optimistisk tidplan är om SAS isf ersätter sina A330/340 med... nya A330. De andra två angivna alternativen A350 och B787-10 är knappast aktuella för leverans på en beställning som läggs såhär pass sent. Fast man vet aldrig med SAS, rätt som det är kommer något bisarrt utspel om att SAS tänker bli launch customer för 787-10.
 

SK1989

Medlem
Det enda som kan hålla en såpass optimistisk tidplan är om SAS isf ersätter sina A330/340 med... nya A330. De andra två angivna alternativen A350 och B787-10 är knappast aktuella för leverans på en beställning som läggs såhär pass sent. Fast man vet aldrig med SAS, rätt som det är kommer något bisarrt utspel om att SAS tänker bli launch customer för 787-10.
Nej, speciellt inte 787-10. Men SAS kan ju göra en deal med något leasingbolag som beställt 787-9 eller A350 och på så sätt kunna få leverans såpass snart :)
 
Toppen