Senaste nytt

Med Air France (og lidt KLM) til Bali - fra København via Paris og Singapore

LarsCph

Medlem
Jeg er på ferie på Bali med familien (vi er 2 voksne og et barn på 4,5 år) og på turen herud i år var jeg faldet over et fornuftigt tilbud med AirFrance. Jeg har fløjet ret meget med Qatar Airways oversøisk de sidste 1,5 år og ville rigtig gerne prøve noget andet. Der har været skrevet meget om hvor fantastisk Qatar Airways er på business class - men det var tid at prøve noget andet. Op trak også det meget lange stræk mellem Paris og Singapore på over 12 timer så det faktisk kan lade sig gøre at få sovet ordentligt undervejs selv om man også vil have lidt mad. Desuden er flyet mellem Paris og Singapore med den nye business kabine hvilket bestemt også trak op.

Rejseplanen så sådan her ud

15 Juli - AF1851 - CPH til CDG
15 Juli - AF256 - CDG til SIN
16 Juli - AF8220 - SIN til DPS (KLM codeshare, flyet fra Amsterdam til Denpasar som mellemlander i Singapore)


Vi startede i fredags den 15. juli omkring klokken 14 hvor vi havde booket en taxi til at hente os i Malmö og køre til Kastrup med alle vores kufferter og sager. I Kastrup fandt vi let Air France check-in, jeg havde checket os ind dagen før for at være sikker på pladserne. Ved checkin var der separat kø til economy baggage drop og business. Boarding kort var tydeligt mærket med "Sky Priority" og business class, men fyren som stod til at sikre at man ikke gik i forkert kø spurgte efter at have kigget på boarding kort om vi havde printet bagage tags også. Jeg sagde at det havde vi ikke, men dem kunne de vel printe ved skranken, han mente jo at vi skulle printe dem selv. Så spørger fruen "det gælder vel ikke business class?". Så kiggede han igen - nå nej, det må i undskylde og værs'go. Lidt fjollet velkomst egentlig. Checkin af kufferter gik til gengæld helt smertefrit og med super service, der var nærmest ingen kø i security (hverken normal eller fast track).

Vi nåede en kort tur forbi CPH Apartment inden boarding, det er jo ikke noget særligt men alligevel rart lige at sidde ned med en cola og se på fly inden boarding. Ved gate var der tydelig markering af Sky Priority boarding med separat kø for status passager og business class. De viste sig at vi var de eneste i business class på turen så vi havde 2,5 række (række 1 har kun sæder i højre side) for os selv i den lille business kabine. Vi sad på række 2 A,C,D og satte os på A,B,C så vi kunne sidde sammen - dejligt her at AirFrance ikke har noget fysisk blokering af midtersædet. Min datter ved vinduet, mig i midten og fruen ved gangen. FA kom forbi og spurgte og vi var sikre på at vi ville sidde sådan for vi var velkomne til at sidde "over gangen". Men vi blev nu siddende sådan.

Service undervejs var helt i top, det var selvfølgelig også let når det kun var os - men FA spottede nemt at vi var på ferietur og havde tid til både lidt hyggesnak og fandt selvfølgelig en flaske champagne da jeg spurgte om de havde champagne med. Ikke noget med små kvart-flasker, men en hel flaske som han generøst serverede af hele vejen til Paris. Det lykkedes ikke at drikke den hele selv om han gjorde hvad han kunne for at skænke på :) Jeg husker desværre ikke hvilken champagne, men den var udmærket og blev serveret fra flasken ved stolen. Vi fik også serveret en meget fin anretning med foie gras og lidt sødt - den var utrolig vellykket og for den korte tur helt klart over hvad jeg havde forventet. Eneste der trak lidt ned var at det blev serveret med folielåg over maden - her kunne de med fordel have plukket dem bort inden så man ikke skulle sidde og fedte med folielåg og finde et sted at lægge dem. De blev dog hurtigt samlet op.

Da vi havde fået vores mad og drikke gik FA ned for at hjælpe til i economy. Inden sagde han at vi dog bare skulle ringe så skulle han straks være der hvis vi behøvede noget. Der var mere eller mindre fyldt på economy så der var nok brug for en ekstra hånd til serveringen. Senere kom han tilbage for at servere kaffe, jeg måtte takke nej til cognac - han tilbød så straks at jeg jo bare kunne tage den. Jeg tænkte at det var dog nok ikke nødvendigt så takkede pænt tak, men nej tak.

Turen til Paris var ikke lang på den måde - nedstigning og landing efter tidsplan. Der var en noget lang køretur til gate men det gik endda da der var 3,5 time til flyet videre til Singapore. Da vi stod og ventede på at komme ud kom kaptajnen ud for at sige farvel. Min datter er lettere præget af min flyveglæde så hun siger jo straks "se far, det er flykaptajnen" - det spotter han alligevel og spørge om hun ikke vil se flight deck. Det vil vi jo naturligvis gerne lige så hun får til sine store fornøjelse et kig ud til piloterne og de mange knapper inden vi er klar til at gå fra borde.

Alt i alt en første klasses oplevelse fra København til Paris. Det eneste som kan trække ned var at FA stædigt hældte champagne i fruens glas på trods af at hun sagde nej tak. Man kan så argumentere, at så kunne hun jo lade være med at drikke det :) Sæderne er jo standard economy sæder men når man har 3 rækker for sig selv forrest i flyet er det bestemt til at leve med.

På vej gennem CDG så jeg frem til at se og opleve AirFrance lounge i 2E og turen videre. Det kommer i et indlæg i morgen - nu er klokken her 21.30, stadig knap 30 grader varmt og det er tid til en tur i pool'en... Lidt billeder her fra den første del af turen.

20160715-IMG_2107.jpg

20160715-IMG_2109.jpg

20160715-IMG_2111.jpg

20160715-IMG_2114.jpg

20160715-IMG_2115.jpg

20160715-IMG_2118.jpg
 
Last edited:

LarsCph

Medlem
Det gik smidigt at komme gennem lufthavnen til terminal 2E og vi fandt nemt elevatoren op til AirFrance lounge. Den var ærlig talt ikke særlig spændende - relativt kedeligt udbud af mad og drikke. Der var god plads og ikke særlig fyldt, men kedelig og hvad man i bedste fald vel kan kalde neutral indretning. Vi fandt dog en fin sofa gruppe til at fordrive ventetiden og et glas champagne er jo altid rart. Hustruen havde set meget frem til at prøve Clarins Spa i loungen så det var noget skuffende at den kun er åben 8.10 til 15.30 på hverdage - det syntes jeg egentlig er ret dårligt da AirFrance har ganske mange afgang i løbet af aftenen og så er det vel oplagt at man gerne vil bruge spa'en. Men det blev det altså ikke til, desværre.

Meget bedre blev det da det var tid til boarding. Vi fandt nemt vejen ned til vores fly hvor der igen var tydeligt markerede SkyPriority boarding. Vi kom om bord blandt de første - boarding via fælles jetway for economy og business (first har sin egen - blev budt velkommen og vist hvor vores pladser var. Vi sad i den forreste del af business kabinen på række 4 E,F,L. Der er 4 række i den forreste del lige bag ved first kabinen og række 4+5 må være favoritterne. Der var fredeligt også selv om serveringen til first foregik fra galley bag den første del af business kabinen. Der er rigtig meget plads i kabinen, konfigurationen i 1-2-1 i det store fly (777-300ER) giver rigtig meget plads både i gangen, men også sæderne er store og rummelige. Jeg syntes liggekomforten var bedre end på Qatar Airways i deres 787 med lignende sædekonfiguration, nok fordi sæderne var en smule bredere, specielt i fodenden så man kunne ligge både på siden, maven eller ryggen og vende sig helt ubesværet.

Det er rigtig smart med det lille røde skab som findes ved hvert sæde, hvor der er plads til det meste. Det kan lukkes og ting kan strappes fast i det så det ikke rasler rundt ved turbulens. Og selvfølgelig findes både USB udtag og strøm i sædet. Af yderligere opbevaring findes en hylde under fodskamlen som passer til sko mv. Til gengæld ingen wifi om bord, men det savnes også meget sjældent syntes jeg. In flight systemet var nyt og moderne i høj opløsning og med velfungerende touchskærm og remote. Jeg syntes det var hurtigt og let at navigere i, men jeg brugte det ikke videre undervejs. Lyden i de støjdæmpende headphones var ikke specielt god og meget "tyndbenet" (prøvede dem til musik) så jeg endte med mine Bose QC 20i og musik fra Spotify på iPhonen.

Vi blev tilbudt drikke før afgang (juice, vand, champagne) mens flyet blev fyldt op. Der var helt fyldt i business class. Efter afgang blev menu'en del rundt - det var lidt sjovt at der var flere ting i menu'en som var ændret i forhold til hvad der stod. For eksempel var der kæmperejer i stedet for pollock (det var til gengæld nogen virkelig store og flotte rejer) og også lidt andet. FA var ikke helt konsekvent med at forklare ændringerne. Til gengæld fejlede maden som blev serveret absolut intet, det holdt et meget højt niveau fra start til slut - hvor jeg ofte syntes at kvaliteten daler igennem måltiden så var også desserten her virkelig fin og pistaice sorbet'en som jeg fik var cremet og utrolig lækker i konsistens og smag. Udbudet er vin er ikke bredt, men det var godt - og jeg sætter absolut pris på det sidste og så lidt smallere udvalg. Det var (naturligvis) kun franske vine der blev serveret.

I forhold til Qatar Airways savnede jeg lidt dine-on-demand som jeg syntes er utrolig godt. Vores datter på 4,5 år var træt og min hustru spurgte om de kunne fikse noget hurtigt til hende så hun kunne komme til at sove - yes, 10 minutes var svaret. Det lød jo godt, men efter 25 minutter var der ikke serveret noget. Da vi spurgte var svaret "just 10 minutes, please". Så er det jeg ikke forstår hvorfor de ikke bare siger det som det er første gang man spørger - det andet syntes jeg er super irriterende ærlig talt. Nå men vi fik lidt mad i hende og hun blev skiftet til pyjamas og lagt til at sove - det tog maks 5 minutter så sov hun fint i det store sæde hele vejen frem til 2 timer før ankomst til Singapore. Det var super - men hjælper formentlig også at medbringe egen dyne og hovedpude som fint kunne være i hendes Spiderman rejsetrolley sammen med et par sovedyr.

Det passede med at serveringen til os gik i gang, der var rigtig godt - men en noget langstrakt oplevelse tidsmæssigt. De har selvfølgelig express meal det fik min sidemand - det så nu også fint ud og blev serveret lige efter afgang. Ellers kun godt at sige om maden som var virkelig lækker. Det var ikke gazpaho men derimod en meget lækker varm tomatsuppe de havde. Vi prøvede ikke osten, jeg fik fried pork og hustruen chicken til hovedret. Brødet var lækkert og friskt. Middagen serveres på dug ved stolen - altså ikke længere på en bakke. Morgenmaden kommer på en bakke, men det fungerer også helt fint - det er blot mere elegant at der dækkes "rigtigt" op til middag.

Efter maden bad jeg om en cognac og fik serveret noget som mindede om et helt vinglas fyldt - lidt voldsomt og jeg nåede ikke at drikke det. Til gengæld fik vi alle en god lang nattesøvn mod Singapore og jeg vågede først 1,5 time før Singapore hvor der var morgenmad. Jeg var kortvarigt vågen måske et par gange undervejs, men afgjort en af de bedste ture jeg har prøvet søvnmæssigt. Det samme gjorde sig gældende for min hustru og datter som begge var udhvilede og friske.

AirFrance's scrambled eggs var ikke det bedste af sin slags, men ret godt i forhold til at det var på et fly og bestemt til at spise. Igen var der lækkert brød til.

Vi havde ret kort transfer (1 time) i Singapore og flyet var cirka 10 minutter forsinket, så jeg spurgte til hvor flyet mod Bali fløj fra i forhold til at kunne nå det. FA checkede det og kunne fortælle at det fløj fra gaten lige overfor hvor vi ankom så det var intet problem. Der var en del gæster om bord som havde den connection så det skulle ikke blive noget problem.

Landing forløb fint og det tog ikke lang tid at få gjort klar til at vi kunne gå fra borde.

Det er noget tid siden jeg har fløjet med AirFrance sidst, men jeg må sige at jeg syntes det var rigtig godt. Deres nye business kabine er helt i top og sæderne syntes jeg er nok det bedste jeg har prøvet. Hvis man sidder i midten af kabinen og rejser som par kan man være opmærksom på at sæderne kan køres frem så man sidder lidt tættere på skærmen, men så får meget bedre mulighed for at tale sammen. Rejser man alene er et vindues sæde super. I forhold til Qatar som jeg har fløjet en del med syntes jeg maden på turen til Singapore var klart bedre. Servicen var også i top, søde og tilstedeværende FA under hele turen.

Amenity kit var utrolig flot præsenteret i de nye toilettasker i forskellige farver. Indholdet var ret standard med tandbørste, mundskyl, skohorn, øjenmaske. Babergrej og pen kunne udleveres på request. På toilettet fandtes bare håndsæbe og rense tonic.

Jeg flyver absolut gerne AirFrance oversøisk igen (og har turen hjem at se frem til) - dog skal man nok sikre sig at det er den nye kabine. Den gamle er så vidt jeg husker noget gammeldags i indretning med 2-3-2 sæder som er vinklet når de er i senge-mode.

Tilbage er turen fra Singapore til Denpasar på KLM - den kommer senere.

AirFrance Lounge:
20160715-IMG_2119.jpg
Clarins var desværre lukket

20160715-IMG_2120.jpg
Kold anretning - den var ikke særlig spændende

Om bord:
20160715-IMG_2126.jpg

20160715-IMG_4061.jpg

20160715-IMG_4064.jpg

20160715-IMG_4071.jpg

20160715-IMG_4072.jpg

20160715-IMG_4074.jpg

20160715-IMG_4078.jpg

20160715-IMG_4080.jpg

20160715-IMG_4086.jpg

20160715-IMG_4087.jpg

20160716-IMG_4091.jpg

20160716-IMG_4092.jpg

20160716-IMG_4094.jpg

20160716-IMG_4098.jpg

20160722-DSC_7285.jpg

20160722-DSC_7286.jpg

20160722-DSC_7288.jpg

20160722-DSC_7289.jpg

20160722-DSC_7290.jpg

20160722-DSC_7296.jpg

20160722-DSC_7336.jpg
 

Attachments

  • 20160716-IMG_2127.jpg
    20160716-IMG_2127.jpg
    79,5 KB · Visningar: 241
Last edited:

LarsCph

Medlem
Mens jeg skrev om brødet fra Paris til Singapore - kom jeg helt i tanke om at jeg havde glemt at nævne brødet fra København til Paris. Som tilbehør til Fois Gras'en blev der serveret nogen lune oste boller (vist også med lidt løg i) som var utrolig luftige og meget lækre. De var helt utrolig gode faktisk så de fortjener lidt at jeg nævner dem :)
 

LarsCph

Medlem
Sidste fly på vejen til Bali var fra Singapore til Denpasar med KLM. Vi havde en ganske kort transfer tid på planlagt 60 minutter - men da KLM flyet holdt ved gaten lige overfor hvor Air France kom ind var det intet problem. I øvrigt havde Air France på et tidspunkt forsøgt at "sælge" os at flyve med KLM via Amsterdam i stedet for - flyet flyver Amsterdam-Singapore-Denpasar, men vi havde insisteret på at flyve med Air France oversøisk - prisen var præcist den samme og KLM flyver stadig med en gammeldags 2-3-2 kabine og uanset hvad skulle vi jo mellemlande i Singapore.

Det viste sig også at alle åbenbart skulle ud af flyet ved mellemlandingen! Ved gate var der screening af hånd baggage - det gik ganske smidigt dog og vi blev vist hen til en dedikeret sektion ved gaten til business class (og formentlig også status passagerer). Ingen af os havde prøvet at flyve med KLM på business class før - overordnet set var det en fin tur men både sæder og forplejning noget under hvad Air France præsterer.

Jeg tror Air France har givet service og mad en overhalning i forbindelse med den nye kabine. Jeg kommer i tanke om, at på turen fra København til Paris kom FA forbi for at sige til os at han mente vi skulle flyve med den nye business kabine til Singapore - og hvis det var tilfældet så kunne vi godt glæde os for det var virkelig god mad og service. Jeg bekræftede at ruten var valgt præcist derfor - han kiggede så på min datter og konstaterede "it's a lucky daugther you got" :)

Nå men KLM har til gengæld deres små hollandske huse med gin og jeg havde jo tænkt om man mon fik sådan et selv om det var en relativt kort tur på kun 2,5 time - for det kunne være sjovt at have sådan et.

Boarding gik nemt og hurtigt gennem den forreste dør i 777-300ER maskinen som var dedikeret til business class. Vi havde pladser i midten på række 3D, E, F hvilket jo er perfekt til en familie på 3 når man er på dagstur. Om bord blev vi budt på champagne, vand eller juice - der var nyt crew fra Singapore så de brugte lidt tid på at finde ud af om man havde været med fra Amsterdam eller var steget på dér. Lidt sjovt at de spurgte efter det for de kan vel se det, men på den anden side var det også hyggeligt så kunne man få en lille snak med dem. Her fik vi et fint lille "børne-kit" med tegnesager, en postkort til at farvelægge og lidt andet halløj - i fine KLM farver. Det havde vi ikke fået hos AirFrance - og her kom det også først efter de andre børn havde fået da FA fik øje på Victoria. Jeg tror måske det var fordi vi ikke har bestilt child meal til hende? Nå men det faldt i god jord med lige at rode med mens vi ventede på at skulle afsted. Der var intet amenity kit - hvilket var helt OK den korte tur taget i betragtning. Der blev også delt menukort ud - for en flyvning på 2,5 time syntes jeg det var ret godt. Der var nogen som havde efterladt menu'en fra Amsterdam til Singapore ved min stol, og uden at have prøvet maden på det første stræk er konklusionen at AirFrance gør noget med ud af maden om bord. Nå men kylling til fruen og steak til min datter og mig - hovedretten smagte udmærket. Dog var brødet knas tørt og nærmest uspiseligt. Den indonesiske salat var også ret "underlig" og uden videre smag, desværre.

Et fint udvalg af drikkevarer og vin til - med et hollandsk touch (Bols) og KLM's egen signatur cocktail. Der var rigeligt store hovedretter så man kunne uden problemer blive mæt. Servicen var hyggelig og god med søde FA hele vejen. Ret fint var det hollandske porcelæn og mønstre som indgik i serveringen og meget flotte bestik. Det var jo en kort tur, men min datter nåede at se lidt film undervejs - hun var fint tilfreds - men det var markant lavere opløsning og billedkvalitet end hos AirFrance og meget gammeldags betjening. Sandt skal siges at KLM jo også er på vej over i en nyere kabine (2-2-2 seating) som nok er meget bedre på dette punkt. Fruen prøvede kort lie-flat og det var OK men let vinklet i forhold til gulvet - præcist som AirFrance i den tidligere kabine.

Kort før ankomst var der stadig ingen gin-huse - så jeg gik op og spurgte en FA for ville altså gerne have et med hjem. Hun smilede og spurgte "are you sitting here?" (referende til business class) og sagde så at de ville blev delt ud om et øjeblik. Det gjorde de også - selv til børn med kommentaren om "remember the content is not for children". Kort tid efter landede vi i Denpasar hvor klokken var 18.20. Alle friske og udhvilede på trods af at vi netop havde lagt over 20 timers rejse bag os. Ingen tvivl om at den lange tur non-stop østover havde været rigtig god for nattesøvnen og gjorde at man på ingen måde var rigtig rejsetræt. Ankomst til tiden og tak til KLM for en rigtig fin tur med super service og god OK mad.

Hvis jeg skal afsted igen kunne jeg sagtens finde på at vælge samme routing hvis prisen var rigtig. Jeg ville være meget opmærksom på seating på det oversøiske stræk da der altså er rigtig stor forskel på om man kommer i et nyt eller gammelt fly. Det skulle heller ikke genere mig at flyve via mellemøsten igen hvor man med Qatar Airways kan komme ned på kun et enkelt stop herud.

Nu er der lidt over en uge tilbage af vores ferie på Bali - det har indtil videre været rigtig godt. Klimaet herude i Juli er super - og på trods af en del mere regn end man normalt ser i Juli virker det nærmest bare eksotisk og "hyggeligt" med regn her hvor der jo stadig er varmt og man kan sidde ude.

Vores tur hjem er magen til udturen med den forskel at turen fra Denpasar til Singapore flyves af Garuda Indonesia med en B737 - men stadig i business class hvor de har en fin lille 3 rækkers business class med 2-2 seating i dedikerede business sæder på flyet. Jeg har ikke kunnet finde ret meget om forplejningen på dén tur - kun de længere oversøiske som ser rigtig god ud faktisk - men jeg glæder mig til at prøve dem. Jeg skriver en update når vi er kommet hjem om hvordan dén tur var og om AirFrance holder det flotte niveau. I øvrigt ser det ud til at vi hver især præcist får miles nok til en returrejse til Paris ud af turen her ud - det er da en fin lille "gave". :)

20160716-IMG_4099.jpg

20160716-IMG_4103.jpg

20160716-IMG_4111.jpg

20160716-IMG_4114.jpg

20160716-IMG_4118.jpg

20160716-IMG_4119.jpg

20160716-IMG_4121.jpg

20160722-DSC_7291.jpg

20160722-DSC_7292.jpg

20160722-DSC_7293.jpg

20160722-DSC_7294.jpg

20160722-DSC_7295.jpg
 

LarsCph

Medlem
Er der forresten nogen som har en anelse om dette her - den ene kuffert havde fået den her fine røde plastic strip sat på håndtaget på et tidspunkt undervejs fra København til Denpasar. Det var 1 kuffert ud af 4 som var checket ind - og den eneste som havde fået strip sat på. Det var ikke noget de gjorde ved checkin så det er sket senere. Hvorfor mon det?

Apropros baggage så virkede priority baggage perfekt ved ankomst til Denpasar på trods af skiftene undervejs. Vores kufferter var blandt de absolut første på båndet.

20160731-IMG_2220.jpg
 
Last edited:
Toppen