Senaste nytt

Val av bonuskort Star Alliance....

samsimba

Medlem
Skulle vilja ha era råd inför val av Star Alliance kort. Jag reser 2-4 lång resor i Business Clas och 2-4 Europa resor i ekonomi per år. Ska till Cape Town och Sydney i höst, kommer att få ca 100.000 Miles, så frågan är om jag ska köra på SAS eller M&M eller något annat Star Alliance kort. Huvud syftet med kortet är tillgång till lounge och extra bagage för att få hem vin. Mitt rese mönster varierar, ibland går det 14 mån innan långresor och då har jag missat *G i SAS. Flyger ofta Busienss Clas med Turkish Airlines. Tacksam för goda råd.
 

palmen

Moderator
Tror du reser för lite för att uppnå senator och då är sas eurobonus det självklara valet. Du lär kunna flyga in ett eurobonus Diamond och om du inte kvalar året efter får du ändå guld. Framgår inte varifrån du ska hämta hem vin men om du flyger med sas är det i alla fall ingen nackdel Att ha eurobonus diamond.
 

Jonas C

Medlem
Har du kreditkort i Sverige så är nog SAS EuroBonus det givna valet, ifall du har tänkt skaffa ett American Express kort. Flyger du bara Turkish på long haul benen så går Miles&More fetbort då du bara får 25% status miles på Turkish Airlines flygningar. Om du inte tänker skaffa ett AMEX, så skulle jag nog rekommendera Turkish Airlines Miles&Smiles. Elite Plus når du vid 80 000 miles, och du får två gratis uppgraderingar till Business Class när du kvalificerar. Statusen gäller dessutom två år, och du behöver bara flyga 40 000 miles vartannat år för att behålla statusen.
 

starlight

Medlem
Om jag förstår din fråga rätt så handlar det mest om hur du skall få maximalt med nytta från dina 100k miles, samt vad du uppskattar långsiktigt. Jag har efterforskat en liknande frågeställning på sistone, så jag kanske har lite input.

Det spelar ganska stor roll vilka bolag du flyger de olika benen på samt (naturligtvis) vilken fare class, så mer information ger nog mer träffsäkert svar. Jag tänker mig att du har lite av ett guldläge nu att byta till något av programmen som kvalificerar på helår som Uniteds Mileage plus, Miles and More (Lufthansa med flera) eftersom du kan veta att du kommer att kvalificera. Annars är det ju lite bökigt att byta från t.ex. Eurobonus.

Det du nämner att du prioriterar, bagage och lounge kommer du att få. Jag tänker mig att Eurobonus, som borde kvalificera till diamond om du inte köper riktigt billiga biljetter, har en rätt stor fördel i att du med soft landing till Guld ger två år istället för ett.
 

samsimba

Medlem
Till Cape Town, J klass med Turkish Airlines, till Sydney J klass med Singapore airlines. Ska även till USA i höst. Stämmer det att man nedgraderas en nivå på Eurobonus? Så har jag Diamond och inte når guld året efter så behåller jag guld ändå?
 

NotRyan

Medlem
Till Cape Town, J klass med Turkish Airlines, till Sydney J klass med Singapore airlines. Ska även till USA i höst. Stämmer det att man nedgraderas en nivå på Eurobonus? Så har jag Diamond och inte når guld året efter så behåller jag guld ändå?
Ja, från Diamond...
 

starlight

Medlem
En titt på Great Circle Mapper ARN-IST,IST-DUR,DUR-CPT med Turkish borde det innebära 1400 + 4900 + 800miles.
CPT-JNB,JNB-SIN,SIN-SYD med Singapore blir 800 + 5400 + 4000 miles. (Av någon anledning rundas miles uppåt till närmsta hundratal)

Enligt Where to Credit | How Many Miles | Every Frequent Flyer Program ger Turkish J 135% om du krediterar Turkish, men 150% om du krediterar Miles & More (Lufthansa m.fl) SAS ger 100%.
På motsvarande sätt ger Singapore J 150% med Turkish, 200% i Miles & More, 200% med SAS.

Om jag räknat rätt ger detta alltså:
25020 miles om allt krediteras till Turkish.
31200 miles om allt krediteras till M&M
27600 points på SAS Eurobonus

Sen antar jag att du skall tillbaka också :)

Så M&M ger mest miles för de resor du nämner, men å andra sidan behöver du kvalificera till en statusnivå innan nyår med Lufthansa för att få det du letar efter. Observera också att de flesta statusprogram kräver att en åker 4 legs med det flygbolaget för att få status. Om du kan välja att flyga till USA med Lufthansa borde det ju vara löst :)
 

Dr. Miles

Expert
En titt på Great Circle Mapper ARN-IST,IST-DUR,DUR-CPT med Turkish borde det innebära 1400 + 4900 + 800miles.
CPT-JNB,JNB-SIN,SIN-SYD med Singapore blir 800 + 5400 + 4000 miles. (Av någon anledning rundas miles uppåt till närmsta hundratal)

Enligt Where to Credit | How Many Miles | Every Frequent Flyer Program ger Turkish J 135% om du krediterar Turkish, men 150% om du krediterar Miles & More (Lufthansa m.fl) SAS ger 100%.
På motsvarande sätt ger Singapore J 150% med Turkish, 200% i Miles & More, 200% med SAS.

Om jag räknat rätt ger detta alltså:
25020 miles om allt krediteras till Turkish.
31200 miles om allt krediteras till M&M
27600 points på SAS Eurobonus

Sen antar jag att du skall tillbaka också :)

Så M&M ger mest miles för de resor du nämner, men å andra sidan behöver du kvalificera till en statusnivå innan nyår med Lufthansa för att få det du letar efter. Observera också att de flesta statusprogram kräver att en åker 4 legs med det flygbolaget för att få status. Om du kan välja att flyga till USA med Lufthansa borde det ju vara löst :)
Observera att Miles&More ger endast 25% av award miles som status miles på Turkish Airlines flight.
 

samsimba

Medlem
Starlight, det är 2 st separata resor

Arn-Ist-Dur-Cpt-Dur-Ist-Got totalt km 22600
Got-Fra-Sin-Adl-Sin-Muc-Got totalt km 33000

Frågan är hur jag konverterar km till Miles?
 

dino_81

Medlem
Frågan är hur jag konverterar km till Miles?

Antingen använder du någon av de många konverteringsfunktionerna som finns på Internet. Alternativt tar du fram din miniräknare och multiplicerar antalet km med 0,621371.

Ex. 22600 km * 0,621371 = 14042 (avrundat) miles

Sen bör som ovan nämnts även bokningsklassen tas i beaktande för att få fram det antal miles som krediteras ditt konto.
 
Toppen