Senaste nytt

Transfer Oslo, från Stockholmsplanet till New York?

FF#1

Medlem
Frugan är på väg till New York med SAS via Oslo.
Normalt när hon ska någonstans så har jag gjort det x antal ggr och kan berätta exakt hur det funkar, men i detta fall så kom jag på att jag aldrig har flygit SAS longhaul från Oslo...

Hon har 55 minuter från ARN kärran landar tills EWR avgången, det är ju inom godkänd connection, men hon vart lite orolig så hon föreslog "kan du inte fråga på Business class...?" :)

Var ( vilken gate) avgår SAS New York plan på OSL?
Visst är det en paskontroll men det är väl ingen extra säkerhetskontroll?
 

Agö

Medlem
Går i regel från F20 eller åtminstone F-Gates, längst ut i utrikesterminalen. Passkontroll ja. Kan ju bli SSSS. Ska gå alldeles utmärkt om hon är i tid.
 

ulagun

Medlem
Har gjort denna "omväg" några gånger. Blir ju lite x-tra poäng ARN-OSL ;)
När hon går av OSL, rulltrappan upp till långa gången. Viktigt att hålla utkik efter "Connecting Norway". Ibland står det någon representant vid gate.
Om inte så finns en skylt mitt i långa gången på vänster sida. ( Missar man detta kommer man ned till arriving taxfreen samt ankomsthallen.Inte bra) Man går igenom en sur security därefter trappan ned. Väl nere tag vänster i avgångshallen. Gå längst bort tills man kommer till passkontrollen. Gaten brukar vara 50 någonting. alldeles för liten och som jag upplever smått kaotisk.
55 minuter ska räcka.
 

Agö

Medlem
Har gjort denna "omväg" några gånger. Blir ju lite x-tra poäng ARN-OSL ;)
När hon går av OSL, rulltrappan upp till långa gången. Viktigt att hålla utkik efter "Connecting Norway". Ibland står det någon representant vid gate.
Om inte så finns en skylt mitt i långa gången på vänster sida. ( Missar man detta kommer man ned till arriving taxfreen samt ankomsthallen.Inte bra) Man går igenom en sur security därefter trappan ned. Väl nere tag vänster i avgångshallen. Gå längst bort tills man kommer till passkontrollen. Gaten brukar vara 50 någonting. alldeles för liten och som jag upplever smått kaotisk.
55 minuter ska räcka.
Observera att gatenumrena på Oslo flygplats har ändrats. Det är alltså inte tal om 50 någonting längre utan F någonting.
 

Senator

Moderator
Busenkelt.
Gå mot Transit International
Hon kommer ner i den trånga internationella hallen
Som @Agö beskriver ligger alla icke-Schengen flyg längst ut på gaterna F19-28

Det är nu ändrade gatenummer
 

ekf

Medlem
Sist jag bytte till non-Schengen (LYR) från OSL så åkte vi på en säkerhetskontroll innan trappan ner i utrikeshallen. (Som jag förstått det beror det på vilken sida man fått ankommande gate på.. (?))
Därefter är det bara att knata på till passkontrollen och sen in i det lilla non-Schengen-båset och trängas med alla andra :)
 

Agö

Medlem
Här är lite visualisering:

Steg 1: När frugan anländer ankommer hon på "övervåningen". Följ anvisningar från @Senator .


upload_2016-7-21_13-14-15.png

Steg 2: Efter att ha tagit sig ned i gateområdet, se karta nedan.

upload_2016-7-21_13-12-47.png


Här kan du skriva ut karta:

https://avinor.no/globalassets/_oslo-lufthavn/publikumskart160524.pdf
 
Bidrar med en story gjort som "icke-medveten aka. inte-kollat-upp-i-förväg":

Jag gjorde en liknande kort transfer (som blev kortare pga försenat plan) från Göteborg till Manchester i april. Nu är det ju inte New York, men väl gaten bredvid. Eftersom jag typ aldrig gjort transfer genom Oslo så följde jag lydigt alla skyltar hela vägen och gick i normalt tempo.

Oceaner av tid, och inte så komplicerat heller. :)
 

mjulven

Medlem
Ska göra samma resa som ts fru på torsdag och har 40 minuter på mig för transfer. Förstår jag det rätt att Stockholmsflygen landar någonstans på E-gaterna?
 
Toppen