Senaste nytt

Ni som Bor/Bott i Hong Kong

Jag har fått ett erbjudande om att börja arbeta i Hongkong. För att få en bra bild tänkte jag ställa några frågor:

Hur stor lön behöver jag för att klara av att ha en fru och ett litet barn (3 år) i HongKong?

Hur stor lön behöver jag för att klara mig själv i HongKong?

Låter lite tufft, men jag tänker alltså inte lämna min familj för ett jobb utan försöker reda ut lite saker.

Finns det några tips kring boenden (När jag kollade kan jag lika bra bo på hotell)

Finns det något kort som är bra att skaffa sig som är bra för mycket resor.

Ha en bra kväll
 

RobHK

Medlem
Kul med erbjudande! HK är en fantastisk stad som nästan alla trivs väldigt bra i.

Tonton, yes stämmer. Jag har ingen egen erfarenhet av barn i HK, bara det jag hört ifrån vänner och kollegor med barn. Det är lättare att svara på dina frågor om du ger en lite bättre bild av din nuvarande situation. Dvs vad har du och din fru för inkomster idag, hur bor ni idag, osv. Vi kan ta det via PM om du inte vill skriva offentligt.

HK är en sådan plats där man både kan leva billigt/fattigt och oavsett hur rik man är, så räcker ens pengar inte särskilt långt levnadsstandard mässigt i termer av storlek på bostad osv.

Jag rekommenderar även forumet Hong Kong Expats - Forums, Classifieds, Resources for The Expat in Hong Kong :: Hong Kong GeoExpat där du kan läsa massor av gamla trådar av människor med liknande frågor som dig. Men man måste som sagt veta vilken "nivå" du har fått erbjudande på. Finns folk som flyttar dit för en månadslön på allt mellan 20 000 eller 2 miljoner HKD per månad.
 

FF#1

Medlem
En bekant bor där, lönen är bra skatten är låg men boendet är dyrt.
Han har en 1:a rätt centralt, på ca 30m2, kostar 20kSEK i månaden.
Han är har ett civilingenjörsjobb i byggsektorn, han har kvar mer efter hyra och skatt är betalt än vad man har brutto på motsvarande jobb i Stockholm. men ska man bo stort och exklusivt så räcker den lönen inte långt.
 
Tack så mycket för svaret. Jag jobbar med sport och förhandlar fortfarande kring lön 600k-800k per år.

Vi har ett bra liv här hemma (jag har lite mindre i lön, men väldigt låga utgifter). Jag tror dock att denna arbetsgivare är bra att ha på sin CV.
 

RobHK

Medlem
Hur stor lön behöver jag för att klara av att ha en fru och ett litet barn (3 år) i HongKong?
Som jag försökte förklara varierar detta kraftigt efter vad man har för förväntningar på boende. Utifrån lönen du indikerar kan jag försöka ge ett smakprov på vad den räcker till. Räknar med att du tjänar 60k innan skatt = efter skatt cirka 54k (med barn får du göra avdrag och uppskattar skatten till 10%).

Boende i Sai Kung, fint område nära vatten, stränder och natur (40 min till centrala delarna av HK), hyra av äldre village house ca 60 m^2 per våningsplan i två plan + en lika stor takterass: 28k per månad. Vatten, el & gas cirka 2k per månad. Inköp av billigare bil (engångskostnad) + löpande kostnader 3k per månad. Mat 10k per månad, här går ofta mycket pengar för oss västerlänningar, då all mjölk, ost och kött av bättre kvalité kostar rejält. Transport till och ifrån jobbet 0.5k.

Du landar alltså upp mot 44k per månad för att bo och äta bra, så som du gör i Sverige. Du får alltså 10k kvar till allt övrigt, nöjjen, resor, kläder osv. Sen kan du givetvis spela med att bo otillängligare, trängre osv.

Hur stor lön behöver jag för att klara mig själv i HongKong?
Då blir det en helt annan grej, då du bara behöver en liten studio-lägenhet någolunda centralt för 12-15k per månad. Man lever gott som singel-kille på 40k i månaden om man inte har så höga anspråk.

Finns det några tips kring boenden (När jag kollade kan jag lika bra bo på hotell)
Nej det blir helt klart dyrare med hotel/serviced apartments än att hyra omöblerat och sen möblera upp med IKEA möbler. MEN ska du bara bo kanske 1 år är det förståss ett alternativ. Använd Buy & Rent Homes - Squarefoot - Hong Kong Apartments, Homes, Real Estate for Sale för att botanisera i områden och priser.
 
Tack igen för att du tar dig tid. Hur tänker du när du skriver att som singel-kille klara man sig gott på 40k (hyra 15). Vad har man för nöjesliv då. Jag ska bara ärlig, jag var rätt kul när jag var yngre....men nu är jag mest inne på att jobba. Jag kommer också ha en resande tjänst från HK så jag kommer nog bara vara i HK ca 150-180 dagar om året (det känns ganska surt att lägga mycket pengar på boende då)

Oavsett vilken sektor man jobbar i, är det ett bra jobb för ens CV att jobba i HK. Har fått det för mig. Vad är det som gör att alla som jobbat i HK trivs?
 

RobHK

Medlem
Jag tycker inte du ska flytta till HK på grund av CV byggande, utan för att du själv ser fram emot ett äventyr och att växa som människa igenom att uppleva och bo i en helt annan kultur. De fåtal jag stött på som inte trivts i HK har varit pga att flyttat dit av dåliga anledningar.

Tycker du ska boka en flygresa dit, 4-5 dagar och se för dig själv om du tror du skulle trivas eller inte.

Gällande 150-180 dagar i HK, kan bli ett problem, då svenska skatteverket inte gillar upplägg där du är i tredjeland mer än 92 dagar per år. Du kan säkerligen mygla (svårt för skatteverket att upptäcka), men ska man följa våra lagar så kommer du åka på dubbelbeskattning av lön.
 
Det är en väldigt bra observation. Det finns många upp-sidor med att jobba i HK inom min sport.Jag ser också fram emot allt du beskriver. Jag har själv tävlat och varit ledare i HK 4 gånger tidigare och även om jag tycker det är lite rörigt så har jag gillat HK. Jag tror inte min lön kommer ge en familj ett bra liv i HK, men tillsammans med att tjejen har ett ok jobb hemma så kommer det bli bra ekonomiskt om jag åker själv. Jag är tränare och coach för ett landslag och jag kommer följa med laget tid de åker. Ska kolla reglerna på det, men jag har ju dock inget med Sverige att göra under tiden.
 
Toppen