Senaste nytt

Krånglig resa - Arlanda - Hong Kong - Guam - Honolulu och tillbaka

RobHK

Medlem
Jag har suttit förgäves och försökt boka denna resa som en bokning. Man tycker ju att det ska gå när SAS och United båda tillhör Star Alliance - men icke, även Matrix och Google Flightsearch går bet på denna resa.

Om jag bokar separat i Mars 2017

SAS: ARN - HKG - 4000kr t&r i Economy

United: HKG - GUM (2 dagar stop over) - HNL - HKG - 5500 kr t&r i Economy.

Alltså totalt 9500kr och det går fint att boka dessa två separat. Men försöker man slå ihop allt detta i en star alliance bokning, då bryter alla sökmotorer ihop och säger att det inte går att boka. Ska man bara ge upp och boka det separat?
 

Senator

Moderator
Jag tror det blir svårt.. det finns nog inte någon som har ett pris som täcker det du vill ha.
 

Dr. Miles

Expert
Det är kanske krångligt att läsa trådtiteln för nya medlemmar eller dem som inte är insatta?

Jag har suttit förgäves och försökt boka denna resa som en bokning. Man tycker ju att det ska gå när SAS och United båda tillhör Star Alliance - men icke, även Matrix och Google Flightsearch går bet på denna resa.

Om jag bokar separat i Mars 2017

SAS: ARN - HKG - 4000kr t&r i Economy

United: HKG - GUM (2 dagar stop over) - HNL - HKG - 5500 kr t&r i Economy.

Alltså totalt 9500kr och det går fint att boka dessa två separat. Men försöker man slå ihop allt detta i en star alliance bokning, då bryter alla sökmotorer ihop och säger att det inte går att boka. Ska man bara ge upp och boka det separat?
Om bilettregler inte tillåter End-on-End med varandras biljetter, kan man inte boka dem som en biljett officiellt.

Däremot kontaktar du någon duktig resebyrå kan de boka dem som en biljett, men du har inte rätt till fri ombokning ifall du missar flyger till/från Hong Kong för att de två priserna inte tillåter End-on-End med varandra.
 

RobHK

Medlem
OK tack för hjälpen, tycker jag har klurat ut en rätt rolig resa, som inte heller kostar så mycket :)

Kan ju vara ett tips för alla våra frekventa Hongkong besökare på forumet. Bara 4.5h flight till exotiska Guam och sedan kan man rulla vidare 6h till Hawaii.

Vad är Eurobonus-tilldelningen när man flyger United till Guam och Honolulu?
 

JacobG

Medlem
Jag har också kikat på att få till en genomgående biljett till slutdestinationer i Sydostasien och Oceanien, via HKG med SAS, men det verkar som att utbudet är ganska begränsat, trots att det finns Star Alliance partner som flyger vidare därifrån. Har hittat biljetter till Sydney (men då vidare med Cathay).

Är det någon som vet vilka möjligheter och begränsningar det finns för att flyga med SAS till HKG och sedan vidare med Star Alliance-partner på samma biljett?
 

nota bene

Medlem
OK tack för hjälpen, tycker jag har klurat ut en rätt rolig resa, som inte heller kostar så mycket :)

Kan ju vara ett tips för alla våra frekventa Hongkong besökare på forumet. Bara 4.5h flight till exotiska Guam och sedan kan man rulla vidare 6h till Hawaii.

Vad är Eurobonus-tilldelningen när man flyger United till Guam och Honolulu?
Jag åkte den där rutten i december förra året. 737-800 med nya trånga säten (ok benutrymme) HKG-GUM. Gammal 767 med bättre säten (dock kass/ingen IFE) GUM-HNL. Riktigt slitigt resa där man knappt kan sova. Dock bättre än att åka economy via Tokyo med United. Och JAL brukar vara typ dubbelt så dyra även om de är bättre.
 

RobHK

Medlem
Stannade du på Guam?

När man ändå är där, så känns det som man vill stanna 1-2 dagar där och sedan ta sig vidare. Är det värt det?
 
Toppen