Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

pep

Medlem
Uforudsete hændelser med Qatar Airways bliver taklet uberegneligt. Oftest går det fint men af og til går det - på uforståelig vis - helt galt. Derfor starter jeg denne tråd for at samle op på de mindre gode hændelser så de bliver dokumenteret et sted. Vi starter med en frisk beretning fra København i forgårs:

250 flypassagerer strandede på hotel i København i 2 dage
Flyselskabet Qatar Airways afviste at ombooke passagererne. Situationen blev desperat, siger passager.

imagescaler

- Når man ringer til Qatar Airways er det ligesom at ringe til en bananrepublik. De svarer ikke og når de gør, så fylder de os med løgn, lyder det fra flypassager Grethe Samuelsen. (Foto: Nikolai Linares © Scanpix)

250 flypassagerer fra flyselskabet Qatar Airways strandede i to døgn på Cab Inn Hotel i København. Passagererne skulle være fløjet til Doha i Qatar søndag klokken 23.00, men flyafgangen blev udsat på grund af tekniske problemer. Se hele artiklen på:

250 flypassagerer strandede på hotel i to dage | Hovedstadsområdet | DR
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Som sagts flera gånger här, gulfbolagen fungerar bra så längde man inte får några problem.
Så fort man får problem så går de ner till 1-2 stjärnigt flygbolags nivå...
 

mha321

Medlem
Dock det är det väl ett snäpp bättre att få övernatta på hotell två nätter än att göra det på en filt i avgångshallen som vissa andra flygbolag förordar. Men generellt är de onekligen mest att likna vid en LCC när något går snett.

Därmot går Cab Inn Hotel väl knappast ihop med deras "premium-märke". Får hoppas att de som flög i Business eller First inte hamnade där...
 

pep

Medlem
Dock det är det väl ett snäpp bättre att få övernatta på hotell två nätter än att göra det på en filt i avgångshallen som vissa andra flygbolag förordar. Men generellt är de onekligen mest att likna vid en LCC när något går snett. Därmot går Cab Inn Hotel väl knappast ihop med deras "premium-märke". Får hoppas att de som flög i Business eller First inte hamnade där...
Som sagts flera gånger här, gulfbolagen fungerar bra så längde man inte får några problem.
Så fort man får problem så går de ner till 1-2 stjärnigt flygbolags nivå...
Enig med jer. Cab Inn er dårligere end selv Vandrerhjemmet (Youth Hostel). Jeg skal rejse med QR her i aften fra CPH og skal holde skarpt øje med (og forespørge!) om evt. efterdønninger....
 

Glenn E

Medlem
Otroligt dåligt att inte omboka. De är ju med i Oneworld så det borde varit lätt. Detta strider ju också mot EU reglerna om passagerares rättigheter.
Qatar gör ju god vinst.
Det blir osund konkurrens när ett flygbolag smiter undan sina skyldigheter.:(
 

Glenn E

Medlem
Man behöver ju inte åka med dessa bolag, lätt att välja bort och åka med andra :)
Det är vad jag skrev till deras kundtjänst efter jag blev erbjuden 2000 Qatar poäng i ersättning för att all business mat var slut för mig. Jag sa att jag inte villa ha poängen och citerade tillbaka: on the happier note there are many different Airlines to choose from;)
Fast för 8000 SEK för business till Bkk slår jag nog till igen
 
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
Gælder EU-reglerne for gulf-selskaber? Jeg vil spørge deres CPH manager iaften om hvorfor de ikke ombookede med andre selskaber når de helt klart vidste at det ville tage lang tid? Hvordan vil de kompensere deres kunder/elitekunder....?
 

Dr. Miles

Expert
Gælder EU-reglerne for gulf-selskaber? Jeg vil spørge deres CPH manager iaften om hvorfor de ikke ombookede med andre selskaber når de helt klart vidste at det ville tage lang tid? Hvordan vil de kompensere deres kunder/elitekunder....?
För utresa från EU länder och från Schweiz (osäker om det omfattas i Norge) gäller EC261/2004 till alla flygbolag.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen