Senaste nytt

Är landningsbanor enkelriktade och varför i så fall?

Väldigt ofta när jag är ute och flyger verkar det som att flygplanen alltid vill landa och lyfta i samma riktning, vilket betyder att de får göra en U-sväng antingen precis innan de lander eller precis efter att de har lyft. Varför är det på det här viset, man hade ju sparat både bränsle och tid om man alltid hade landat och lyft ifrån det närmaste hållet?
 

Mike@GOT

Medlem
Alla tre föregående svar är rätt :) Först och främst är det vinden som styr vilken bana som är i användning. När det blåser lite (<5 knop) finns möjligheter att använda en annan bana än den som är i användning vilket främst sker på mindre flygplatser - t.ex. Landvetter där flygplan som ska flyga söderut eller västerut frågar om det finns möjlighet att få starta från den bana som ligger närmast terminalen. På samma sätt brukar Finnair vara rätt duktiga på att fråga efter att få rulla en bit extra på marken så att de kommer bort till den bana som tar dem raka vägen nord-öst utan massa onödiga svängar.

Sedan kan jag tänka mig att även miljöfaktorer (t.ex. buller) påverkar till viss del, men riktigt hur är jag osäker på. Om det blåser lite kan jag tycka att det är rätt naturligt att välja den bana som är "snällast" med de som bor i skottlinjen för det värsta oljudet.
 

chazzie

Medlem
Det finns vissa ställen där man landar åt ena hållet och startar åt det andra, av rent geografiska skäl. (Ett exempel är Tenzing-Hillary Airport i Nepal, a.k.a Lukla) där det är en lodrät bergvägg vid ena banänden, vilket gör start åt samma håll som man landar.... olämpligt =} Vidare är det en av få (den enda?) som det i princip är omöjligt att göra en s.k. "missed approach" eftersom terrängen inte tillåter det. Större delen av försöken har slutat med krasch men det går, om man vet vad man gör och tar beslutet i tid.

Generellt är dock allt ovanstående korrekt, just "calm wind runways", dvs. de banor som är att föredra när vinden är under 5kts som @Mike@GOT nämnde är ofta den som är bäst ur oljud-, miljö- och trafiksynpunkt. Det brukar även vara "rätt" bana för den vindriktning som oftast brukar blåsa på platsen, när en sådan finns. Exempelvis Bangkok/Suvarnabhumi har sina 19-banor som "calm wind runways", för att det ofta blåser från söder till norr där och dessutom stör starterna mindre än landningarna och söder om flygplatsen är det mindre bebyggelse. En till parameter i ekvationen är att andra flygplatser runtom kan påverka valet också. Om vi fortsätter att prata Bangkok så ligger Suvarnabhumi och Don Mueang rätt nära varandra så man vill ha starter och landningar åt samma håll. Båda flygplatserna har mer eller mindre nord-sydgående banor.
 

LarsM

Medlem
Om man är lite avgeek så är det alltid intressant att studera ex.vis på FR24 & lyssna på LiveATC när man byter banor i New York. Tre flygplatser ska samverka och det är grymt tight i luftrummet. Blir ofta go-arounds när det blåser en del då det tar ett tag att byta bankonfiguration verkar det som.
 
Det närmsta man kommer icke-enkelriktat är väl när två parallella banor landar åt motsatta håll. Har varit med om det (på jumpseat) till CPH för ett par år sedan. Var rätt fräckt att se ett annat plan landa mot oss på banan bredvid. Händer tydligen ibland vid bra förhållanden.
 

AABack2ARN

Medlem
Det närmsta man kommer icke-enkelriktat är väl när två parallella banor landar åt motsatta håll. Har varit med om det (på jumpseat) till CPH för ett par år sedan. Var rätt fräckt att se ett annat plan landa mot oss på banan bredvid. Händer tydligen ibland vid bra förhållanden.

Men det gäller väl enbart om bägge landningsbanorna används för landning ELLER start?

Har svårt att tänka mig en situation där man använder en bana för start och parallellbanan för landning i motsatt riktning? Förekommer det?
 
Toppen