Det finns vissa ställen där man landar åt ena hållet och startar åt det andra, av rent geografiska skäl. (Ett exempel är Tenzing-Hillary Airport i Nepal, a.k.a Lukla) där det är en lodrät bergvägg vid ena banänden, vilket gör start åt samma håll som man landar.... olämpligt =} Vidare är det en av få (den enda?) som det i princip är omöjligt att göra en s.k. "missed approach" eftersom terrängen inte tillåter det. Större delen av försöken har slutat med krasch men det går, om man vet vad man gör och tar beslutet i tid.
Generellt är dock allt ovanstående korrekt, just "calm wind runways", dvs. de banor som är att föredra när vinden är under 5kts som
@Mike@GOT nämnde är ofta den som är bäst ur oljud-, miljö- och trafiksynpunkt. Det brukar även vara "rätt" bana för den vindriktning som oftast brukar blåsa på platsen, när en sådan finns. Exempelvis Bangkok/Suvarnabhumi har sina 19-banor som "calm wind runways", för att det ofta blåser från söder till norr där och dessutom stör starterna mindre än landningarna och söder om flygplatsen är det mindre bebyggelse. En till parameter i ekvationen är att andra flygplatser runtom kan påverka valet också. Om vi fortsätter att prata Bangkok så ligger Suvarnabhumi och Don Mueang rätt nära varandra så man vill ha starter och landningar åt samma håll. Båda flygplatserna har mer eller mindre nord-sydgående banor.