Senaste nytt

Felstavat namn på flygbiljett

Stefan62

Medlem
Jag har vid bokning av BA-biljett till USA följt alla instruktioner man får på BA:s hemsida.

Namnet ska anges så som det står i passet och jag har ett "Å" i efternamnet och ett "Å" i ett mellannamn.

Ofta, men inte alltid, så blir ett "Å" detsamma som ett "A" i t ex en SAS-bokning. Hos BA blev "Å" detsamma som "AA", vilket är ofta förekommande.

Kommer det at bli problem någonstans på vägen, trots att jag följt instruktionerna?

(Självklart så kunde inte BAEC-nummer registreras, eftersom i den profilen är bara ett "A" registrerat....)
 

Pho

Medlem
Nej, jag har aldrig fått något problem, trots att det omväxlande är A och AA som anges i bokningar mm. På sin höjd knappar de lite extra vid incheckningen för att korrigera åt endera hållet.
 

Nemo

Medlem
Vill du ha det exakt som i passet så skriv som det står i passet, i koderna längst ned på sidan. Där transkriberas till aa, ae samt oe.
 

guapeton

Medlem
För er som samlar till Eurobonus ska de svenska bostäverna Å, Ä och Ö skrivas som AA, AE och OE för att namnet ska matcha Eurobonuskortet och poängen trilla in automatiskt.
 

gneken

Medlem
Tjena, ny här, men tror jag kommer att trivas!

Det är så att min bror bokade en resa till HK med SAS genom travelstart.
Nu när han kollar upp hans resa på sas.se ser han att hans son, (spädbarn) fått fel namn.
Säg att han Heter Hans Henrik Svensson, men hos SAS står det endast Hans Svensson.

Iallafall, han ringde till Travelstart och påpekade detta, och Indiern som svarade i telefon sa att allt var lugn då spädbarnet ändå är bunden till brorsans biljett.

Stämmer detta eller snackade han bara skit? Vet att det överallt står att man skall skriva enligt vad som står på passet. Hur som helst tror jag det är sista gången brorsan beställer biljett genom någon resebyra för att spara någon hundring på biljetten ;)
 

Jonas C

Medlem
Det räcker väl ofta bara med ett förnamn + efternamn. Har man två efternamn så är det dock viktigt att bägge står med i biljetten.
 

AABack2ARN

Medlem
Anger bara tilltalsnamnet (som dessutom är det tredje förnamnet) vid resor till Asien och har hitills inte haft problem.

Att "spädbarnet är knutet till pappans biljett" skulle vara ett ok skäl för att namnet inte behöver vara korrekt tycker jag däremot låter lite konstigt men kan stämma (har aldrig rest med barn).
 

gneken

Medlem
Okej, tack för svaren. Antar att hans första förnamn är tilltalsnamnet. Men det som är konstigt är ju dock att hela förnamnet skrevs ut vid bokning, men att de väljer att ta bort den andra är skumt tycker man ju.
 
Toppen