Det blev en SK-bokning via FRA med Etihad mellan FRA-AUH t/r. Jag kommer att återrapportera mina upplevelser, poängintjäning, loungetillgång etc. när resan är över.
Resan har precis börjat, men om jag väntar till den är över så hinner jag glömma.
Nu tar vi det från början. 24 timmar innan avresa fick jag ett push-meddelande från SAS-appen att det var dags att checka in. Första benet med SAS Köpenhamn- Frankfurt (CPH-FRA) gick bra att checka in, men inte Frankfurt- Abu Dhabi (FRA-AUH). Jag tänkte att det kanske beror på att det fortfarande var 26 timmar och 45 minuter kvar till avgång, så jag avvaktade lite. Men, inte heller senare så gick det att checka in den andra sträckan på SAS-appen eller SAS hemsida.
Således en incheckning för CPH-FRA och en annan genom Etihads hemsida för FRA-AUH. På båda boardingpassen stod dock mitt EBD-nummer, som ju biljetten var bokad på. Likaså stod SK biljettnummer 117-........... på EY boardingpass, men inte SK flightnummer (SK8208) utan enbart Etihad, EY8.
När jag ankom Kastrup hade jag inga problem att gå genom Fast track eller att gå in i SAS lounge. Hade ju EBD och SAS på första sträckan.
Väl framme i Frankfurt blev det att ta sig från Terminal 1 till Terminal 2. Det tar ju sin lilla tid så jag försökte inte att ta mig tid till att gå in i någon Star Alliance lounge (Lufthansa) på vägen. Kan därför inte säga om jag skulle ha blivit insläppt där. Min nästa flygning hade ju trots allt ett SK flightnummer också, även om det var codeshare. Troligtvis hade det inte gått att komma in.
Till slut nådde jag Terminal 2, gick igenom den automatiska passkontrollen för att sedan styra kosan mot gate E6. För att komma in i den automatiska passkontrollen så ska man scanna sitt Boardingpass. Scanningen misslyckades på mitt egenutskrivna boardingpass men personal på plats tog en snabb koll på det och sedan släpptes jag igenom. Vet inte vad felet var.
Nu var det fortfarande drygt en timme kvar till boarding. På min väg mot E6 kom jag allt längre bort från Sky Lounge som hade varit ett säkert kort i och med att jag har Priority Pass. Jag tänkte dock att "man måsta våga för att vinna" så jag knallade målmedvetet på i riktning mot gate E6 och Etihad Lounge, som ligger precis i närheten av gaten.
Jag klev in genom dörrarna till loungen och möttes av en liten och fräsch reception. Kvinnan bakom disken hälsade mig välkommen. Jag antog en vänlig och något förvirrad approach där jag bad om hjälp att förstå hur det här fungerar. Att jag har ett SK flightnummer och ett SK Frequent Flyer kort på högsta nivå, har jag då möjligen inte access till loungen? Och kan ni tänka er, det ......... funkade inte.
Hon förklarade vänligt att det tyvärr inte gick. Hon sa dock att om det varit Air Berlin så hade det gått. "Hur är det då med Alitalia?", frågade jag. "Det fungerar alldeles utmärkt", sa hon. Jag drog fram mitt ganska nyligen Status matchade "Freccia Alata Plus" kort och räckte över till henne. Eftersom jag var i Transit var hon tvungen att se både mitt Boardingpass och Pass. Sedan skrev hon ner lite saker för hand på ett papper, knappade på datorn och till slut blev jag insläppt. Hon sa också att hon hade lagt in mitt "Freccia Alata Plus" nummer i systemet. Vad det innebär återstår att se.
Efter loungebesöket (som jag kommer att berätta om i en annan tråd) tog jag mig igenom säkerhetskontrollen som låg vid ingången till gaten. Vid själva boardingen så funkade det återigen inte att scanna mitt Boardingpass. Efter lite knapptryckningar blev jag insläppt. Jag vet fortfarande inte vad problemet var.
Några poäng har jag ännu inte sett till, varken på mitt SAS konto eller på mitt Mille Miglia konto. Men det har ju inte gått mer än 19 timmar sedan första flygningen från Kastrup. Jag funderar lite på att poängen från SAS flygningen troligtvis går in på SAS kontot men efter att kvinnan i loungen knappat in mitt Mille Miglia nummer i systemet så hamnar kanske den andra flygningen på mitt Mille Miglia konto istället. Således risk för att jag missar extrapoängen till SAS kontot. Å andra sidan så hade det troligtvis inte blivit så många poäng ändå, utifrån den poängtabell som finns på SAS hemsida där detta partnerskap beskrivs.
Exakt hur det blir med poängen återkommer jag med så fort jag vet.