Senaste nytt

one world eller star alliance?

FLyLinus

Ny medlem
Hej! Jag är väl en nybörjare kan man säga, mycket intressant forum!! Kort och gott så vill jag börja resa mer, men rådfrågar er.... Vilken "organisation" ska jag välja? Jag kommer ha Arlanda som bas samt att jag åker till SFO 1-2 gånger om året...
 

palmen

Moderator
Hej! Jag är väl en nybörjare kan man säga, mycket intressant forum!! Kort och gott så vill jag börja resa mer, men rådfrågar er.... Vilken "organisation" ska jag välja? Jag kommer ha Arlanda som bas samt att jag åker till SFO 1-2 gånger om året...
Svårt att säga, kör du Star Alliance finns 2 enkla sätt att nå guld, antingen sas eurobonus eller Aegean. Med one world brukar tipsen vara American Airlines eller British Airways. Du måste göra minst en mellanlandning.

Vad är det du vill uppnå? Billiga biljetter?
Flyga business/first?
Uppnå status för att komma in i lounger?
Bra möjlighet att använda poäng till resor?

Var kommer du resa mer än San Francisco undrar ett år? För att kunna ge bra tips behöver vi veta ditt resmönster.
 

Thornado

Medlem
Utan att veta mer (som eventuellt skulle kunna skifta svaret åt annat håll) så låter det för mig som att det med största sannolikhet är bäst för dig att satsa på Star Alliance och ha Eurobonus som ditt huvudsakliga bonusprogram. Om SAS fortsätter sina kampanjer så kommer du med största sannolikhet att kunna hitta dina biljetter till San Francisco för ca 4000 SEK (beror givetvis på hur flexibla dina datum är - dessa priser hittar man inte på peakdatum) och dessa ger då bra intjäning till Eurobonus. Om du kombinerar dessa två resor till SFO med ett Amex Elite-kort så är du nästan framme vid ett guldkort bara på det, och Amex-kortet ger dig dessutom goda möjligheter att tjäna poäng på annat än flygande också.
 

Treo

Medlem
Hej och välkommen, som skrivits ovan skulle ytterligare upplysningar om ditt resmönster kanske kunna hjälpa för att svara bra på frågan.
Men, också som ovan, det låter som att Eurobonus (och [Amex] kreditkort) skulle vara ett bra val för dig.

SAS Plus är ju dessutom bland riktigt (nåja) billigt till USA, ger fler poäng och är ett bekvämt alternativ för långresor, med möjlighet till att bjuda på uppgradering till business (för poäng och komfort).
Snart nog är du fast och flyger "alltid" via Köpenhamn eller Oslo för fler poäng. ;)
 

FLyLinus

Ny medlem
Tack så mycket för alla svar! Jag kanske skulle ha gett mer information än vad jag gjorde...

Jag har en flickvän som kommer ifrån San Francisco, så vi åker alltid och hälsar på hennes släkt varje år. Jag eftersöker framförallt att uppgradera till att flyga business longhaul (SFO) och att komma in i lounger. Men kommer även att resa inom europa (Besöka städer) och möjligtvis flyga longhaul mot andra kontinenter (Ingen prioritet)

Det finns ju alltid ett önsketänk på hur man vill ha det men det kanske inte alltid blir så som man tänkt. Men det kommer väl ungefär att se ut så här.

Vad har ni för erfarenheter ifrån dom båda?
 

palmen

Moderator
Det låter som sas eurobonus är bäst in så fall, med kampanjer kan ni flyga i plus till San Francisco för 5-6000 kronor vilket ger 12000 poäng per resa. Lägg till ett amex elite på det så har du 44000 poäng, de sista 1000 poäng som krävs får du på matarflygen till Köpenhamn från Stockholm på era resor till San Francisco.

Amex kortet ger dig också sköna poäng när du använder kortet som du framöver kan använda för att uppgradera till businessclass.
 

Kevinator

Medlem
Det låter som sas eurobonus är bäst in så fall, med kampanjer kan ni flyga i plus till San Francisco för 5-6000 kronor vilket ger 12000 poäng per resa. Lägg till ett amex elite på det så har du 44000 poäng, de sista 1000 poäng som krävs får du på matarflygen till Köpenhamn från Stockholm på era resor till San Francisco.

Amex kortet ger dig också sköna poäng när du använder kortet som du framöver kan använda för att uppgradera till businessclass.

Använder du poängen för att plusgrade:a till business,så,får du ännu fler baspoäng för SFO-resorna ;)
 
Toppen