Senaste nytt

Turkish Airlines öppnar linjer till Yanbu och Taif

Jacob

Medlem
Turkish Airlines fortsätter sin expansion av spännande destinationer. Näst på tur står städerna Yanbu och Taif, två städer i Saudiarabien.

Den 11 juni öppnas linjen till Yanbu som flygs som en triangellinje Istanbul-Yanbu-Sanaa-Istanbul. Sanaa är Yemens huvudstad. Turkish Airlines har dock inte trafikrättigheter för att flyga passagerare mellan Yanbu och Sanaa enbart.

Den 20 juni startar även linjen från Istanbul till Taif.

Båda linjerna kommer trafikeras med tre avgångar per vecka och innebär att Turkish Airlines nu finns på sex destinationer i Saudiarabien.
 

Spersboda

Medlem
Någn på detta forum som varit i Saudiarabien? Det skulle vara intressant att åka dit, lite som Nord-Korea, man skulle vilja se de på plats.
 

Gnopps

Medlem
Jag tror jag tipsat om det här tidigare, men visumprocessen till Saudiariabien är inte helt lätt. Bland annat måste du gå med på att bli straffad om du angett fel religion i ansökan:

I also confirm that the religion stated in my application is my real religion, and I know that I will be subject to punishment, if the religion I stated, is proved to be false as my religion​

http://www.scanguide.se/Dokument/declaration.pdf
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror jag tipsat om det här tidigare, men visumprocessen till Saudiariabien är inte helt lätt. Bland annat måste du gå med på att bli straffad om du angett fel religion i ansökan:

I also confirm that the religion stated in my application is my real religion, and I know that I will be subject to punishment, if the religion I stated, is proved to be false as my religion​

http://www.scanguide.se/Dokument/declaration.pdf
Ja, jag tror att det diskuterades i tråden: http://www.businessclass.se/deals/8...ore-t-r-saudi-arabian-airlines-9-640-sek.html
 

Jacob

Medlem
Någon som är sugen på att åka på premiärturerna? :cool:

Linjen till Yanbu fortsätter ju till Sanaa. Yemen är väl kanske marginellt enklare att komma in i?!
 

Palazzi

Medlem
Hade ju varit intressant.. Jag kör med Miles & Smiles FFP så jag hade kanske kunnat plocka ut en bonusresa.. Men jag vet inte om jag vill åka till Yemen. Jag brukar inte vara så radikal i mina åsikter, men Yemen står verkligen för allt som jag inte uppskattar med världen (samma gäller Nordkorea, Eritrea etc).

Men jag ser gärna ett reportage som får mig att ändra uppfattning!:)
 

Dr. Miles

Expert
Hade ju varit intressant.. Jag kör med Miles & Smiles FFP så jag hade kanske kunnat plocka ut en bonusresa.. Men jag vet inte om jag vill åka till Yemen. Jag brukar inte vara så radikal i mina åsikter, men Yemen står verkligen för allt som jag inte uppskattar med världen (samma gäller Nordkorea, Eritrea etc).
Men Shibam i Yemen(Unescos världsarv) låter inte så dumt att besöka väl?
 

Palazzi

Medlem
Men Shibam i Yemen(Unescos världsarv) låter inte så dumt att besöka väl?

Känns som att jag skulle ha begränsat med saker att göra, förutom att kasta sand:p 7.000människor totalt också.

Jag skulle kanske ha valt Petra i Jordanien innan (inte varit där heller :) ).

Men som sagt... ser gärna ett reportage om någon åker :)


PS. Hur är nattlivet i Shibam?;)
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
För omkring 10 år sedan flög Kish Air med en Tupolev från Köpenhamn via Teheran till Kish. Min bror och jag ville åka för att dels få se Iran och dels uppleva ett annorlunda flygplan. Allt gick vägen tills kära mor fick reda på det. Hon vägrade förlora sina vuxna söner i samma flygplanskrasch, så det bidde ingen resa!
 
Toppen