Senaste nytt

Är det verkligen så här illa för personalen på Arlanda?

jsn

Medlem
Checkade för en gångs skull in vid SAS manuella disk idag då jag skulle checka in en väska. När jag står där så ser jag en liten skylt som är fastklistrad ovanpå disken, med en rubrik på både svenska och engelska "hot mot personalen" samt en del text. Jag läste inte själva texten, men är det verkligen så illa för personalen att det behöver informeras på skyltar att personalen gör sitt bästa och vad som händer om man hotar eller brukar våld mot dem? Man tar sig för pannan isf...
 

Dr. Miles

Expert
Checkade för en gångs skull in vid SAS manuella disk idag då jag skulle checka in en väska. När jag står där så ser jag en liten skylt som är fastklistrad ovanpå disken, med en rubrik på både svenska och engelska "hot mot personalen" samt en del text. Jag läste inte själva texten, men är det verkligen så illa för personalen att det behöver informeras på skyltar att personalen gör sitt bästa och vad som händer om man hotar eller brukar våld mot dem? Man tar sig för pannan isf...
I Sverige vet jag inte men i Kina är det ganska vanligt. (De ställer in flyget sedan inte informerar om ombokningen så delvis kan jag förstå passagerarnas ilsken...)
 

Agö

Medlem
Den där typen av skylt är vanligt förekommande i offentliga miljöer. Jag är dock tveksam till om den avhåller folk från att gapa och skrika.
 

Treo

Medlem
Det borde inte behöva vara så, men tyvärr låter många personer sin frustration gå ut över personal, både där och snart var som helst, oavsett om det är deras fel. På ibland väldigt otrevligt sätt, klart att ingen ska behöva tåla vad som helst.

Själv har jag bara blivit f-rbannad på en mycket dumdryg danska på CPH häromåret, men hanterade(?) det med drypande ironi som fick hennes arbetskamrater att fnissa och sedan be om ursäkt å hennes vägnar efter att hon funnit det bäst att "finde sig lidt morgenmad".

Utöver det har jag ibland tydligt påpekat att jag vill "blow off steam mot systemet, men det är inget personligt mot dig" och då kan de ibland till och med hålla med om att man har rätt att vara upprörd!
 

SNIFF

Medlem
Utöver det har jag ibland tydligt påpekat att jag vill "blow off steam mot systemet, men det är inget personligt mot dig" och då kan de ibland till och med hålla med om att man har rätt att vara upprörd!

Jag är alltid tydlig med att det inte är personen i sig jag är arg på utan situationen och/eller bolaget, men att personen som representant för bolaget just nu är den som får ta emot det hela. Det tycker jag brukar hjälpa. Men det här är ju under förutsättningen att det faktiskt inte är personen som sabbat något eller så.
 

Thornado

Medlem
I Sverige vet jag inte men i Kina är det ganska vanligt. (De ställer in flyget sedan inte informerar om ombokningen så delvis kan jag förstå passagerarnas ilsken...)

När jag reste till Beijing i oktober förra året så kom inte våra väskor med flyget från Köpenhamn så vi behövde gå till Air Chinas bagagehantering och anmäla detta. På det kontoret fanns det en mycket upprörd kinesisk herre. Då min kinesiska tyvärr är väldigt begränsad så vet jag inte exakt vad som hade hänt, men det är väl troligt att även hans bagage hade kommit på villovägar på något sätt.
Han skrek och gormade och tog till och med tag i personalen i skjortan/slipsen och drog honom mot sig. Man undrade hur detta skulle sluta, men till slut så lyckades de få honom att lugna ned sig och han lämnade kontoret. Personen bakom skrivbordet behöll sitt lugn väldigt väl genom hela situationen och när mannen hade gått rättade han till skjortan och knöt om slipsen - kändes som att detta inte var första gången.
 

Dr. Miles

Expert
När jag reste till Beijing i oktober förra året så kom inte våra väskor med flyget från Köpenhamn så vi behövde gå till Air Chinas bagagehantering och anmäla detta. På det kontoret fanns det en mycket upprörd kinesisk herre. Då min kinesiska tyvärr är väldigt begränsad så vet jag inte exakt vad som hade hänt, men det är väl troligt att även hans bagage hade kommit på villovägar på något sätt.
Han skrek och gormade och tog till och med tag i personalen i skjortan/slipsen och drog honom mot sig. Man undrade hur detta skulle sluta, men till slut så lyckades de få honom att lugna ned sig och han lämnade kontoret. Personen bakom skrivbordet behöll sitt lugn väldigt väl genom hela situationen och när mannen hade gått rättade han till skjortan och knöt om slipsen - kändes som att detta inte var första gången.
Det händer tyvärr inte bara hos flygbolaget, liknande saker händer överallt i Kina så de är nog vana.
 

Moco

Medlem
I det nya Sverige verkar det bli allt mer problem av denna sort. Har inget problem med det i t.ex. England (har visserligen inte sett det på just någon flygplats), eftersom rättsystemet tar det på allvar och påföljderna är ordentliga. I Sverige tjänar det nog inte något till då polis och åklagare förmodligen bjuder förövaren på kaffe och tårta. De lär väl inte ens få kameraövervaka området ordentligt, så bevisläget är väl knapert när det händer? Dock trist utveckling och att dessa skyltar ska behövas överhuvudtaget.
 
I det nya Sverige verkar det bli allt mer problem av denna sort. Har inget problem med det i t.ex. England (har visserligen inte sett det på just någon flygplats), eftersom rättsystemet tar det på allvar och påföljderna är ordentliga. I Sverige tjänar det nog inte något till då polis och åklagare förmodligen bjuder förövaren på kaffe och tårta. De lär väl inte ens få kameraövervaka området ordentligt, så bevisläget är väl knapert när det händer? Dock trist utveckling och att dessa skyltar ska behövas överhuvudtaget.

"Vilka upplevelser har han varit med om? Hur många gånger har han varit försenad? Vilka trauman bär han på efter detta?". Jisses. Men som @Moco konstaterar, inte ett helt otroligt scenario. Mer kameror som faktiskt används är nog ett recept som skulle avhålla många från hot mm. Plus följt av sanktioner som känns ända in i märgen.
 

Mike@GOT

Medlem
Hot och våld är regelbundet förekommande. När jag jobar i check-in har jag min badge vänd inåt så att ingen kan se min identitet, och det är av en anledning... På airside gäller andra regler dock, så där måste den vara synlig.
 
Toppen