Senaste nytt

Jag älskar Qantas!

gunry

Medlem
Har ju varit ett par svängar i Australien de senaste åren och får nu anse mig redo att kunna leverera följande omdöme om Qantas: vad bra de är! I luften utmärker de väl sig inte så mycket, men deras markpersonal visar gång på gång en enorm flexibilitet och välvilja. Ombokningar av icke-flexibla biljetter, gästa in fler än en i loungen, alla (inkl kökspersonalen) i loungen är glada och hälsar när man kommer. Fantastiskt.

Tänkte detta kunde bli en "detta gjorde ni bra"-tråd kanske, beroende på om jag får något medhåll. Väl mött!
 

ALU

Medlem
Kan inte göra annat än hålla med. Jag tror nyckeln ligger i det personliga bemötandet. Blir man bra bemött så är det mesta vunnet.
 

Mike@GOT

Medlem
Kul med ett bolag som är lite flexibla och som vet vad äkta kundservice är! Det är ju sannerligen inte en självklarhet.

Dock, för att lägga till en annan dimension på diskussionen (mod. får gärna stoppa mig om det är OT): men finns det inte en risk med att den typen av flexibilitet mot människor som inte har betalat för flexibla biljetter får det ändå? Vill minnas att vi hade en diskussion kring SAS flexibilitet i gaten, när man t.ex. frågar om det går bra att åka med en tidigare avgång och svaret blir "njaa vi kan ju egentligen inte göra så men okej, för den här gången". Hela konceptet med att boka en flexibel biljett går ju lite förlorat i så fall. :)
 

henke12

Medlem
Kul med ett bolag som är lite flexibla och som vet vad äkta kundservice är! Det är ju sannerligen inte en självklarhet.

Dock, för att lägga till en annan dimension på diskussionen (mod. får gärna stoppa mig om det är OT): men finns det inte en risk med att den typen av flexibilitet mot människor som inte har betalat för flexibla biljetter får det ändå? Vill minnas att vi hade en diskussion kring SAS flexibilitet i gaten, när man t.ex. frågar om det går bra att åka med en tidigare avgång och svaret blir "njaa vi kan ju egentligen inte göra så men okej, för den här gången". Hela konceptet med att boka en flexibel biljett går ju lite förlorat i så fall. :)

Stämmer, det var jag som höll "Brandtalet"
 

AndersSt

Medlem
En smula OT men jag har flugit med Quantas "LCC", dvs Jetstar, och måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Det kändes då inte alls som något lågbudgetbolag, riktigt bra både hård- och mjukvara om man får uttrycka sig så vanvördigt om flygplan och människor. Och riktigt bra priser.
 

palmen

Moderator
En smula OT men jag har flugit med Quantas "LCC", dvs Jetstar, och måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Det kändes då inte alls som något lågbudgetbolag, riktigt bra både hård- och mjukvara om man får uttrycka sig så vanvördigt om flygplan och människor. Och riktigt bra priser.
Vilken klass reste du i? De har väl någon form av business "Light" om jag förstått det rätt utöver economy.
Var benutrymme motsvarande var man får på andra bolag och bjöds det på dryck/mat eller fick man köpa detta?
 

AndersSt

Medlem
Jag flög i Economy och det var ganska korta sträckor, Sydney - Melbourne och Auckland - Christchurch.
Mat och dryck var till försäljning. Benutrymmet var helt OK. Även på kortare sträckor erbjöds IFE i form av iPads och streaming. Nu var ju detta ett tag sedan men det var en positiv upplevelse, inte minst i jämförelse med andra LCC jag flugit med.
 
En smula OT men jag har flugit med Quantas "LCC", dvs Jetstar, och måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Det kändes då inte alls som något lågbudgetbolag, riktigt bra både hård- och mjukvara om man får uttrycka sig så vanvördigt om flygplan och människor. Och riktigt bra priser.

Jag flög med Jetstar SYD-CNS och sedan CNS-MEL nu i juni. Det var okej priser, men snacka om regelstyrt flygbolag. De sökte upp folk (bland annat mig...) när jag satt och väntande nära (men inte i!) gaten. De frågade vart jag skulle och skulle man åka med dem vägde de handbagaget. Det fick inte vara ett gram över 7.00 Kg. Klarade man sig (det gjorde jag) så fick man en "du-klarade-handbagagetestet"-tag. Det var minst 2 som gick runt hela tiden. Så rådet är - kolla så att du håller dig på rätt sida deras våg. Förutom det så är det effektivt - man får inget på planet så vida man inte beställt det innan. Jag hade förbeställt en macka i samband med bokningen. Den var varken god eller prisvärd.
 

Johanna

Medlem
det var länge sedan jag flög Quantas men från Tokyo till Sidney i ekonomi och det kändes som en boskapstransport. Jag hade gångsäte och vagnen körde på mig flera gånger och jag vet att jag bara ville komma fram.

Dom kan ha blivit mycket bättre sedan dess.
 
Toppen