Senaste nytt

Hur kollar jag bästa pris (och route) för Arlanda- Narita- Hong Kong och till Arlanda?

joa

Medlem
Ordningen vad gäller Tokyo och HK spelar mindre roll, men jag vill flyga så lite som möjligt och gärna så billigt som möjligt. Sedan gör det ju ingen om det är en schysst kärra. Inga dåliga krav. Hade ju varit kul att flyga i en bra business classkabin.

Resan kommer om den blir av inte att ske förrän nästa år (skulle gissa på April och ca 1.5 vecka) och det är ju alltid kul att sitta och planera/drömma lite :)
I den här tråden har ju Dr Miles gjort en riktning snygg sammanställning, men hur och var? Eller vad är det smidigaste sättet.
Jämförelse av summa av bränsletillägg+skatter för bonusresa Stockholm-Bangkok med SAS EuroBonuspoäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

joa

Medlem
Kan tilläggas att jag fattar hur kartorna i länken är gjorda men inte var man enkelt hittar priser på olika alternativ.
 

palmen

Moderator
Det bästa är nog att börja leka lite med Ita matrix. Gör en sökning på multicity så får du fram vad det kostar ungefär. Billigast blir nog om du hittar en sas kampanj där du kan boka open jaw med utresa till Tokyo och hem från Hong Kong. Sträckan där emellan kan du boka separat, eventuellt med poäng. Avios från British Airways eller Aegean poäng är fördelaktiga på sträckan om du har sådana.
 

joa

Medlem
Tack. Skulle varit lite mer tydlig. Hade tänkt få till en 2-4-1 (missade helt att jag menade bonusresa). Det kanske begränsar mig.
 

palmen

Moderator
Varför ska du till Narita? Bästa möjlighet att få till F till Tokyo är till Haneda. Att boka något lägre än business på en 2-4-1 är bortkastat om inte poängen håller på att brinna inne och man inte har poäng till högre klass.

Vad ska du göra i Narita och Bangkok, ska du stanna på båda ställen? Du kan inte ha två stopp på en eurobonus resa. Du kan ha open jaw och lösa resa inom Asien på egen hand.
 

joa

Medlem
Varför ska du till Narita? Bästa möjlighet att få till F till Tokyo är till Haneda. Att boka något lägre än business på en 2-4-1 är bortkastat om inte poängen håller på att brinna inne och man inte har poäng till högre klass.

Vad ska du göra i Narita och Bangkok, ska du stanna på båda ställen? Du kan inte ha två stopp på en eurobonus resa. Du kan ha open jaw och lösa resa inom Asien på egen hand.

My bad, hade missat att de har två flygplatser i Tokyo. Aldrig varit där, men på jobbet flyger alla till Narita så det var väl därför...
Hade tänkt göra stop både i Tokyo och i HK (inte BKK), men det får man alltså inte.
Kan man lösa en enkel till Haneda med tex SAS, en lös biljett (bonusresa) till HK och sedan en enkel hem från HK med tex SAS.
Gissar att man inte kan nyttja en 2-4-1 alls då!? Söker jag på en enkelbiljett (vilken som helst) kommer inte 2-4-1 valet upp alls.
*edit* Jo, man verkar kunna nyttja en 2-4-1 på det sättet, men då måste man ju lösa sträckan mellan Tokyo och Hong Kong som en separat leg.
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Ganska snurrig information här ;)
Men det hela är ganska enkelt, du vill boka SAS business till NRT och hem från HKG, eller tvärtom. Det blir billigast. Sen köper du en enkel med HK Express för 1200 kr mellan NRT/HND-HKG. Bara att söka på SAS hemsida eller United efter lediga bonusplatser
Hittar du inte direkt till/från NRT så kan du kolla med PEK eller PVG och lägga till ett flyg med ANA eller Air China till/från NRT/HND, det blir inte många kronor dyrare.
 
Toppen