Senaste nytt

Senator vs Frequent Traveller

CJR

Medlem
Hej,

Med de resor jag gjort i år tillsammans med bokade resor som sker innan årets slut så kommer jag att landa på ca 85 000 status miles. Alltså 15 000 miles från nivån Senator. Kan det vara värt att göra en mileage run för att nå Senator? Det som lockar mest med Senator som jag ser det är att man erhåller två st upgrade vouchers som ska ge tillträde till en klass högre än man bokat/betalt för om jag förstår rätt. Dvs boka Business, utnyttja voucher och flyg First eller har jag fel? Någon med Senator-status som kan ge inblick?
 

Kricka

Medlem
@CJR Man får två vouchers varje gång man kvalificerar sig till Senator MEN det
är två short-haul-vouchers (enkel resa) som kan kombineras till en long-haul upp-
gradering (enkel). Alla uppgraderingar sker i mån av plats ungefär som vid bonus-
resor.
Jag har varit Senator i dussinet år och tycker att det fungerar bra med LH. Man
får bra hjälp när det strular och man kan alltid ta med sig hela familjen in i Senator-
loungen oberoende av i vilken klass man flyger. Kravet för att bli Senator är dock
rätt högt satt jämfört med t.ex. SAS. Dessutom så ger "billiga" biljetter väldigt få
miles till M&M.

PS. En kvalificering till Senator ger Senatorstatus för två år varför man i princip
kan satsa på SAS Eurobonus Diamond vartannat år. Det innebär också att
man bara får vouchers enligt ovan vartannat år. Satsar man på att bli Senator-
for-life så gäller det att få ihop en miljon miles på 10 år, förslagsvis mellan
sin 50- och 60-årsdag. DS.
 

Senator

Moderator
Vill påpeka att uppgraderingsvouchers kräver högre bokningsklasser för att använda. Jag har misslyckats två gånger att uppgradera från "P" på Swiss, men det skall efter reglerna gå om inte det krävs "Z".

Men det är ett hav av skillnad att vara SEN eller EBG. EBD kan jag inte tala för, men nu har jag både SEN och EBG (åker ner snart), och det är som natt och dag i upplevelse. Något av detta är också kulturellt med tyska mot det skandinaviska.

Nackdelen med SEN är att Lufthansa är trots allt ganska tråkigt och stelt om man inte åker Lufthansa First. Jag åker Swiss om det går, eller Austrian.

15 000 Miles knackar du ihop med en bra deal i affärsklass till Medelhavet som t.ex. Aten i D-klass. Finns några fares som kan göra detta. Annars borde du ha klivit på dealen från London. Jag tror Seattle gick att få ihop med ca 45 000 Miles t&r om jag räknar rätt:
LHR-GVA: 2 000 + 25%
GVA-ZRH: 1 500 + 25%
ZRH-LAX: 5 938 miles x 325%
LAX-SEA: 954 miles x 325%
runt 23 500 miles en väg. PS! ZRH-MIA-SEA hade varit den ideala vägen ur ett M&M perspektiv, men det verkar inte tillåtas.

Nej, SEN skall flygas ihop på billiga F resor till USA. Det går nästa att få ihop detta för 50' + postioneringsflighter om man har tur.. ;)
 

CJR

Medlem
@CJR Man får två vouchers varje gång man kvalificerar sig till Senator MEN det
är två short-haul-vouchers (enkel resa) som kan kombineras till en long-haul upp-
gradering (enkel). Alla uppgraderingar sker i mån av plats ungefär som vid bonus-
resor.
Jag har varit Senator i dussinet år och tycker att det fungerar bra med LH. Man
får bra hjälp när det strular och man kan alltid ta med sig hela familjen in i Senator-
loungen oberoende av i vilken klass man flyger. Kravet för att bli Senator är dock
rätt högt satt jämfört med t.ex. SAS. Dessutom så ger "billiga" biljetter väldigt få
miles till M&M.

PS. En kvalificering till Senator ger Senatorstatus för två år varför man i princip
kan satsa på SAS Eurobonus Diamond vartannat år. Det innebär också att
man bara får vouchers enligt ovan vartannat år. Satsar man på att bli Senator-
for-life så gäller det att få ihop en miljon miles på 10 år, förslagsvis mellan
sin 50- och 60-årsdag. DS.
Tack för info. Uppskattar det!
 

CJR

Medlem
Vill påpeka att uppgraderingsvouchers kräver högre bokningsklasser för att använda. Jag har misslyckats två gånger att uppgradera från "P" på Swiss, men det skall efter reglerna gå om inte det krävs "Z".

Men det är ett hav av skillnad att vara SEN eller EBG. EBD kan jag inte tala för, men nu har jag både SEN och EBG (åker ner snart), och det är som natt och dag i upplevelse. Något av detta är också kulturellt med tyska mot det skandinaviska.

Nackdelen med SEN är att Lufthansa är trots allt ganska tråkigt och stelt om man inte åker Lufthansa First. Jag åker Swiss om det går, eller Austrian.

15 000 Miles knackar du ihop med en bra deal i affärsklass till Medelhavet som t.ex. Aten i D-klass. Finns några fares som kan göra detta. Annars borde du ha klivit på dealen från London. Jag tror Seattle gick att få ihop med ca 45 000 Miles t&r om jag räknar rätt:
LHR-GVA: 2 000 + 25%
GVA-ZRH: 1 500 + 25%
ZRH-LAX: 5 938 miles x 325%
LAX-SEA: 954 miles x 325%
runt 23 500 miles en väg. PS! ZRH-MIA-SEA hade varit den ideala vägen ur ett M&M perspektiv, men det verkar inte tillåtas.

Nej, SEN skall flygas ihop på billiga F resor till USA. Det går nästa att få ihop detta för 50' + postioneringsflighter om man har tur.. ;)

Jo, jag är på dealen med Swiss till Seattle och landar med den på ca 85´ miles. Flyger då LCY - ZRH - ORD - SEA tor. Har inte förstått hur man får till det med extra byten tex via GVA då det inte gick att finna på Swiss webbsida. Räcker det med ett telefonsamtal?

Min förra flight var LH First till Dallas och därav närmar mig gränsen till SEN. Ska absolut hålla utkik efter lönande flyg. Gärna affärsklass inom Europa som du skriver : )
 

Senator

Moderator
@CJR, jag orkade inte extraflighter på mina två F till USA nu i juli och augusti, men det gick att prissätta via multi-segmentfunktionen på Swiss.com
 
  • Gilla
Reactions: CJR

agehall

Medlem
Skulle säga att det är rätt meningslöst att landa 15k miles kort om Senator. Frequent Traveller är inte speciellt mycket att hänga i julgranen om du frågar mig medan Senator faktiskt kan vara värt något om man flyger med LH Group.
 

ulagun

Medlem
Blivit Frequent Flyer efter många år som Senator. Med facit i hand skulle jag inte tveka en sekund att få Senator status för 15.000 Miles.
Är som sägs stor skillnad i bemötande mm.
Jante existerar inte i Tyskland.
Ett ex från förra veckan då jag bokade Dubai med LH ekonomi på utresan.
Tänkte min vana trogen seata oss. Till min förvåning skulle dettta kosta ett antal DKR trots min FF status. Var helt gratis som Senator.
 
Toppen