Senaste nytt

Olika system för namngivning av säten

Funcadelic

Medlem
Jag har två flighter i Business class inbokade i år, och har reflekterat över att namngivningen av säten skiljer sig mellan dessa. Vid närmare efterforskning inte bara i Business class, utan även i övriga klasser.

Min flighter CPH-SFO-CPH med SAS A340-300 har konfiguration 1-2-1 i Business class, 2-3-2i Plus och 2-4-2 i Go. Namngivningen är som följer:
  • Business class: A - D;F - H
  • Plus: A;B - D;E;F - G;H
  • Go: A;B - C;D;E;F - G;H
Det betyder att:
  • A och H är fönsterplats i alla klasser
  • B är gångplats i vänster fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
  • F är höger gångplats i mittenkolumnen
  • G är gångplats i höger fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
Lite ologiskt känns det därför att mittenkolumnen i Plus börjar med D, medan man i Go börjar med C. Mittenkolumnen "borde" ha börjat med C i båda klasserna, och saknat plats D eller E. Då är det nämligen logiskt att D;F återfinns i Business. I annat fall borde Business mittenkolumn heta E;F (dvs man tar bort säten vänsterifrån)

I Go återfinner man dock logiskt bokstäverna A-H utan glapp.

Businessraderna börjar med 1, Plus börjar med 20 och Go börjar med 30. Logiskt, eftersom det gör det enkelt att snabbt se klass på sätesnamnet. Dock medger detta bara 10 rader Plus, om man inte vill börja Go på 40.

upload_2016-7-13_11-57-41.png


För mina flighter med Air Chinas A330-200 ARN-PEK-BKK-PEK-ARN ser det dock annorlunda ut.
  • Business class: A;C - D;H - J;L
  • Economy: A;C - D;E;F;H - J;L
Det betyder att:
  • A och L är fönsterplats i alla klasser
  • C är gångplats i vänster fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
  • D är vänster gångplats i mittenkolumnen
  • E och F är mittensäten i mittenkolumen
  • H är höger gångplats i mittenkolumnen
  • J är gångplats i höger fönsterkolumn (om två platser i kolumnen)
Det som saknas här är alltså
  • B, som får antas vara reserverat till mittensäten i vänster fönsterkolumn vid konfiguration (3-x-3)
  • G, som får antas vara reserverat till mittensäten i mittenkolumnen vid konfiguration (x-5-x)
  • K, som får antas vara reserverat till mittensäten i höger fönsterkolumn vid konfiguration (3-x-3)
Business börjar på rad 10 och economy på rad 30. Jag antar att 1 respektive 20 är reserverade för något som inte finns på denna flight (First respektive "Plus" - finns detta med Air China?)

upload_2016-7-13_9-54-43.png


Det verkar alltså som att SAS och Air China tänker lika vad gäller raderna, men olika för kolumnerna. SAS fyller på med bokstäver där flest säten finns, och plockar bort vid behov. Air China verkar ha fasta namn på sina platser, och använder dem vid behov.

SAS sätt verkar smidigare om man köper in större plan, men det kanske dröjer ett tag innan vi får se flygplan med 4-x-4 eller x-6-x, varför Air China nog klarar sig ett tag till. Eller finns det någon best därute med konfiguration 4-6-4? Kanske något RyanAir kan knö in sina plan (träbänkar utan armstöd)?

Det skulle också vara intressant att höra om ni sett någon ytterligare namngivningsvariant!
 

JohanA

Medlem
Trivs med Lufthansa, där vet man alltid positionen. Här för longhaul.

A fönster
B mitt
C gång

D gång
E mitt
F mitt
G gång

H gång
J mitt
K fönster

Detta är applicerbart i alla klasser på LH's widebodyflotta.
 
Toppen