Senaste nytt

Pilot (SAS) på Arlanda fast för flygfylla

SAS på fyllan

Hej fick just veta via danska nyheterna att min flight från London för 2 v sedan som rätt sent blev inställt och jag blev då ombokad.och detta var på grund av att Kapten som skulle flyga kärran tillbaka till ARN var på fyllan och en ny pilot fick flygas in för avgången efter den inställda.


Fick mig att undra, har dom inte kontroll på detta inom flyget ?

Har för mig att dom i alla fall skulle få göra blåskontroller efter en annan uppmärksammad fylle styrning.
 

Alx

Medlem
Om jag inte missminner mig så svarade SAS informationschef i en DI artikel att de har 2.000 piloter. Att tro att de inte hade problem liknande de i samhället i övrigt vore naivt.

Själv trodde jag (naivt?) att SAS försökte hålla en hårdare linje än samhället i övrigt, eftersom man arbetar med säkerhet. Informationschefen försvarade händelsen med att piloten mådde mycket dåligt rent privat och att denne var mycket ångerfull. I mitt tycke gör ju det inte saken bättre. Möjligtvis visar det med all tydlig önskvärdhet hur dålig koll de har på sina piloters väl och ve. En pilot som drabbats hårt av något privat och dessutom är full är ju värre än en pilot som "bara" drabbats hårt rent privat eller "bara" är full. "Chain of events..." säger jag bara och är glad att hans kollega tog sitt ansvar och sa ifrån! Tyvärr tror jag det är få inom flyget som vågar säga ifrån.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag vill påminna alla okritiska SAS-vurmare som gnäller om Ryanair om att det bland SAS piloter inte bara är gamla, överbetalda, stofiler, utan även gamla, överbetalda, suputer...


SAS-pilot stoppades – var för full för att flyga

Kollega slog larm kvällen innan flygningen mellan London och Oslo
SAS-pilot stoppades
 
Last edited:

TreD

Medlem
Jag vill påminna alla okritiska SAS-vurmare som gnäller om Ryanair om att det bland SAS piloter inte bara är gamla, överbetalda, stofiler, utan även gamla, överbetalda, suputer...


SAS-pilot stoppades – var för full för att flyga

Kollega slog larm kvällen innan flygningen mellan London och Oslo
SAS-pilot stoppades
Däremot har väl alkolås redan införts i bilar för dömda rattfyllerister.
Var sak har sin tid. Logik har - som alltid inom politik - lite med saken att göra.
 
tycker de där e så djäkla illa...väntar bara på ett nödsituvation där ansvarige är full och inte hinner reagera så är olyckan framme..
 

Tjaeng

Medlem
Notera nu att svensk arbetsrättslagstiftning är såpass vackert tillämpad att piloten ifråga skulle kunna avskedas för grovt åsidosättande av sina plikter, MEN, om han hävdar att han haft alkoholproblem under lång tid och därmed kan anses vara alkoholist = sjuk, får han inte sägas upp utan ska få rehabilitering betald av arbetsgivaren. Gissa varför den intervjuade fackledaren är blixtsnabb med att dra till med standarduttrycket "personlig tragedi"...
 

Joshua

Medlem
Min åsikt är:
Är han sjuk (alkoholist) så tycker jag han skall ha möjligheten att få hjälp med detta. Men han skall aldrig få sätta sig och ratta ett plan igen med ansvar för 100-tals (1000-tals med tanke på vad ett flygplan "kan" åstakomma).
 
Toppen