Senaste nytt

Vilken checkin-väska använder du?

Kastrup

Medlem
Efter att ha rest med enbart kabinväska i alla år har jag kommit till ett läge där jag helt enkelt måste ha med mig mer packning. Så, vad använder du för checkin-väska? Är det enbart hårda som duger? 2 eller 4 hjul? Vilka väskor överlever?
 

El Oso

Medlem
Jag använder mig av en Rimowa Topas med 4 hjul. Den må vara dyr och tung men den har överlevt X-antal transporter till länder som verkligen tycker om att behandla väskor illa. Landa på Haiti igår med 5 nya "historiska märken" på väskan. Dessutom kan du när du tycker den har blivit lite för sliten lämna in den på service eller ta en hammare och själv slå ut bucklorna. Lite som på en klassisk Range Rover Defender ;). Så den kan jag varmt rekommendera.
 

Börnen

Medlem
Trunkar från North Face med bärremmar. Har olika storlekar för olika behov. Kompletterar med en trettio år gammal Carlton om jag ska ha med nått ömtåligt
 
Rimowa Salsa Air Navy. I kabin, 65L & 81L. 4 hjul, lätta, hållbara och utan "inredning". Gillar inte "inredning" så mycket längre, enklare att packa utan tycker jag. Funderade lite på Alu väskorna men tyckte det la på så mycket vikt.

Rullar mest omkring på flygplatser och använder mest taxi/Uber till hotellen, dvs nästan aldrig tåg/buss/tunnelbana. Då är det ju enkelt med 4 hjul.
 
Titan Xenon kör jag! 7 års oförstörbar garanti som på allt som händer på väskan. Bra, lätt och smidig och är väldigt prisvärd.
 
Samsonite Inova Spinner i div storlekar, 4 hjul. Hyfsad lättvikt (om än inte de absolut lättaste på marknaden) och inte superlik alla andra mainstream-väskor vilket gör dem enklare att identifiera på bagagebandet. Tyvärr verkar serien utfasad/påväg att fasas ut.
 

Johanna

Medlem
Samsonite Lite serien 59 eller 75 cm men 10 år gammal eller mer. Mycket bra och rullar så bra. Har även en stor halvmjuk Samsonite som jag inte hittar på deras sida. Den är också gammal och största modellen. Går till min midja typ. Även den 4 bra hjul och rymmer massor.
 

Schlaake

Medlem
Oftast Rimowa Topas 4 hjul, den känns klart robust, med bra lås, lite tung kanske...
Har även en äldre Rimowa Salsa, men inte så förtjust i väskor med dragkedja.
 
Använder några olika Titan-väskor, alla med 4 hjul. Kan inte rekommendera Titan, de går sönder hela tiden. Får förvisso nya av flygbolagen för jämnan så de hinner inte bli så gamla.
I valet mellan 2 och 4 hjul hade jag alla gånger satsat på det senare.
 

In_Sweden

Medlem
Om jag behöver checka bagage så är det allt som oftast mycket som ska med. Då har jag en Samsonite S'cure 81cm. 138 Liter kanske är mycket för vissa, beror helt på ens behov.
Den är 4-hjulad men har hjul av sån typ som gör den relativt okej (jämfört med de flesta 4hjuls väskor) att gå längre sträckor på inte helt jämnt underlag med.

Annars har jag en blandning av mjuka väskor i olika storlekar beroende på behov. LeSportsac och Kipling är då favoriter.
 
Toppen