Senaste nytt

Hur hitta flyg till sydamerika med bra intjäning till Eurobonus

FFlash

Medlem
Ska till nordvästra delen av sydamerika i höst (åka privat runt colombia, ecuador, peru osv). Star alliance till den delen verkar en black spot...

Har kikat på Star alliance priser till alla möjliga länder där men hittar inget (i mitt tycke) prisvärt som ger något till Eurobonus. Utesluter GRU eller GIG, eller EZE för jag vill inte åka dit via.

Bränna eurobonus är ett bra alternativ med Avianca tex., men jag behöver casha eurobonus poäng för att nå Guld som jag tappat. Har redan Oneworld emerald säkerställt så vill inte heller åka OW även om AmazingAirlines skulle ha bra priser från HEL.

Har ni tips hur man skulle kunna konstruera en resa från HEL/ARN (ifall priserna är bra kan jag tänka mig positionering även i Europa) till BOG, UIO, PTY, GYE, LIM eller annan stad inom området? Helst J, men kan även tänka flyga Y om den ger något till Eurobonus.
(eller är det bara bäst att åka Plus/J till MIA med SAS och sedan ta Y med Copa/Avianca?)

Stort tack på förhand!
 

agehall

Medlem
Vad avses med J? Är det någon förkortning för Business?
Amerikaner på FlyerTalk envisas med att kalla business för J istället för C. Det är oerhört förvirrande eftersom C oftast avser kabinklass och vad jag vet så använder inget bolag J som kabinklass för business utan det är bara en av bokningsklasserna som normalt sett används för business.
 

Senator

Moderator
Amerikaner på FlyerTalk envisas med att kalla business för J istället för C. Det är oerhört förvirrande eftersom C oftast avser kabinklass och vad jag vet så använder inget bolag J som kabinklass för business utan det är bara en av bokningsklasserna som normalt sett används för business.

Dina polare på BA använder lustigt nog:
C för Club Europe
J för Club World
 

FFlash

Medlem
Använd gärna mallen så ska vi nog kunna hitta nått med Avianca via BOG :)

  1. Varifrån vill du börja din resa? Helsinki, alternativt Arlanda om billigare
  2. Var är din destination? Billigaste alternativet mellan Bogota, Quito, Panama, Guayaqil, Lima
  3. När vill/behöver du resa ut? 20:e september till 23:e(tidigt på morgon isåfall)
  4. När vill/behöver du komma hem? Tidigast 1:a oktober sent på kvällen - 3:e oktober
  5. Hur länge vill du vara borta? det blir då 7-10 dagar inom givna tidsramer
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass? Helst i Business class om finns biljetter under 2000€. Ekonomiklass är OK under 800€. Om inte finns så bränner jag EB poäng.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Endast Star Alliance, helst maximera poäng till eurobonus
  9. Vad är din budget? (per person) 20.000 SEK per person i business, 8000SEK ekonomi
  10. Vad är det viktigaste för dig? Varken restid, destination eller routing spelar nån roll, viktigaste är poäng till eurobonus och billig biljett
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inrikeshopp inom sydamerika sköter jag själv
 

FFlash

Medlem
Vad avses med J? Är det någon förkortning för Business? Underlättar om man skriver ut istället för förkortningar. Y på sas är tex inte economy som hos många andra bolag utan det är plus och M är go.

Jodå, jag avser J business class och Y ekonomiklass. Jag åker aldrig såkallade "premium economy" :) för jag är mer av all or nothing typ
 
Toppen