Senaste nytt

normalt slitage hyrbil?

mattley

Medlem
Finns det nått som heter normalt slitage när det gäller hyrbilar? Jag menar från alla skräckhistorier man läst här så verkar det som att det är helt godtyckligt och beroende på gubben som synar bilen när man lämnar tillbaka den. Från tyskar med märkpenna till spanjorer som tittar 5 sec och sen säger "looks perfect". Vad är den samlade erfarenheten bland medlemmarna.

Har man nån chans att hävda normalt slitage vid stenskott, kantstötta fälgar eller andra mindre skador?
 

fly4fun

Medlem
Min erfarenhet är att det är tvärtom, det är spanjorerna som är mest nitska och anmärker på minsta lilla skada. Jag har haft fall där uthyrningsfirman undersökt bilen i upp till 10 minuter och kollat varenda minsta detalt. T.ex. hyrde jag en gång en bil med över 20 skador på skadelistan och ändå har dom undersökt bilen jättenoga vid återlämning för att hitta nån skada till som kan ha saknats på skadelistan. Det känns att den den stora konkurrensen gör att hela deras förtjänst kommer från skador.

I USA däremot så är min erfarenhet att dom bryr sig inte alls. Har aldrig sett nån kolla en bil i USA.

Som parantes kan jag nämna att jag hyrde en Audi i Sundsvall genom Europcar för några år sedan och fick den med sommardäck trots att det hade börjat bli kallt och halt. När jag kom upp på en mindre väg utanför Kramfors så gled bilen av vägen och in i ett räcke trots att jag kört långsamt och försiktigt. Blev ganska omfattande repor på front och runt hjulen. Det fanns ingen på plats när jag skulle lämna tillbaka bilen så jag slängde bara in nyckeln i brevlådan. Jag hörde aldrig av Europcar efter det och dom drog inget på kortet.
 

Homer

Medlem
Beroende på var och vem man hyr ifrån kan det vara väldigt tydligt eller gömt någonstans i kontrakt och finstilta
regler

Här Avis UK, bör vara samma regler i hela EU (eller kanske hela Europa) huvudkontoret är i UK och reglerna i övrigt är
nästan alltid generella.

Fel.jpg





vehicle-inspection-form-1.jpg
 
Last edited:

Mikael S

Medlem
Ungefär samma text hos AVIS i Italien, så verkar stämma att det är generella regler.

Själv kör jag med Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire.com så slipper jag bekymra mig om det är normalt slitage eller inte.
Fördelen med denna är att den gäller vid hyrbil i Sverige samt även vid lånebil när bilen är på verkstad etc. Samt att den täcker däck, glas och underrede som oftast inte ingår när man tar en försäkring hos uthyraren.
 

Attachments

  • avis.jpg
    avis.jpg
    43,1 KB · Visningar: 351

chazzie

Medlem
Kanske föga oväntat, men när jag lämnade åter hyrbilen i Bangkok så var han mest intresserad att få några hundra baht för den icke-fyllda tanken än att notera att stötfångaren bak samt nummerplåten fått en smäll i en kontrast- och underlagsrelaterad backningsmanöver =}

Detta var Budget på Suvarnabhumi.
 

mha321

Medlem
Ungefär samma text hos AVIS i Italien, så verkar stämma att det är generella regler.

Själv kör jag med Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire.com så slipper jag bekymra mig om det är normalt slitage eller inte.
Fördelen med denna är att den gäller vid hyrbil i Sverige samt även vid lånebil när bilen är på verkstad etc. Samt att den täcker däck, glas och underrede som oftast inte ingår när man tar en försäkring hos uthyraren.
Den verkar dock inte finnas tillgänglig i Sverige, åtminstone inte nu längre? Jag har tittat på den förut, men när jag kollade upp den igen nu för en kollegas räkning, så står det i deras FAQ:
To purchase insurance4carhire policies you must be resident in the UK, The Netherlands’, France, Spain, Italy or Germany.
Och det går inte heller att fylla i signup-formuläret utan att ange ett av de länderna. Så det alternativet verkar vara borta för svenskar nu, tyvärr.
 

BAS

Medlem
Så det alternativet verkar vara borta för svenskar nu, tyvärr.
Jag har köpt liknande självriskreduceringsförsäkring från www.icarhireinsurance.com, kan dock inte bedöma hur det fungerar i praktiken, då jag lyckligtvis inte råkat ut för något ännu.

Har försökt googla på företaget, och har i alla fall inte hittat något som tyder på att det skulle vara oseriöst.
 

Mikael S

Medlem
Den verkar dock inte finnas tillgänglig i Sverige, åtminstone inte nu längre? Jag har tittat på den förut, men när jag kollade upp den igen nu för en kollegas räkning, så står det i deras FAQ:

Och det går inte heller att fylla i signup-formuläret utan att ange ett av de länderna. Så det alternativet verkar vara borta för svenskar nu, tyvärr.

Måste ändrats nyligen för jag tecknade i maj ngn gång gick det bra. Då var kraven bara: "You must be a permanent resident in European Economic Area (EEA)."

Trist.
 
Toppen