Senaste nytt

Vad är fördelarna med Finnair Plus?

Gnopps

Medlem
Finnairs program Finnair Plus jämfört med exempelvis American Advantage har mig veterligen bara en fördel: man behöver inte ha aktivitet på kontot lika ofta för att hålla poängen levande. I övrigt är intjänings och uttagsration dålig och AAdvantage verkar vara ett mycket bättre val. Stämmer det här? Finns det någon anledning att välja Finnair Plus?
 

Jacob

Medlem
Det är väl med Finnair Plus vs American Advantage som med de flesta bonusprogram.
I slutändan är programmet huvudsakligen inriktat på sin hemmamarknad (Finland/Skandinavien i detta fall) och man tenderar att preferentiera de sina i olika sammanhang.

Är ett Finnair flyg fullbokat och man har att välja på att uppgradera en guldmedlem i Finnair Plus eller en guldmedlem från annat bolag i OneWorld (exemeplvis American Airlines) så väljer man att uppgradera Finnair medlemmen.
Så flyger man mycket eller nästan uteslutande Finnair betalar det nog av sig på olika sätt, även om det säkert finns andra bolag som har andra fördelar med sina bonusprogram.

Är det däremot så att man flyger väldigt blandat med olika bolag i OneWorld kan det nog vara mer värt att jämföra programmen då man ändå kommer bli "främmande medlem" på en rad flygningar.
 

Concorde

Founding Member
Alltså, är det status du är ute efter blir oftast 'straffad' av ditt lokala program. Anledningen till att jag skrev BAEC är för att jämfört med Finnair Plus och American Advantage når du status mycket snabbare på BAEC.

Både Finnair Plus och American Advantage har fyra nivåer i sina program, medan BA har tre.

AA/Finnair:
Nivå 1: Basic/Entry (får du när du reggar)
Nivå 2: Finnair Silver, AA Gold. (OneWorld Ruby, lägsta nivå)
Nivå 3: Finnair Gold, AA Platinum (OneWorld Sapphire, ger lounge access över hela OneWorld oavsett biljett och flygbolag, högre prio, som STAR Guld alltså)
Nivå 4: Finnair Platinum, AA Executive Platinum. (OneWorld Emerald, högsta nivå. Första klass lounger, högsta prio etc)

British Airways Executive Club.
Nivå 1: Blue (får du när du reggar)
Nivå 2. Silver. (OneWorld Sapphire)
Nivå 3: Gold. (OneWorld Emerald)

För att nå Silver på Finnair (OW Ruby, knappt några förmåner) om du flyger Helsingfors - ARN/CPH i rabatterad economy krävs ca. 110 flighter.

Väljer du att skicka dina poäng till BA istället krävs det 20 flighter mellan HEL - ARN/CPH för att nå BA Silver som är OneWorld Sapphire. (Notera att du behöver minst 4 flighter på faktiskt BA plan). Det är alltså 4 gånger dyrare att nå Ruby med Finnair än att nå Sapphire med BA.

American Advantage är inte nära ekvationen. Slut på lektionen ;)

Tror att jag behöver skriva en guide om hur man som Skandinav snabbast och billigast når Sapphire respektive Emerald status på OneWorld.
 

Gnopps

Medlem
Tack för svaren. Anledningen till att jag jämförde med AAdvantage är att man får 100% poäng i alla klasser när man flyger Finnair. De borde väl räknas för status också så att status är hyfsat enkelt?
 
Toppen