Senaste nytt

Hjälp med skänkning av EB-kort + omständigheter

gustafsg

Medlem
Har en prekär situation som jag skulle behöva rådslaga er om. Är inte så väl insatt i det pga att jag inte riktigt brytt mig om vad som gäller och inte. Har försökt att strukturera det så enkelt som möjligt, om ni inte förstår så skriv.

Det gäller följande:

Person 1 (p1) - har SAS life-time-gold sedan ett par år tillbaka. Uppnådde EBD under föregående intjäningsperiod 1 maj 2014 - 30 apr 2015, vilket p1 fram till 30 april 2016, förblev. Medveten om grace-perioden till och med 31 juli 2016. Gav bort ett guldkort innan 30 apr 2015 - därav fanns möjligheten att ge bort ett ytterligare under resterande 2015, fram till 30 apr 2016.

Person 2 (p2) - har intjäningsperiod 1 aug 2015 - 31 jul 2016. Mottog EBG av person 1, innan 30 apr 2015. Har grace-period fram till september 2016.

Nu till frågan:

P1 vill ge bort ytterligare ett EBG till P2 under 2016 (för p2:s nästkommande intjäningsperiod). P1:s grace-period tar dock slut den 31e juli, varav p2:s period börjar den 1e augusti 2016. P2 har grace-period fram till september - spelar det roll om p1 kan ge bort eller inte?
P1 undrar således om ni tror att det finns chans att SAS förlänger p1:s grace-period 1-7 dagar så p2 blir EBG ytterligare en intjäningsperiod?

Hoppas att det inte blev för luddigt.
Icke medveten om det finns poster med detta sedan innan - om inte så kan det förhoppningvis redan ut här.
 

agehall

Medlem
P2 har grace-period fram till september - spelar det roll om p1 kan ge bort eller inte?
Det påverkar inte om P1 kan ge bort ett kort eller inte men P2 kan inte ta emot det eftersom denne fortfarande kommer att vara EBG.

P1 undrar således om ni tror att det finns chans att SAS förlänger p1:s grace-period 1-7 dagar så p2 blir EBG ytterligare en intjäningsperiod?
Så P1 undrar alltså, i klartext, om man kan få SAS att ytterligare utöka det hål som idag finns så att EBD kan ge bort fler EBG än vad SAS avsåg genom att utöka graceperiod? Glöm det - jag förstår varför P1 inte vågar fråga om det här under eget namn...
 

EBGGOT

Medlem
Hoppas SAS stänger detta påhitt att kunna ge bort ett EBG under grace period när man har TAPPAT EBD.

Helt sinnessjukt system! Man skall ju bara ha rätt till det perks som ens medlemsnivå motsvarar!

Detta vattnar bara ur EBD nivån ytligare ....
 

gustafsg

Medlem
Så P1 undrar alltså, i klartext, om man kan få SAS att ytterligare utöka det hål som idag finns så att EBD kan ge bort fler EBG än vad SAS avsåg genom att utöka graceperiod? Glöm det - jag förstår varför P1 inte vågar fråga om det här under eget namn...

Tack. Personen i fråga är inte medlem på hemsidan, så jag agerar sändebud emellan experterna och P1+P2, därav varför han inte "vågar".
 
Last edited:

Agö

Medlem
Hoppas SAS stänger detta påhitt att kunna ge bort ett EBG under grace period när man har TAPPAT EBD.

Helt sinnessjukt system! Man skall ju bara ha rätt till det perks som ens medlemsnivå motsvarar!

Detta vattnar bara ur EBD nivån ytligare ....
Rent krasst är du ju fortfarande EBD (även om du inte återkvalificerat dig) och njuter följakligen av alla förmåner som EBD har även under graceperioden. Jag ser ingen anledning att ta bort en förmån under denna period - i så fall bör man ta bort alla förmåner. Systemet med graceperiod har ju de flesta program jag känner till.

Det påverkar inte om P1 kan ge bort ett kort eller inte men P2 kan inte ta emot det eftersom denne fortfarande kommer att vara EBG.

Ja, så står det i villkoren ("The recipient of the donated EuroBonus card must be a member of EuroBonus and should not already hold the requested tier level.") men är det någon som testat att ge bort innan och där mottagaren har fått förlängd status för nästa period? Det är ju den praktiska tillämpningen som är intressant här.

Jag tänker att i den normala världen får ju en guldmedlem som återkvalificerar sig under en given period förlängd period även för nästa period.
 

EBGGOT

Medlem
Rent krasst är du ju fortfarande EBD (även om du inte återkvalificerat dig) och njuter följakligen av alla förmåner som EBD har även under graceperioden. Jag ser ingen anledning att ta bort en förmån under denna period - i så fall bör man ta bort alla förmåner. Systemet med graceperiod har ju de flesta program jag känner till.



Ja, så står det i villkoren ("The recipient of the donated EuroBonus card must be a member of EuroBonus and should not already hold the requested tier level.") men är det någon som testat att ge bort innan och där mottagaren har fått förlängd status för nästa period? Det är ju den praktiska tillämpningen som är intressant här.

Jag tänker att i den normala världen får ju en guldmedlem som återkvalificerar sig under en given period förlängd period även för nästa period.


OT: Vad är egentligen poängen med en grace period på 3 månader?
 

Agö

Medlem
OT: Vad är egentligen poängen med en grace period på 3 månader?
Den största fördelen är ju att det ibland kan ta rejält lång tid för poäng att komma in under din aktuella period fast du vet att du klarat att behålla statusen. Då är det mkt bra med en graceperiod så att du fortsätter att vara Diamond/Guld under perioden det tar för poängen att faktiskt dyka upp på kontot.
 

EBGGOT

Medlem
Den största fördelen är ju att det ibland kan ta rejält lång tid för poäng att komma in under din aktuella period fast du vet att du klarat att behålla statusen. Då är det mkt bra med en graceperiod så att du fortsätter att vara Diamond/Guld under perioden det tar för poängen att faktiskt dyka upp på kontot.

Jo men 3 månader! Jag har aldrig varit med om att behöva vänta på poängen mer än max 3 veckor...
 

Agö

Medlem
Jo men 3 månader! Jag har aldrig varit med om att behöva vänta på poängen mer än max 3 veckor...
Säg att du gör en flygning med ett annat Star Alliance-bolag än SAS sista dagen under perioden och den är avgörande. Poängen kommer inte in. Du kan inte efterregistrera en flight förrän efter två veckor. Du kan verkligen inte räkna med att efterregistreringen av flighten tar en vecka, min erfarenhet är att detta kan ta en månad och längre om det är stökigt. Det är ju bara att söka på forumet, finns gott om exempel på stökiga efterregistreringar.
 

Agö

Medlem
En annan fördel med grace är ju att du rent krasst kan flyga in ett guldkort eller högre på tre månader. Krävs väl typ en resa i affärsklass till lämplig destination och ett AMEX Elite så är du där. På så sätt behöver du inte trilla ned.
 
Toppen