Senaste nytt

Detroit - vad göra och se samt var bo?

jsn

Medlem
Jag lyckades nypa en biljett till Detroit kommande Januari när Lufthansa sålde billiga C-biljetter tidigare i våras. Huvudsyftet är att gå på Detroits bilsalong, men jag kommer vara där i ungefär 4 dygn vilket lämnar tid till en del annat när jag "ändå" är där.

Jag är fullständig novis på Detroit, har aldrig varit där och vet egentligen ingen ting om staden förutom att de amerikanska biljättarna har sina huvudkontor där samt att staden har gått i konkurs... Dock bör många på detta forum ha erfarenhet av staden, så jag har några grundläggande frågor:
* Var vill jag bo? Dvs i första hand vilket/vilka områden är bra, trevliga och säkra att bo i? Om någon även kan rekommendera ett trevligt hotell i turisthotellsprisklass så mottages även det tacksamhet :)
* Vad vill jag göra, vad vill jag se? Jag tänker att bilsalongen tar en dag i anspråk, men övriga dagar? Jag tycker generellt om att gå och titta på städer, dess arkitektur, dess parker, försöka fånga känslan i staden... Visst handlar jag en del när jag ändå är ute, men det är aldrig anledningen till att jag åker någonstans.
* Har ni andra tips'n'tricks så får ni väldigt gärna posta även dessa :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Flood

Medlem
Besök Motown-studion, Hitsville USA.
Bila upp till Dearborn och gå på tur i Ford Rouge Truck Factory.
 

FF#1

Medlem
Har bara varit där en gång, bodde på ett holiday inn nära Cobo center. På dagen så var det inga problem att promenera dit vilket var praktiskt, på kvällen så var det olämpligt att gå lägre än till närmaste gathörn där det vart mörkt och fullt med "skummisar" ute... :)

De flesta jag känner brukar bo i Winsor istället och bara åka över till Detroit för det som måste göras, men jag har hört att det är mer strul med gränspassagen nu för tiden så jag vet inte hur det funkar längre.

Känns som att det kanske är vettigast att bo en bit ut på något lugnt ställe för att sen åka bil in till city.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig varit i Detroit, men jag funderade på att åka dit en sväng när jag hade lite semester mitt i ett uppdrag inte så långt bort. När jag berättade det för kunden fick jag svaret "DO NOT GO THERE. We need you to finish this thing..." - han ansåg tydligen att det var förenat med livsfara att besöka Detroit. Jag vet inte om det var sant då eller om det fortfarande stämmer, men det fick mig iaf att undvika Detroit som stad.
 

Agö

Medlem
Jag har aldrig varit i Detroit, men jag funderade på att åka dit en sväng när jag hade lite semester mitt i ett uppdrag inte så långt bort. När jag berättade det för kunden fick jag svaret "DO NOT GO THERE. We need you to finish this thing..." - han ansåg tydligen att det var förenat med livsfara att besöka Detroit. Jag vet inte om det var sant då eller om det fortfarande stämmer, men det fick mig iaf att undvika Detroit som stad.
Det verkar sakta bli bättre.

"Crime in Detroit, Michigan has decreased in many categories since the 1970s. In 2016 Detroit had its lowest number of criminal homicides in 40 years, and as of 2015, Detroit has the second highest murder rate in the United States. St. Louis now has the highest murder rate at 49.9 murders per 100,000, compared to Detroit's 43.5.

Crime is unevenly distributed throughout the city, with much of the violent crime emanating from selected neighborhoods in the upper east and central west. In 2008, the city unveiled a plan to revitalize these areas which include 7-Mile/Livernois, Brightmoor, East English Village, Grand River/Greenfield, North-End, and Osborn. A Michigan Metropolitan Information Center study has routinely shown crime in Downtown Detroit (CBD) is much lower than national, state and metro averages. In 2014, there were 298 murders in Detroit, down from 316 murders in 2013."

Crime in Detroit - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Fredrik

Medlem
298 mord i en stad på 680 000 invånare och det är ett steg i rätt riktning...

The Abandoned City of Detroit:
The Abandoned City of Detroit - Photography: Zach Fein

Dock,
jag skulle inte avråda någon från att åka dit om man har ett specifikt syfte med resan. Jag tror dock att det är lika bra att ställa in sig på att själva stan inte har så mycket att erbjuda en turist.
 

jsn

Medlem
Nu börjar det bli intressant... :) Tack för all input hittills, det låter som jag kommer få en upplevelse att minnas iaf
Jag tycker också att det är intressant att så få på forumet faktiskt har varit där.
Ping @Bonden tex, du har väl varit där tidigare? Var brukar du bo, och brukar du göra något speciellt när du är där? Ping @Senator som verkar ha besökt de flesta platser?
 
Toppen