Senaste nytt

Lufthansas oflexibla priser...

MarcusC

Medlem
Visst är oftast sista minuten biljetter berättigat dyra.
Men ibland förstår jag inte logiken, bokade igår GOT-MUC-MXP T&R, fanns endast fullpris för ca 10000:-...

Flygen ner var knappt fulla till en tredjedel, hemresan något mer bokade. Jag tror LH skulle tjänat på att ha lite mer flexibla priser relaterat till bokningsläget??
 

Gnopps

Medlem
Lufthansas priser till Europa från Skandinavien har nästan alla ett försköpskrav på upp till 21 dagar beroende på prisnivå. Köper du mindre än 3 dagar innan avresa är lägsta pris LH GOT-MIL 7232 kr om du är borta minst 2 nätter, annars 13592 kr. Oavsett om flygen är helt tomma säljer LH inte lägre priser än så på den sträckan. De räknar krasst att de tjänar mer på någon som absolut måste resa än flera nöjesresenärer.
 

A380*G

Medlem
... samt att LH flyger inte till/från Scandinavien för att tjäna pengar på de linjerna. De flyger för att mata folk till MUC/FRA för långdistansflyg.
 

Dr. Miles

Expert
Det är därför jag har ett extrakonto hos US Airways.

Alternativt kan man boka 100% refundable biljett(biljett A) med utrgångsplats annanstans än i Europa(t ex USA-Sverige) med Star Alliance flygbolag och köpa till Star Alliance Europe Airpass(biljett B).
När du har fått Star Alliance Europe Airpass biljetterad, avboka biljett A.

Denna tricks fungerar om:
  • Din första flight avgår EFTER longhaul flighten(biljett A) har ankommit.
  • Dina flighter har ledig Q klass plats.
  • Du har minst 3 flighter med minst 2 stopover.

Jag bokade Stockholm-Edinburgh-Frankfurt-Stockholm åt min kollega. Vi sparade mer än 6,000 SEK för denna resa.
 

MarcusC

Medlem
+1

Men, kanske du hade kommit billigare undan med GOT-ARN-MXP på SK/LH?

Absolut, tyvärr kassa förbindelser GOT-ARN under sommartidtabellen, hade kanske funkat med sena kvällsflighten GOT-ARN och vidare med LH Italia, hade gärna testat dem innan de går i graven...men nu bidde det smidigast via MUC (inte jag själv som betalar)..så LH räknade väl rätt ;)...Men det fanns billigare om än lite bökiga rutter...
 

jumbooze

Medlem
Det är därför jag har ett extrakonto hos US Airways.

Alternativt kan man boka 100% refundable biljett(biljett A) med utrgångsplats annanstans än i Europa(t ex USA-Sverige) med Star Alliance flygbolag och köpa till Star Alliance Europe Airpass(biljett B).
När du har fått Star Alliance Europe Airpass biljetterad, avboka biljett A.

Denna tricks fungerar om:
  • Din första flight avgår EFTER longhaul flighten(biljett A) har ankommit.
  • Dina flighter har ledig Q klass plats.
  • Du har minst 3 flighter med minst 2 stopover.

Jag bokade Stockholm-Edinburgh-Frankfurt-Stockholm åt min kollega. Vi sparade mer än 6,000 SEK för denna resa.

AHO: Hur köpte du denna biljett? dvs A och sedan ett airpass? Per telefon eller var det US hemsida som man kan köpa AirPas via?
Jag börjar bli nyfiken på AirPass och denna lösning verkar intressant.
 

MartinH

Medlem
Jag är också nyfiken på detta med Star Alliance Europe Airpass, men fastnade på detta:

Q. Who can travel with the Star Alliance Europe Airpass?
A. The Airpass is available to residents of a country outside of Europe in connection with travel to/via Europe


AHO, var din kollega från Europa?
Tack!
 

Dr. Miles

Expert
AHO: Hur köpte du denna biljett? dvs A och sedan ett airpass? Per telefon eller var det US hemsida som man kan köpa AirPas via?
Jag börjar bli nyfiken på AirPass och denna lösning verkar intressant.

Jag gick in på United:s webbsida i USA och bokade en full flex eco till Stockholm.
När jag fick e-ticketnummer, ringde jag till SAS i USA och bokade Star Alliance European Air Pass.
Efter bokning med Air Pass:en ringde jag till United och avbokade full flex eco biljetten.

Jag är också nyfiken på detta med Star Alliance Europe Airpass, men fastnade på detta:

Q. Who can travel with the Star Alliance Europe Airpass?
A. The Airpass is available to residents of a country outside of Europe in connection with travel to/via Europe


AHO, var din kollega från Europa?
Tack!
Så vitt jag vet min kollega kommer från Hälsingland, jag vet inte vilken del av världen Hälsingland tillhör...:rolleyes:
 

jumbooze

Medlem
AHO:
Tack då vet man vilket land kollegan kommer ifrån, dvs. från landet :D

Blir AirPass mycket billigare eller är det något man ska titta på om man bara hittar dyra lösningar?
Jag är helt novis på AirPass och har precis börjat gräva på star alliance hemsidan.

Borde ju eg. ha en sticky tråd på *A forumet eller en guide om AirPass :D
 
Toppen