Senaste nytt

[Business class] Jorden runt biljett från Iran, Skyteam, 24.400 SEK exkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Alitalia (AZ) har priser av Skyteam RTW fare (jorden runt biljett) från Tehran fortfarande.
De flyger mellan Rom-Tehran dagligen med Airbus A320.

Det finns också priser i högre kategorier IRTWSKY3 (upp till 29.000 miles), IRTWSKY2 (upp till 33.000 miles), IRTWSKY1 (upp till 38.000 miles), men inte i First class.

Jag vet inte om det går att betala med Iranska Rial (IRR) men baspriset är prissatt i IRR.

[Business class] Jorden runt biljett från Iran, Skyteam, 24.400 SEK exkl. skatter

IKA-IKA
Flygbolag: Skyteam flygbolag
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I
Fare basis: IRTWSKY4
Pris: 88.305.400 IRR + skatter, ca 24.400 SEK exkl. skatter
Förköpskrav: 7 dagar
Min/Max stay: 10 dagar / 12 månader
Köpa senast: --
Gäller för utresa: --
Gäller för hemresa: --
Max flygavstånd: 26.000 miles
Surface sectors: Flytta mellan två städer på egen hand är tillåtet, men sträckan räknas som flygavstånd i kalkylen
Stopover: Minst 3 stopover är ett krav och max 5 stopover är tillåtna
Byte: Max 15 byte är tillåtna
Barnrabatt: 25% rabarr från baspriset
Återbetalning: Ja, mot 150 USD
Ändring: Ja, mot 125 USD per gång

88.305.400 IRR är ca 24.400 SEK med dagens kurs.
Screenshot20160701 01XE.png


Exempelrutt inom 26.000 miles

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Diskussion om inträde till USA efter man har besökt Iran hänvisas till den här tråden:
Visumfria USA-resor begränsas ? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
För er information, Aegean Airlines (A3) enkelbiljett mellan Stockholm-(via Aten)-Tehran i Economy class kostar under 1.400 SEK inkl. skatter.

Har man 2 st upgrade vouchers från Aegean Airlines Miles+Bonus, kan det vara skapligt pris att resa till Iran.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan åka och köpa biljetter om ni vill. Har iranskt pass, ezpz att komma in. Redan problem med ESTA så det blir inte värre om jag åker.
För den här gången blir det skillnad från förra gången då den här fare:n är registrerad hos Alitalia och Alitalia flyger från Tehran och har kontor där.

Även om du köper biljetter åt andra, behöver den personen fortfarande att ta sig till Iran och börja resan därifrån (inte nödvändigtvis att avsluta resan där).

Frågan är dock om det går att betala med Iranska Rial (IRR) som det står i fare information. Eller blir man tvingad att betala t ex i USD med kursen som staten har bestämt?
 

nota bene

Medlem
Är fare i IRR vore det mycket underligt om konsumentlagstiftning tillåter att forcera betalning i annan valuta. Dock är väl iransk konsumentlagstiftning annorlunda än Europeisk...
 

Dr. Miles

Expert
Är fare i IRR vore det mycket underligt om konsumentlagstiftning tillåter att forcera betalning i annan valuta. Dock är väl iransk konsumentlagstiftning annorlunda än Europeisk...
När Japan var under amerikanskt styre efter andra världskriget så var man tvingad att betala för utrikesbiljetter i USD.
Det fanns inte någon konsumentlagstiftning i Japan under den tiden heller dock...
 

Avgeek

Medlem
Är fare i IRR vore det mycket underligt om konsumentlagstiftning tillåter att forcera betalning i annan valuta. Dock är väl iransk konsumentlagstiftning annorlunda än Europeisk...
IRR är en mycket instabil valuta, därav beslutet att forcera betalning i annan valuta :)
 

nota bene

Medlem
IRR är en mycket instabil valuta, därav beslutet att forcera betalning i annan valuta :)
Jag är väl införstådd med detta. Foreign exchange är en del av mitt yrkesliv...

Dock skulle konsumentlagstiftning i de flesta väst-länder göra ett sådant krav olagligt. Om priset publiceras i XXX måste man acceptera just detta som betalning.

Vi kan dock lämna denna diskussion här tills någon kollar upp iransk lag ;)
 
Toppen