Senaste nytt

Norwegian DY4321 har nödlandat i Köpenhamn

NiNE

Medlem
På grund av en brand i en ugn har DY4321 från Stockholm till Nice nödlandat i Köpenhamn. En bekant inkl familj är på flighten och det var strax efter att denne beställde en toast som ugnen började brinna... Nu tänkte jag trösta dem genom att hjälpa dem med EU 261 och kräva kompensation på €400 per person till att börja med, men jag har dålig koll på övriga villkor. Kan de kräva ombokning med annat bolag från Köpenhamn?
 

nota bene

Medlem
Men en nödlandning måste väl ändå räknas som exraoridinär händelse...
Beror väl lite på vad som orsakar nödlandningen. Felaktigt lastad last eller en ej stängd lucka etc. är ju bara klantigt och inom flygbolagets kontroll. En birdstrike eller sjuk crew [under flight] är inte inom flygbolagets kontroll. Var en trasig ugn kommer in är mer av en tolkningsfråga, men det är absolut inte självklart att EU-ersättning är applicerbart här.

Däremot gäller EU's regler kring ombokning och duty of care rimligen.
 
Hur ska man kunna bevisa dåligt underhåll?
Tycker det är märkligt att det första som vissa tänker på är ersättning när ett flygplan gjort en nödlandning. Det känns som om det finns viktigare prioriteringar.
Typ uppskatta att man kom ner i ett stycke, men det kanske bara är jag?
 

Hachans

Medlem
Hur ska man kunna bevisa dåligt underhåll?
Tycker det är märkligt att det första som vissa tänker på är ersättning när ett flygplan gjort en nödlandning. Det känns som om det finns viktigare prioriteringar.

Att en ugn börjar brinna tillhör inte vanligheterna och tyder antingen på handhavandefel (kabinpersonal som inte har koll = Norwegians fel) eller att något gått fel i elektroniken (är lika med bristande koll på sitt flygplan). Så nog är det Norwegians fel anser jag.

Men i övrigt håller jag med dig om att kompensationen kanske inte är det första man ska tänka på.
 
Tror nog att flygbolaget kan bevisa extraordinär händelse, oavsett.

Brand ombord är bland det värsta som kan hända på ett flygplan. Får man inte släckt så kan utgången bli katastrofal. Det slår fel på en motorn flera gånger om.

Sen ska de ju naturligtvis ta hand om sina passagerare när en sån här händelse hänt. Det tror jag absolut att de har rätt till. Men ersättning för försening.....nej.
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
jag skulle nog vänta lite och se vad DY gör för det första, om de bokar om passagerare på nästa flyg eller annat bolag eller om de står för hotell över natten. Nu hör det ju inte till vanligheterna för DY att göra så men skulle mirakel hända skulle jag nog redan vara nöjd där!
 
Toppen