Senaste nytt

Förseningar SAS?

Stefan H.

Medlem
Hej!

Jag undrade om jag kanske har haft otur eller om det verkligen är så att SAS verkar ha ett generellt problem med att hålla tidtabellen under de senaste veckorna (bortsett från strejken)? Alla flygningar till Umeå idag är försenade med 30 minuter till exempel, SK673 till Frankfurt är nästan varje dag försenat med åtminstone 30 minuter och så finns det flera exempel. Har det något med sommartidtabellen att göra eller finns det något annat problem? Någon som vet eller som upplever detsamma?
 
Last edited:
Åtta flygningar med SAS denna vecka hittills och 3 st mer än 30 min sena. 3 st mellan 15-30 min sena och en på utsatt tid och en ett par minuter tidig.
 

flum

Medlem
image.png
Har nu semester men såhär såg det ut i torsdags! Jag åkte SK016:D
 
A

Aurora

Guest
Noen generelle betraktninger om SAS' evne til å holde rutetid i det siste:

*Dårlig vær i Europa, VELDIG dårlig vær i europa, har skapt mye forsinkelser for alle flyselskap. Torden og ekstremt uvær med hagl, tornadoer og oversvømmelser har til tider vært krevende å håndtere.
*Streiker. Flygelederstreiker i Europa er klassisk hver sommer - og akkurat nå streiker de som gir fuel til flyene i Norge. Så det er mye forsinkelser for alle flyselskapene. Særlig krevende i Nord-Norge hvor både Tromsø, Bodø og Alta er tatt ut i streik. Flyene må mellomlande for å ha nok fuel, evt planlegges annerledes.
*SAS har etter kostnadskutt, fått en svært stram tidsplan. Det er lite "room for error" på en slinge til et fly, og på en dagsplan hvor et fly f.eks flyr OSL-SVG-OSL-ARN-OSL-ARN-OSL-TOS-ALF-OSL er det bare kalkulert 15-20 minutter på bakken. Ringvirkningene av dårlig vær, streik, småteknisk, datafeil, you name it - blir veldig mye større. Samme gjelder crewslinger, og på sommern kan det være problematisk å "kjøpe crew" (it's a term, google it) for å dekke manglende produksjon (kanskje crewet som skulle fly OSL-TOS-ALF står stuck i München pga closed rwy pga severe WX). Ferieavvikling gjør folks vilje til å komme på jobb lavere, og er de faktisk ute av landet, så er de jo ikke tilgjengelige.
*SAS har hatt mye teknisk på 737 i det siste, og før noen kommer og sier "planlegg vedlikeholdhet bedre" - så er det ikke snakk om direkte slitasje-teknisk. Men mer uhell som at noen kjører inn i flyet med baggasjebeltet. Det har vært såpass lite teknisk på A320 at det faktisk har flydd en A320 ut fra ARN for å dekke produksjonen til manglende B737. Jeg fikk A320 på ARN-OSL i forrige uke, litt morsomt.
*Det er starten på sommerferie, og i Norge har det vært store problemer med overbookede fly som har måttet bli downsized pga all teknisken. Dette har igjen ført til mye strandede pax (ett sted stod det 20 pax igjen med neste ledige avgang uka etter...). Man har satt opp extra flights i Norge for å dekke behovet (SK6xxx). Det vil nødvendigvis bli forsinkelser med ringvirkninger utover dagen om noen av disse paxene har sagt seg frivillig til å stå over, men har sjekket inn bag. Da må all baggen ut, baggen deres sorteres ut, og deretter all bag losses inn igjen.
*Sommerferie = mye sosete folk som ikke er så reisevant. Mye bag, mye barnevogn, mye ekstra svinsing, kan ta ekstra tid som fort blir til 5-10 minutter sen takeoff. La dette skje 5 gang om dagen.... Totalt akkumulert ~1 time forsinkelse på flyet ved slutten av dagen.

Det som er synd, er jo at man vet sommern kommer, hvert år. Men man har nok vært ekstra uheldig med de tekniske feilene, som har skapt ekstra mye trøbbel oppå litt dårlig schedulering.
 

KalleSus

Medlem
Hur mycket kan den "nya" bokningsklassen Go Light spela in här?
Min erfarenhet av denna (dock inte från SAS, men väl från bland annat Air France) är att boardingen tar betydligt längre tid när alltför många, och alltför stora väskor ska tryckas in i alltför liten volym, ovanför resenärernas huvuden.
 
Hur mycket kan den "nya" bokningsklassen Go Light spela in här?
Min erfarenhet av denna (dock inte från SAS, men väl från bland annat Air France) är att boardingen tar betydligt längre tid när alltför många, och alltför stora väskor ska tryckas in i alltför liten volym, ovanför resenärernas huvuden.
Ryanairs turnoaroundtid är 25 min med en fullastad 737-800 så det kan inte bara vara det.
 

johannesa

Medlem
Har de senaste dagarna åkt åtta legs med British Airways till olika delar av Europa och de har alla varit försenade med mellan 45 minuter och 2 timmar. Enligt en av gate-agenterna på Heathrow har de brottats med den franska flygledarstrejken men också med åskoväder bland annat över England och syd-Europa. Enligt henne var det åskväder på hög höjd som lett till att de varit tvungna att flyga omvägar vilket tillsammans med flygledarstrejken lett till att besättningar och flygplan hamnat på fel ställen och det får ju stora följdverkningar. Kan också berätta att problem med för mycket handbagage finns även på BA där man ju får ta med sig två handbagage ombord. På vissa flyg, speciellt flygningar med 767 med de gamla overhead binsen blir det kaos eftersom de är så små att de flesta normalstora kabinväskor inte går in.
 
Toppen