Senaste nytt

EBD på minst antal leg

SK989

Medlem
Kanske en nördig fråga, men jag och en kompis pratade häromdagen om det minsta antal leg man kan bli EBD på om man börjar från noll, dvs. utan någon status alls. Visst kan man tänka sig teoretiska lösningar om att man inte flyger några leg alls men ändå blir EBD, t.ex. om man köper baspoäng i den mån det är möjligt eller får ett EBD av någon som är EBP (om nu EBP får gett bort ett EBD), men vi pratade om att verkligen själv tjäna in tillräckligt många poäng på minst antal flygningar.

Vi landade i slutsatsen (utgångspunkt är att man börjar resan i Stockholm) att det borde gå på totalt sju leg. Arlanda - Hong Kong eller Arlanda - Los Angeles ger 12 000 poäng per leg i bokningsklass C eller D. Efter fyra leg har man 48 000 poäng och då blir man EBG = 25% extra baspoäng på följande flighter, vilket innebär att ett leg på någon av de nämnda sträckorna då ger 15 000 poäng i bokningsklass C eller D. Totalt har man efter sju leg då 93 000 poäng vilket är tillräckligt för EBD.

Skulle det kunna gå på ett färre antal än sju flygningar (behöver ju inte vara SAS för att tjäna baspoäng)? Kanske bör tillägga att vi mer spånade, vi har ingen konkret plan på att göra sju leg på ganska dyra biljetter bara för att få EBD.
 

Canadien

Medlem
Jag tror Lufthansa avrundar innan multipliceringen. Iallafall har de gjort det på mina 1.5x (Premium) och 2x (Business)
T ex Miami-Frankfurt - 4,833 miles gav 7350EB-poäng (4900 * 1.5)
Så ovan beräkning ska vara 21,600 poäng per leg. Dock behövs det iallafall 5 segment.
 

flum

Medlem
Jag tror Lufthansa avrundar innan multipliceringen. Iallafall har de gjort det på mina 1.5x (Premium) och 2x (Business)
T ex Miami-Frankfurt - 4,833 miles gav 7350EB-poäng (4900 * 1.5)
Så ovan beräkning ska vara 21,600 poäng per leg. Dock behövs det iallafall 5 segment.
Ja, avrundning sker innan multiplicering. Tror förövrigt att Doktorns förslag är svårt att slå.
 

SK989

Medlem
Flyga Lufthansa First class på Frankfurt-Buenos Aires? Det ger 300% baspoäng till SAS EuroBonus om jag minns rätt.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Frankfurt-Buenos Aires: 7.133 miles

7.133 x 300% = 21.399 poäng

90.000 poäng / 21.399 poäng = 4,2 gånger = 5 segments

Absolut - det skulle funka på 5 segments, men om man har Stockholm som utgångspunkt måste man flyga till Frankfurt i vart fall en t.o.r. och då blir det sju segments totalt ändå.
 

Dr. Miles

Expert
Absolut - det skulle funka på 5 segments, men om man har Stockholm som utgångspunkt måste man flyga till Frankfurt i vart fall en t.o.r. och då blir det sju segments totalt ändå.
Du kan också åka tåg mellan Stockholm-Frankfurt för att minimera antal flugna segments. ;)


Etihad Abu Dhabi - Los Angeles i P-klass (400%) borde räcka med 3 legs
Etihad Airways flygningar ger endast extrapoäng, inte statuspoäng.
 
Toppen