SK989
Medlem
Kanske en nördig fråga, men jag och en kompis pratade häromdagen om det minsta antal leg man kan bli EBD på om man börjar från noll, dvs. utan någon status alls. Visst kan man tänka sig teoretiska lösningar om att man inte flyger några leg alls men ändå blir EBD, t.ex. om man köper baspoäng i den mån det är möjligt eller får ett EBD av någon som är EBP (om nu EBP får gett bort ett EBD), men vi pratade om att verkligen själv tjäna in tillräckligt många poäng på minst antal flygningar.
Vi landade i slutsatsen (utgångspunkt är att man börjar resan i Stockholm) att det borde gå på totalt sju leg. Arlanda - Hong Kong eller Arlanda - Los Angeles ger 12 000 poäng per leg i bokningsklass C eller D. Efter fyra leg har man 48 000 poäng och då blir man EBG = 25% extra baspoäng på följande flighter, vilket innebär att ett leg på någon av de nämnda sträckorna då ger 15 000 poäng i bokningsklass C eller D. Totalt har man efter sju leg då 93 000 poäng vilket är tillräckligt för EBD.
Skulle det kunna gå på ett färre antal än sju flygningar (behöver ju inte vara SAS för att tjäna baspoäng)? Kanske bör tillägga att vi mer spånade, vi har ingen konkret plan på att göra sju leg på ganska dyra biljetter bara för att få EBD.
Vi landade i slutsatsen (utgångspunkt är att man börjar resan i Stockholm) att det borde gå på totalt sju leg. Arlanda - Hong Kong eller Arlanda - Los Angeles ger 12 000 poäng per leg i bokningsklass C eller D. Efter fyra leg har man 48 000 poäng och då blir man EBG = 25% extra baspoäng på följande flighter, vilket innebär att ett leg på någon av de nämnda sträckorna då ger 15 000 poäng i bokningsklass C eller D. Totalt har man efter sju leg då 93 000 poäng vilket är tillräckligt för EBD.
Skulle det kunna gå på ett färre antal än sju flygningar (behöver ju inte vara SAS för att tjäna baspoäng)? Kanske bör tillägga att vi mer spånade, vi har ingen konkret plan på att göra sju leg på ganska dyra biljetter bara för att få EBD.