Senaste nytt

SAS EuroBonus bonusresor via en tredje zon

Dr. Miles

Expert
Den här tråden handlar endast om bonusresor via en tredje zon.

Det har diskuterats många gånger om vad är egentligen giltig routing för SAS EuroBonus bonusresor.

Några nyckelsiffror:

Europa-Norra/Centralafrika & Mellanöstern:
  • 90.000 poäng i Business class
  • 120.000 poäng i First class
Europa - Nordamerika:
  • 110.000 poäng i Business class
  • 150.000 poäng i First class
Europa-Indiska subkontinent:
  • 120.000 poäng i Business class
  • 160.000 poäng i First class
Europa-Sydamerika & Karibien:
  • 140.000 poäng i Business class
  • 190.000 poäng i First class
Europa - Norra Asien&Centralasien:
  • 140.000 poäng i Business class
  • 190.000 poäng i First class
Europa - Sydostasien:
  • 140.000 poäng i Business class
  • 190.000 poäng i First class
Europa - Södra Afrika:
  • 140.000 poäng i Business class
  • 190.000 poäng i First class
Europa - Hawaii:
  • 160.000 poäng i Business class
  • 210.000 poäng i First class
Europa - Oceanien:
  • 180.000 poäng i Business class
  • 240.000 poäng i First class
Källa: SAS points charts - SAS


Vad vi vet:
  • Man får inte flyga via en dyrare tredje zon.
    T ex Europa-Norra/Centralafrika & Mellanöstern kostar 90.000 poäng i Business class och Europa - Sydostasien kostar 140.000 poäng i Business class.
    Då kan man inte flyga mellan Europa-Mellanöstern via Sydostasien.
  • Man får byta endast en gång i tredje zonen per riktning.
  • Man får inte flyga två olika tredjezoner på utresan och på hemresan.

Men frågan är, vad som händer när man flyger via en tredje zon som har samma antal poäng eller lägre?
Sedan tidigare har vi kommit fram att det inte går att välja vissa kombinationer trots att det inte överskrider andra regler.:
  • Det går inte att flyga mellan Europa och Hawaii via Norra Asien
  • Det går inte att flyga mellan Europa och Oceanien via Nordamerika (NZ1/NZ2 mellan Auckland-London direkt räknas inte som resa via Nordamerika)

Kan man välja följande kombinationer?

Exempel 1: Europa - Norra Asien via Nordamerika.
Stockholm-Frankfurt-Washington-Tokyo

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

eller​

Exempel 2: Norra Asien - Europa via Södra Afrika
Beijing-Johannesburg-Frankfurt-Göteborg

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

eller​

Exempel 3: Europa - Oceanien via Sydamerika
Köpenhamn-Frankfurt-Buenos Aires-Auckland

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Vad vi vet:
  • Man får inte flyga två olika tredjezoner på utresan och på hemresan.
Detta. Jag tror vi sett exempel på folk som stöter på problem när dom försöker boka med två olika tredjezoner (typexempel: EU till Australien via norra Asien ena vägen och södra Asien andra vägen), men ser vi inte fortfarande exempel när det faktiskt går?

Edit - jag gör läxan själv och ser att @SvartMjolk lyckades i år
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 25 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tostarp

Medlem
Finns det någon tydlig regel som säger att man inte får flyga 'jorden runt' eller det 'bara är så' ? Dvs är det upp till agenten i Tallinn eller är det systemet dom jobbar i som hindrar?
 

Dr. Miles

Expert
Finns det någon tydlig regel som säger att man inte får flyga 'jorden runt' eller det 'bara är så' ? Dvs är det upp till agenten i Tallinn eller är det systemet dom jobbar i som hindrar?
I teorin kan du flyga t ex :
Stockholm-London-Auckland (med Air New Zealand via Los Angeles), Auckland-Bangkok-Stockholm utan att bryta reglerna.
Om det godkänns av SAS är dock en annan sak.
 

wifferdille

Medlem
Enligt Tallinn så är följande routing ARN-FRA-EWR/JFK-HND ej giltig. De kunde inte ge mig en bra förklaring till varför. Min misstanke är att det är för att tredje zon är North & Central America och att det finns direktflyg mellan avresezon (Europe) och destinationszon (Central Asia & Far East Asia). Men hur är detta annorlunda från att t.ex. flyga ARN-FRA-HND/NRT-SIN (avresezon Europe, destinationszon South East Asia, tredje zon Central Asia & Far East Asia) som flera har lyckats med? I båda exemplen så sker mellanlandning i en tredje zon som ej är dyrare än destinationszonen. Är det någon dold regel som kickar in eller är det dags för HUACA?
 

fcx

Medlem
Enligt Tallinn så är följande routing ARN-FRA-EWR/JFK-HND ej giltig. De kunde inte ge mig en bra förklaring till varför. Min misstanke är att det är för att tredje zon är North & Central America och att det finns direktflyg mellan avresezon (Europe) och destinationszon (Central Asia & Far East Asia). Men hur är detta annorlunda från att t.ex. flyga ARN-FRA-HND/NRT-SIN (avresezon Europe, destinationszon South East Asia, tredje zon Central Asia & Far East Asia) som flera har lyckats med? I båda exemplen så sker mellanlandning i en tredje zon som ej är dyrare än destinationszonen. Är det någon dold regel som kickar in eller är det dags för HUACA?

Helt enkelt för att det är mer än dubbla distansen via EWR till HND jämfört med direkt.

Till vissa zoner får man inte åka via vissa andra zoner (exempelvis inte tillåtet att åka via Asien till Hawaii, bara via Amerika), men det finns ingen publicerad lista över förbjudna kombinationer.
 

palmen

Moderator
Enligt Tallinn så är följande routing ARN-FRA-EWR/JFK-HND ej giltig. De kunde inte ge mig en bra förklaring till varför. Min misstanke är att det är för att tredje zon är North & Central America och att det finns direktflyg mellan avresezon (Europe) och destinationszon (Central Asia & Far East Asia). Men hur är detta annorlunda från att t.ex. flyga ARN-FRA-HND/NRT-SIN (avresezon Europe, destinationszon South East Asia, tredje zon Central Asia & Far East Asia) som flera har lyckats med? I båda exemplen så sker mellanlandning i en tredje zon som ej är dyrare än destinationszonen. Är det någon dold regel som kickar in eller är det dags för HUACA?
Man har inte fått åka till Hawaii via Asien tidigare (det har dock minst 1 person lyckats boka). Samma med att åka till Asien via Nordamerika har inte varit giltig routing. Antar att sas tittar på sträckan från a till b, då får du inte flyga något som är dubbelt så långt typ.
 
Toppen