Senaste nytt

Arlanda – Tokyo i första klass med Lufthansa och ANA

Johanna

Medlem
Jag har inte kört någon liverapportering trots att jag uppskattar dom trådarna. Jag var tvungen att prioritera jobb helt enkelt. Men gör ett försök här till en rapportering. Lägger upp bilderna från mobilen. Försöker få ihop det. Tycker det är knöligt att få över dom till datorn och få till det.

Hade en riktigt bra dag på jobbet innan och var på strålande humör. Åkte ut till Arlanda vid 15-tiden för att ha gått om tid och kunna jobba någon timme innan planet var planen. Trafiken flöt på bra. Kom fram till parkeringshus 53, min favorit. Hade fått en bra deal annars tar jag nästan alltid Arlanda Express. Men nu öppnade sig inte bomen. Har aldrig varit med om det tidigare. Fick ringa på support och dom löste sig. Kändes bra att inte ha ont om tid i det här läget.

Fram till incheckningen. Ingen kö men customer from hell i varje bås. Till slut kom jag fram. Checkade in väskan till Frankfurt. Fick inget First Classficka till mitt boarding card. Frågade inte heller. I fast track funkade det bra i alla fall. Gick för att köpa en ny adapter. Den jag har funkade inte i Japan sist, förstår inte varför för jag är säker på att jag haft den där tidigare. Personalen här var inte så intresserad av att sälja. När jag frågade efter en som även har USB-uttag så bara pekade dom lojt mot hyllan. Sen funkade inte kortterminalen. Som av en slump hade jag kontanter. Har typ aldrig det men nu hade jag försökt sätta in pengar i en automat och den tog inte emot alla. Dom låg nu i min plånbok. En gud som log mot mig idag. Mitt humör var inte på topp nu.

Gick mot loungen där kom jag inte med mitt boarding card. Det var som att EB-numret inte var reggat. Hur kan det komma sig när det är en bonusresa? Snäll kvinna hjälpte mig in. Jag kände mig väldigt otrevlig för jag hade en medarbetare i luren som hade problem så jag kände mig arrogant mot kvinnan som hjälpte mig.

Kan säga att jag vid det här laget var på dåligt humör. Ingenting flöt på. Tog chips och några kakor. Tänkte jag får mat på planet. Nu var jag jättetrött och orkade inte jobba. Alla vilstolar var upptagna. Slösurfade tills det var dags att boarda.

Gick till gate och ställde mig bakom några i priokön. Sen händer det som alltid händer. Några män går förbi alla och ställer sig längst fram. Det gör mig inget men det är spännande att det alltid finns dom som anser sig har rätt att stå först.


Planet var smockat förutom i business där det var en på varje rad. Flygvärdinnorna uppmanade hela tiden att lägga handbagaget under stolen så alla skulle få plats. Fick mat som var god men det var inte mycket. En flygvärdinna frågade mig var jag skulle sen för det här var ju en sådan kort flight. Undra vad hon hade för info i sina papper? Ser dom att det är en bonusresa? Vi pratade sedan lite om Tokyo. Lufthansa har väldigt trevlig personal.
 

Johanna

Medlem
Älskar dom där flygplanskatslogerna. De skapar så många behov jag inte visste jag hade. Bäst är dom på de amerikanska planen. Försökte plåta molnens olika höjd. Det ä
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
r som höga berg ibland. Dom drar hela tiden för gardinen mot galley men inte mellan economu och business
 

palmen

Moderator
Upplevde samma med personalen ombord till Franfurt, de verkar veta att man ska vidare i F och småpratar lite med en, kändes inte som en slump.
Ska bli kul att läsa om dina upplevelser med Lufthansa och ANA.
 

Johanna

Medlem
I Frankfurt kom min väska som en av dom första. Några tjejer berömde den (tror jag, förstår ingen tyska). Jag är nöjd med den. Inhandlad på Don Quijote i Tokyo, typ Clas Ohlson , för en billig penning. När jag tittade var den dubbelt så dyr på Tokyo Hands. Aningen för stor för handbagage vilket jag inte visste när jag köpte den. Men jag tror inte security skulle gilla nagelsax, stor krämflaska och rakhyvel. Gick sedan till Hilton som visade sig vara 2 olika hotell. Naturligtvis gick jag fel och stod först i kö för att sedan gå till det andra vägg i vägg. Blev uppgraderad till executive vilket egentligen inte spelade någon roll eftersom det i loungen fanns bara vatten och läsk. Ölkylen var låst. Förstår inte varför. Nu dricker jag inte öl så det gjorde inte så mycket. Hetsjobbade en timme och sen var klockan 23 och jag måste sova. Jag tycker rummen var relativt stora, bra med plats för bagage. Så är det inte alltid vilket förvånar mig eftersom majoriteten som bor på hotell har med sig bagage.

Sov inte särskilt bra. Hade jobbtankar i huvudet hela natten. Skön säng och kudde. Vaknade, duschade, klädde på mig och började gå mot FCT. Det var lätt att hitta efter all hjälp här. Stort tack. Det är till stor hjälp för ett kontrollfreak som jag.

Trevligt mottagande i loungen och dom berömde min väska. Blev rundvisad och satte mig sedan för att läsa in mig till morgonens första möte. Här får jag äta upp att jag inte jobbade i loungen på Arlanda. Åt frukost, laddade upp ordentligt så jag kunde äta medan jag satt i Skypemöte. Det var en genial strategi. Livet och mötet blev mycket roligare. Det var under frukosten jag såg en man plocka på sig en hel champagneflarra i sin påse. Helt obekymrat.

Jag har läst massor av fantastiska rapporter från FCT men ingen har nämnt honungskakan. Den var helt fantastisk. Den var sagolik och då är inte jag särskilt förtjust i honung. Sen har vi det här med färgkoordinerade gummi bears. Det är ju fantastiskt.

Efter det var det bara att börja läsa på till nästa möte. När jag var klar med det hade jag någon timme till godo. Då slösurfade jag runt på BC och följde @Brandten resa i First. Dålig strategi. Jag skulle ha gått ut och gått. Skulle jag lägga till något i den här loungen/terminalen så är det ett litet gym så man kan röra på sig. Nu blev det typ 10 timmars stillasittande och på det 11 timmars flyg. Det är långt ifrån optimalt främst för magen tycker jag som blir kajko av att sitt ihoptryckt. Intog lunch under dagens andra skypemöte. Det blev wienerschnitzel, champagne och lite dessertvin till efterrätt. Jag hann inte med något bad trots 10 timmar i loungen. Så ingen badanka till mig. Jag kan förstå att det kan bli tråkigt att spendera lång tid här men att sitta och jobba en dag var det perfekt. Lugnt och trevlig och med allt man behöver nära.

Jag missade att planet var försenat trots 2 sms så när ingen kom och hämtade mig så började jag fråga runt. Övertygad om att ingen annan än jag kan ha full koll. Men när det var tid kom dom snällt och hämtade mig. Vi var sen 4 stycken som åkte i en Mercabuss till planet. Det var fullsatt i första klass. Det känns ju inte särskilt trångt ändå. Mycket trevlig personal. En jobbig tysk passagerare men han somnade snabbt och lyckades trycka sig först av planet efter att ha hoppat ur sättet långt innan skylten släkts. Men jag tänker att han hade nog bråttom i livet. Jag tog lite tid på mig och kollade alla fack en extra gång och det var tur för jag höll på att glömma både hörlurar och laddare till datorn.

Själva resan var ett under av lugn och njutning förutom luftturbulensen som även drabbade oss. Tror nog @Brandten (tror hela tiden han heter Brathen, finns det en sådan medlem också?) resa var snäppet värre. Hade problem att få igång wifi och den hoppade ur hela tiden. Middagen var god. En fantastisk amouse bouche. På det kaviar och sedan förrätter. Jag trodde först att man skulle välja men man fick allt. Till huvudrätt valde jag sparris, bra val. Sedan blev det ost. Hade siktat in mig på efterrätt men den var slut och jag var mätt. Därefter så gick mina ögon i kors och jag bad att få sängen bäddad medan jag bytte om. Vilken gräslig färg det är på deras pyjamas. Vem tyckte den var en bra idé? Sov sådär. Det var en skön säng för att vara på ett plan. Tycker alltid det är för varmt på natten på planen. Då brassar dom på rejält. Måste ha sovit en del för jag hoppade högt när jag blev väckt. Flygvärdinnan blev förskräckt och sa att hon bara ville väcka mig.

Jag är ingen hejare på att dricka mycket alkohol men i FCT så drack jag först ett glas Bollinger och sedan två glas Reimert (men nu tror jag inte den heter så). Den var i alla fall fantastiskt god och på det två glas dessertvin. Ingen aning om vilket märke eller årgång. På planet fick jag i mig 1,5 glas champagne Tattinger 2007, 1 glas av en Reisling och ett glas av ett vitt Châteauneuf-du-Pape. Fick inte i mig hela men ett glas Reisling dessertvin slank ner till osten. Goda viner generellt men de smakar bättre på jorden än i luften..

Dom bäddade om sängen till stol medan jag bytte om. Fick en varm handduk med in på toa. Tryckte i mig lite frulle trots att jag inte var så hungrig. Den var bra för att vara på ett plan, frukt, omelett, bröd, pålägg, te som skvalpade ur och lite annat. Mycket turbulens på vägen ner. Jag tycker nog det låter lite läskigt när de fäller ner och upp det främre hjulet. Det var en perfekt flygning på nästan alla plan. Jag kan vänja mig vid att åka första klass och hänga i FCT.

Ingen kö i vare sig passkontroll eller migrationen. Jag fick ingen lapp för utresa så gick tillbaka för att fråga men hon hävdade att jag inte behövde det utan sparade den. Har för mig att jag fick en i påskas. Får se om jag kommer ut ur landet. Min väska kom först. Kors i taket. Någon var framme och pillade på den, antagligen för att den är så snygg. Plockade ut lite pengar och satte mig i en taxi. Visade honom screen shot på hotellnamn och adress på japanska. Sen var det gasen i botten till hotellet. Vad jag gillar taxichaffisar som inte håller på och mesar. Jag kunde knappt hålla ögonen öppna så trött var jag.

Fram till hotellet Ana InterContinental. Ingen kö till incheckning. Fick det registerat på IHG på hans uppmaning trots att jag bokat via hotels.com. Inte mig emot. Fick rummet direkt trots att incheckning inte var förens kl 15. Gick direkt upp på rummet, slängde av mig kläderna och sov i 2 timmar.

Att komma till Japan är lite som att komma till en annan planet. Det är fantastiskt. När vi landade så gjorde vi precis det.
 
Last edited:

Johanna

Medlem
Det var en fantastisk flygning. Jag undrade hur många av oss som var betalande resenärer. Bestämde mig att den colla japanen iaf var det.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    77,6 KB · Visningar: 1 120
  • image.jpeg
    image.jpeg
    46,5 KB · Visningar: 653
  • image.jpeg
    image.jpeg
    37,7 KB · Visningar: 629
  • image.jpeg
    image.jpeg
    75 KB · Visningar: 672
  • image.jpeg
    image.jpeg
    84,4 KB · Visningar: 665
  • image.jpeg
    image.jpeg
    95,6 KB · Visningar: 673
  • image.jpeg
    image.jpeg
    47,7 KB · Visningar: 643
  • image.jpeg
    image.jpeg
    51,8 KB · Visningar: 644
  • image.jpeg
    image.jpeg
    81,5 KB · Visningar: 664
  • image.jpeg
    image.jpeg
    45,5 KB · Visningar: 626
  • image.jpeg
    image.jpeg
    75,4 KB · Visningar: 635
Toppen