Senaste nytt

Kort om tid för byte på Chicago O'hare (ORD)

Delayed

Medlem
Halvt OT men... Jag har 1 h 50 min på ORD, vidare till SFO, om några veckor. Gott om tid eller på håret?
 

agehall

Medlem
Alltid svårt att säga. Jag har gjort seat -> curb side på 15 minuter inkl incheckat bagage på ORD men jag vet många som stått där i timmar.

Troligen är det inget problem, men som sagt, man vet aldrig. Så länge allt är bokat på en biljett så kommer du hsh att bli ombokad ifall du mot förmodan missar din anslutning.
 

palmen

Moderator
Har brutit ut detta till en egen tråd, därav kan det första inlägget se lite konstigt ut, är inte OffTopic längre :)

//Moderator
 

Holloman

Medlem
Vi gjorde exakt samma byte (nästan, vi hade 1,40 på oss) i förrgår. Vi landade med SK945 nästan en halvtimme före tidtabell så det kändes tryggt. Vi satt på rad 7 och 8 i SAS business så vi var först av planet och immigration passerades på tre minuter. Sen kom den LÅNGA väntan på bagaget. När väskorna väl kom dröjde det 15-20 minuter innan första prioritymärkta väskan kom (vid det laget var för övrigt immigration helt tomt så först eller sist av planet spelade mindre roll). Vår sista väska var givetvis allra sist upp på bandet. Väl i rätt terminal för nästa flight så var kön till security massiv. Vi hade fortfarande 45 minuter till avgång då. Jag frågade fem olika United anställda efter en fast track för Stat Alliance guld, men antingen finns det inte eller också visste det inte och ingen var intresseda av att ge oss en sån där röd folder som jag förstått ger access till Uniteds fast track. När vi till slut kom igenom så blev det språngmarsch över till C-gaterna i terminal 1. VÄ framme vid gaten ropade de precis ut att det var absolut sista utropet. Vi kände oss skyldiga för att vi fördröjt planet när vi kom ombord, men sen kom minst tio personer till. Summa summarum så var jag lite stressad innan. Kände mig lugn när vi kommit igenom immigration och sen oerhört stressad på slutet. Jag hade försökt få till ett längre stopp om jag vore du.
 

jth

Medlem
Nu är ju din anslutning legal (inom MCT) så egentligen har du inget att oroa dig för, om du blir försenad så kommer ju United att sätta dig på nästa plan. 1t50min ska normalt inte vara någon stress på ORD men det finns ju många saker som kan dra ut på tiden, som Holloman råkade ut för. De där nästan två timmarna kan snabbt krympta till 0, särskilt om SAS är sena in.
I princip är det ju följande "problem" du måste klara av:

1. Immigration. Kan ju ta både 5 minuter och 45 minuter. Nu vet jag inte om de har installerat automaterna på ORD än (var nåt år sen sist), men de har ju helt klart snabbat upp processen.
2. Bagaget. Jag har inte upplevt några större problem här med priotaggade väskor. När man väl kommer igenom immigration ligger oftast väskorna där, eller kommer hyfsat snabbt. Men Hollomans historia är sedelärande :)
3. Byta terminal. Går allt som oftast hyfsat med det där tåget, även om det tar en stund. En gång råkade jag dock ut för driftstopp på tåget och de hade bussar istället. Det var lätt kaosartat kan jag säga...
4. Security. Security på ORD är ett jä***a mörker, rent ut sagt. Helt o-organiserat. Fast track och priority-köer verkar vara okända begrepp. Till och med de vanliga köerna är av typen "hela havet stormar" ibland.
5. De allmänna avstånden. ORD är stort och det blir mycket spring som tar tid. Jag skulle nog inte vilja byta där med kort tid om mina ben inte var helt kuranta.
 
Min erfarenhet är att det brukar ta en dryg timme från att planet sätter hjulen på landningsbanan tills man står i nästa gate i Chicago om inget oförutsett händer. Detta är empiriskt baserat på att jag brukar sitta långt fram, har prioritetsbagage och kan ta Uniteds prioritetskö genom security.

Immigrations är enormt förbättrat sen de införde self-service terminaler. Brukar ta minuter att passera numera. I Chicago finns det massivt med terminaler och de verkar ha förbättrat tex fingeravtrycksläsningen vilket kunde vara struligt att få rätt i början.

Vad gäller security efter terminalbyte så har United prioritetskö längst till vänster i avgångshallen. Det är bara att vifta med guldkort o boardingpass så får man boardingkortkontrollen gjord och kan fortsätta till själva securitychecken. Hur mycket man egentligen tjänar på det varierar - ibland är det en egen säkerhetskontroll station för prio men oftast får man köa med alla andra till kontrollstationerna. Fördelen är med andra ord att man kan kapa tiden det tar att ställa sig i sista kön.

Jag hade byte på ORD med 1.45 transfertid förra veckan och incheckat bagage. I mitt fall så var SK945 en timme sen så det var så att säga kört från början. Nu fick jag vänta tre timmar till på nästa flight med American Airlines.

Själva hanteringen var föredömligt enkel - medan vi taxade in så fick vi veta att de som hade avgångstider innan viss tid redan var ombokade och skulle kontakta SAS för mer information. Jag plockade väskan på bandet efter en lång väntan och gick genom tullen. SAS service desk ligger i området innan arrivals där man checkar om väskan. Jag fick en lapp av SAS och blev omdirigerad till AA i samma område där jag fick nytt boardingkort och väskan omtaggad. Som bonus fick jag en egen nödutgångsrad.
 

Delayed

Medlem
Tack för era kommentarer. Det låter som det borde vara lugnt men kan strula om man har otur. Nu har jag (givetvis) allt på samma biljett så i värsta fall blir jag några timmar sen till SFO, vilket jag kan leva med utan problem.
 

thsred

Medlem
Kapar tråden. Har en ev anslutning på O'hare som är 1:37 mellan ankommande SAS plan och avgående United express. Kommer att ha skidor med mig i bagaget (lite bulkigt). MCT är ok via SAS hemsida. Tyvärr går inget fler plan till min destination så om jag missar det blir det lite knöligt. Skulle jag hellre boka via Los Angeles och ha ett stopp på 4 timmar? Kommer man åt United lounge inrikes på LAX om man åker business och/eller är *G? Priset är samma. Men naturligtvis lite längre total restid via LAX.
 
Toppen