Senaste nytt

Mastercards Paypass-plånbok till Sverige

bL0m

Medlem
Det amerikanska kreditkortföretaget MasterCard gick ut med att man planerar att dra igång sin betaltjänst PayPass Wallet i Sverige. Med PayPass Wallet ska du som användare enkelt kunna använda din mobiltelefon när du köper något på nätet eller i butiker. Detta sker via telefonens NFC-läsare.

Du behöver bara en pinkod och din telefon kopplad mot telefonnätet.

Jag känner ej till kravet kring om du som användare måste vara kopplad mot Edge eller 3G och hur MasterCard ställer sig till utlandsbetalningar där mobilatrafiken kan vara en dyr historia.

Mastercard testar sin mobilplnbok i Sverige - Computer Sweden
 
Last edited:

Homer

Medlem
Nä just det om man måste vara uppkopplad mot nätet när man gör betalningarna så kan det ju bli en dyr historia utomlands
Fast om det är identiskt med detta verkar det vara 2 betalningsvarianter, online och Tap&Go där den senare inte
kräver uppkoppling, men bara går att göra små betalningar med.

https://paypass.com/online/Wallet/Home
 

bL0m

Medlem
Håller med dig, det kan bli en dyr historia.

Jag använder tvåstegs-autentisering via mobilen när jag jobbar remote (kopplar upp mig på hotellens WiFi) och i mitt fall så får jag ett SMS med ett lösenord så jag kan logga in mig mot arbetsgivarens SLL-VPN.

Denna lösning är enormt bekvämt och det blir ingen extra kostnad för SMS för mig som användare.
 
Vet inte om jag skulle vara så intresserad att betala med mobilen i utlandet, är nog orolig att ta ut pengar i bankomaten ;P
Men hemma i Sverige ska det bli kul att testa på :)
 
Toppen