Senaste nytt

Tips på bästa och billigast resa Stockholm-New York i business class

Pandion

Medlem
När en av mina bästa kompisar gifte sig förra året så gav jag och min sambo det blivande brudparet en resa till New York. Då brudparet aldrig varit i New York så har vi nu kommit överens om att vi alla fyra skall åka nästa år under påsken till New York.

Utmaningen för min del börjar nu i att hitta prisvärda biljetter. Jag skulle helst vilja att vi alla fyra flyger C klass till New York, där även alla möjligheter med transfer inom Europa är ok. Helst Star Alliance, men jag är öppen även för andra bolag.

Någon som har bra förslag på prisvärda C klass biljetter?

Utresa: Ons 27 MARS 2013
Hemresa: Mån 1 APRIL 2013

Jag har här på forumet sett att vissa köper bonuspoäng på amerikanska flygbolag, som sedan går att använda till att boka resa från t.ex. ARN-NYC, och detta till en överkomlig penning. Hur går man i så fall till väga?

Alla alternativ är ok för mig. Skulle gärna se att man kommer ner på en kostnad på ca 10'-15' kr per person.

Förslag mottages gärna! :)

--
Originalrubrik: Tips på bästa och billigast resa ARN-NYC i C klass
Ändrad av AHO
 
Last edited by a moderator:

Alx

Medlem
Bästa OCH billigaste är lite som Rolex och Gekås... Två ord som sällan återfinns på samma ställe...

Billigast brukar väl Icelandair vara för runt 10.000:-/pers, men de är långtifrån bäst.

Bland de bättre är väl bl.a. Singapore Airlines FRA-JFK i deras A380, men priset är så vitt jag vet alltid en hyfsad bit över 20.000:-/pers

Btw ingen dålig bröllopspresent du gav bort! :)
 

Stefan62

Medlem
Kolla med LX vid lite olika tidpunkter!

Har Du Amex kan Du deala med deras resebyrå och åka BA för ca 16000:-.
 

Senator

Moderator
Det kommer nog i alla fall en rea om inte två innan dess med prisvärda biljetter ner mot 15.000kr per skalle (och i bästa fall under 12.000kr) innan dess. Jag hade legat lågt. Om det blir Swiss kommer även alla andra JV bolag inom Star med, samma gäller med BA (och AA/IB).

Jag har varit i NYC runt samma tid 3 år innan med priser runt detta bokat på reor runt jultider.
 

Palazzi

Medlem
TK Comfort Class är ju inte C, men har iaf en hårdvara som är lika bra (möjligen bättre) än flera andra bolags C-klass. Den motsvarar givetvis inte Swiss eller BA's businessprodukter som diskuterats i tråden.... Men jag hade iaf föredragit den framför Icelandair :).

AHO tipsade nyligen i någon tråd om ARN-IST-JFK för 10.100kr T/R.
 

tourist

Medlem
Problemet med att köpa poäng är att det kan vara mycket svårt att hitta fyra award-biljetter i C på samma flighter om ni inte är väldigt flexibla med datum, och då känns det ju ganska osäkert att investera i en stor mängd poäng för detta.
 

Pandion

Medlem
Nej, det var ingen dålig bröllopspresent vi gav bort, men det är våra bästa vänner, och vi vet att dom skulle uppskatta det så otroligt mycket, och i och med att vi skall resa till New York alla fyra så vet jag redan på förhand att detta kommer att bli en legendarisk resa. Våra vänner vet bara att vi skall bjuda dom till New York. Att vi ska åka C klass vet dom inte om, och det är något jag vill göra om det inte blir på tok alltför dyrt.

Iceland Air känns väl sådär. Spontant skulle jag säga att högst på listan står på LX, följt av BA. Direktflyg med SK eller CO kan också vara ett alternativ, men de båda har inga billiga C klass biljetter.

Jag har flugit TK tidigare och var väldigt imponerad, men att lägga 15-20 timmar på att resa via IST om man är borta onsdag till måndag känns inte helt optimalt.

Jag har ett Amex Platinum så jag skall kolla med Amex också vad dom kan fixa fram.

Jag skulle gärna vilja veta mer om eventuella reor från både LX och BA. Ni som har erfarenhet av detta, när ungefär på året brukar reorna komma, och hur mycket brukar biljetterna gå på? 12 000 kr per skalle med BA låter helt klart mycket intressant. Hur är BA Club World när man är fyra stycken som reser? Dvs, är det mera avskilt och svårt att umgås om man är flera, eller?
 

Senator

Moderator
BA har normalt en "Boxing Day Sale" som börjar den 26:e december. Priser har legat mellan 14.000 och 16.000 för min del. LH och Star JV har haft flera korta reor (typ en dag eller 72t) med priser ner mot 12.000kr..
 

Pandion

Medlem
BA har normalt en "Boxing Day Sale" som börjar den 26:e december. Priser har legat mellan 14.000 och 16.000 för min del. LH och Star JV har haft flera korta reor (typ en dag eller 72t) med priser ner mot 12.000kr..

Ok, men jag hänger inte med. Vad är Star JV? Är det någon förkortning för Star Alliance som jag har missat? :confused:
 

Dr. Miles

Expert
JV(Joint-Venture), det är inte så vanlig förkortning här heller.
Air Canada, Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa, SWISS, United kör Joint-Venture av trafiken över norra Atlanten.
 
Toppen