Senaste nytt

IATA Class Codes

rvarttinen

Medlem
I många diskussioner här på detta forum refereras det ofta till bokningsklasser. För mig, som fram till nu varit rätt okuning på dessa, har detta kodspårk varit lite sårt att greppa ibland.
Hittade följande hjälpsamma wikisida: IATA class codes - Wikipedia, the free encyclopedia

Men, finns det något mer detaljerat om vad som är skiljer mellan t.ex. I och Z eller S och Y? Är det upp till respektive
bolag eller finns det även stipulerat vad koden faktiskt står för och inte 'bara' t.ex. Business Class Discounted?


BTW: ... någon som provat 'P'? ... 'Super sonic' torde väl ha varit med Concorde?
 

Dr. Miles

Expert
Men, finns det något mer detaljerat om vad som är skiljer mellan t.ex. I och Z eller S och Y? Är det upp till respektive
bolag eller finns det även stipulerat vad koden faktiskt står för och inte 'bara' t.ex. Business Class Discounted?

Ja, det är var och ett flygbolag får bestämma vilken bokstav skall användas till vilken kabinklass och hur hög/låg klassen är.
T ex Estonian Air(OV) använder Z klass som discounted economy.

Det är dock så att olika allianser försöker harmonisera bokningsklasser, just för att förenkla utbyte av information mellan flygbolagen.
 

guapeton

Medlem
I många diskussioner här på detta forum refereras det ofta till bokningsklasser. För mig, som fram till nu varit rätt okuning på dessa, har detta kodspårk varit lite sårt att greppa ibland.
Hittade följande hjälpsamma wikisida: IATA class codes - Wikipedia, the free encyclopedia

Men, finns det något mer detaljerat om vad som är skiljer mellan t.ex. I och Z eller S och Y? Är det upp till respektive
bolag eller finns det även stipulerat vad koden faktiskt står för och inte 'bara' t.ex. Business Class Discounted?


BTW: ... någon som provat 'P'? ... 'Super sonic' torde väl ha varit med Concorde?

P-klass är tex Eco Extra på SAS för Award tickets.

På TAP har jag för mig att jag åkt en sån på en AD75 i Eco
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, guapeton!

First class bonusresa inom Star Alliance bokas som O.
O klass bokning visas som Economy class på CheckMyTrip.com. Jag blev jätterädd när jag såg det för första gången. Jag ringde tillbaka till bmi omedelbart för att dubbelkolla...
 

Palazzi

Medlem
Phu! Deras K-klass har bra pris och ger 100 % EBB-points och +15% för EBS och 25% för EBG.

Är medveten om det..:) Jag har själv rekommenderat den här på sidan, för linjen till Tbilisi. Därför hade det ju varit ännu värre om det vore jag som gick på minan:p (men kanske rätt åt mig när jag ens för en sekund trodde att de priserna kunde vara för business:D)
 

guapeton

Medlem
Är medveten om det..:) Jag har själv rekommenderat den här på sidan, för linjen till Tbilisi. Därför hade det ju varit ännu värre om det vore jag som gick på minan:p (men kanske rätt åt mig när jag ens för en sekund trodde att de priserna kunde vara för business:D)

Z= Zlatan-klass kör vi med internt på kontoret. Men det gäller inte på Estonian utan med på LX/LH. :)
 

Gnopps

Medlem
Tyvärr finns det ingen regel som gäller för alla flygbolag. De bokstäver som står i länken är rätt allmängiltiga men det finns gott om undantag.

Bland annat därför är det viktigt att onlinebokningssidor visar exakt bokningsklass och inte bara ekonomi/affärsklass - för rätt ofta tolkar de fel!
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr finns det ingen regel som gäller för alla flygbolag. De bokstäver som står i länken är rätt allmängiltiga men det finns gott om undantag.

Bland annat därför är det viktigt att onlinebokningssidor visar exakt bokningsklass och inte bara ekonomi/affärsklass - för rätt ofta tolkar de fel!

Alldeles riktigt.
När SWISS återinförde P klass som Discounted Economy (nu är den bytt till Discounted Business), visade många online bokningssidor den som First class.
(P klass användes som Discounted First förr.)
 
Toppen