Senaste nytt

Försvunna förmåner hos olika program - en gång i tiden

Dr. Miles

Expert
Det fanns olika förmåner på olika flygbonusprogram som är borta av divers anledningar.

Qualifier (f.d. Swissairs bonusprogram)

Companion award:
Om du betalade en biljett, du kunde få en bonusresa för halva poäng för samma resväg.
Bra med denna Companion award var att så länge det fanns säljbar plats, fick man alltid awardplats. Vilket gjorde att bokning vid högsäsong gav bra värde.

Flight simulator:
Man kunde ta ut en award för att delta Flight Academy för en dag med flight simulator hos Swissair.


---
bmi Diamond Club

Längsta sträckans kabinklass som gällde:
När man tog en bonusresa med bmi Diamond Club miles, behövde man betala för kabinklassen där du flög längsta sträckan i din bokning.

T ex om man flög London-Bangkok i Business class och Bangkok-Sydney i First class, behövde man betala endast Business class award för hela resan London-Sydney för att London-Bangkok var längre än Bangkok-Sydney.

LHR-BKK: 5.958 miles
BKK-SYD: 4.662 miles


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


---
US Dividend Miles

Ryssland tillhörde North Asia zon:
Hela Ryssland tillhörde North Asia zon, vilket gjorde att man kunde flyga t ex Tokyo-Hong Kong-Beijing-Moskva t/r i First class för 40.000 miles.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vilka försvunna förmåner kommer du ihåg?
 

Dr. Miles

Expert
SAS EuroBonus

Onlinebokning rabatt:
Man kunde få 500 EuroBonus poäng rabatt när man bokade bonusresa online på SAS webbsida.

SAS Diners Club rabatt:
Man kunde få 500 EuroBonus poäng rabatt när man bokade bonusresa och betalade med SAS Diners Club kort. (500 poäng krediterades efteråt)
 

Henry

Medlem
Nu har jag dålig koll på Eurobonus, men visst fanns det fri parkering på personalparkeringen för EBG tidigare men inte numera? Även hört att EBP skulle haft valet parking?!
 

Gnopps

Medlem
Czech Airlines OK Plus

Fria uppgraderingar
Czech Airlines hade fram till några få år sedan "unlimited systemwide upgrades" för folk med silver & guldkort. Dvs. köpte man en biljett i ekonomiklass fick man alltid sitta i affärsklass om det fanns plats där. Detta gällde på samtliga deras linjer, även till USA/Kanada.

Jag använde det ofta främst inom Europa. Det var toppen att alltid få sitta i affärsklass (som också var riktigt bra). Om jag minns rätt blev jag uppgraderad 90% av gångerna.

Förmånen togs gradvis bort. Till en början att de billigaste biljetterna inte kvalificerade men sedan allt mer strikt. Nu är det bara ett fåtal biljetter som är giltigt, det kostar X poäng samt gäller endast på jetplan :-(
 

agehall

Medlem
Gold Points Plus (numera Club Carlson) hade också Open Door lounge policy för guldmedlemmar. Har för mig att man kunde få använda deras lobby och få kaffe/te utan att bo där.
 

nilsson

Medlem
KLM hade fria uppgraderingar innan de gick ihop med AF, enligt en pratsam frequent flyer som satt bredvid mig BAH-AMS.
 

Kricka

Medlem
Qualiflyer hade ofta olika "events" med mingel och grill i JNB-området för alla
guldmedlemmar i Sydafrika. Lite som BC-träffar fast inte alltid så "medvetna"
resenärer.
 
Toppen