Kan nu besvara min egna fråga från 2016
.
Vad är skillnaden mellan Hertz President's circle och Hertz Platinum medlemskap (om det nu finns något)?
Att det är stor skillnad mellan nivåerna är något man märker först när man är i utlandet. Där man får ett personlig mail från stationschefer som frågar om man har några speciella önskningar och ibland föreslår nya bilmodeller som finns på stationen. Vissa gör verkligen allt för att göra dig nöjd och ibland personligen står utanför bagageutlämningen med en skylt för att välkomna dig
.
Den största förmånen är just"Pick Up & Drive back service"och ingen envägsavgift inom det landet du hyr bilen, fyra timmar grace period och 20% på priset. Sedan finns det några små saker som gratis extraförare, möjlighet för sambo eller närstående att få ”låna” din status om man hyr en bil från Hertz, låna barstol och takbox utan extra kostnad. Men framför allt så slipper man köer och slipper vänta på shuttle till/från stationerna.
Tyvärr är detta inget som fungerar i Sverige av olika anledningar, du får inget personligt mail, du får inte någon avlämning vid terminal på Arlanda tex. Du ska vara glad om du träffar någon anställd som ens känner till nivån. Ett exempel på detta var när jag i förra veckan kom till Hertz på Arlanda och frågar killen bakom disken artigt om man skulle kunna få en uppgradering? Fick svaret att det endast är för kunder på President-nivå. Då fråga jag förvånad om inte jag på Platinum-nivå skulle kunna få en uppgradering?. Men jag fick då svaret att det inte finns någon nivå högre än President. Jag orkade inte diskutera och tog nyckeln och åkte. Tyvärr är detta något jag upplevt många gånger tidigare på olika stationer runt om i Sverige.
Men utöver det ovanstående så är det inte mycket mer förmåner att tala om som man inte får som President på papper. Där man som president idag har samma garanterad uppgradering som är en klass vid varje hyra och garanterad biltillgänglighet. Vilket är otroligt bra om man är sent ute under högtider.