Senaste nytt

EuroBonus-award Köpenhamn-Sydostasien jan 2017

Ormen

Medlem
OBS, bonusresa

  1. Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  2. Var är din destination? Önskar open-jaw, ut till Phnom Penh. Hem från Ho Chi Minh City, Hanoi, Bangkok eller Singapore.
  3. När vill/behöver du resa ut? Tidigast 5/1
  4. När vill/behöver du komma hem? Åter i Köpenhamn senast 22/1
  5. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  6. I vilken kabinklass? Business
  7. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  8. Vad är din budget? (per person) N/A
  9. Vad är det viktigaste för dig? 1. Upplevelse ombord. 2. Långa stopovers i Asien. 3. Restid.
  10. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vill ha långa stopovers (<24h) både dit och hem med möjlighet att ta sig in till staden och hitta på något roligt.

Den preliminära planen är att resa från Köpenhamn till Phnom Pehn och därifrån ta båten till Siem Reap och Angkor Wat för någon dag vid templen. Sedan vidare till kusten och avslappning större delen av resan (tar gärna emot tips på trevliga resmål längs kusten i både Kambodja och sydvästra Vietnam) för att sedan avsluta i Ho Chi Minh City.

Alla tips på upplevelser/hotell/resorts i Kambodja och södra Vietnam tas tacksamt emot, de enda saker vi inte vill missa är Angkor Wat och de, ur krigshistoriskt perspektiv, intressanta platserna kring Ho Chi Minh City (vilka är värda att besöka?).


Jag har tittat runt en hel del och har kommit fram till att EB routing vore möjligt enligt följande:

Ut - CPH-BRU-NRT(NH232)–PNH(NH817). Denna routing innebär 19h i Tokyo men kommer med en del frågor.

1. Hur är business på ANAs dreamliner (aldrig flugit ANA)?
2. NH817 tycks inte vara godkänd av myndigheterna än (Subject to receipt of government operating authority NRT to PNH NH817). Finns det några risker med en sådan bokning när man reser för poäng?
3. ANA tycks ännu inte ha släppt några awards tidigare än 9 januari och flickvännen är inte överdrivet intresserad av att missa möjligheten att resa över trettondags-helgen. Ni som varit med länge, hur stor är chansen att biljetter släpps för första veckan i januari?
4. Möjlighet finns att boka Swiss ZRH-NRT (LX160). Detta innebär dock att det blir kort stopover i Tokyo. Hur är business på Swiss A340?


Hem – SGN-ICN(OZ736)-LHR(OZ521)-CPH.
Med denna routing får man ca 7h i Seoul vilket jag förstått räcker för några timmar i centrum, men även här finns några frågor:

1. OZ736 är red-eye med angle-lie-flat seats i business. Finns det möjlighet till alternativa routings med fully flat seats på intra-asia benet? Hört mkt blandade åsikter om Asianas business inom Asien och kan mycket väl tänka mig att besöka en annan stad än Seoul.
2. Är alla Asianas businesskabiner (B777-200LR) som trafikerar Seoul-London uppgraderade till ny kabin? Om inte, är de alls värda att åka med?


Sammanfattningsvis har jag en plan som jag är hyfsat nöjd med men är väldigt intresserad av att höra om någon kan komma på annan, rolig, routing med möjlighet att testa några olika bolag och besöka intressanta städer.
Om förslag finns tar jag gärna även emot tips på aktiviteter under stopover på samma sätt som jag, som tidigare nämnt, vore mycket tacksam för tips på aktiviteter och boenden i Kambodja/sydvästra Vietnam. Vi är öppna för det mesta men värdesätter mat (och dryck) mycket högt.


Ser fram emot spännande förslag, tack på förhand!
 

Ormen

Medlem
Medveten om att tråden är en kombination av önskemål gällande flygbiljett och resmål, om moderatorer önskar separata trådar kan jag dela upp frågorna.
@pep och @Impendill har kanske färska tips för Vietnam respektive Kambodja?
 

Dr. Miles

Expert
Long stopover (stopover är byte över 24 timmar) i Asien är inte möjlig om du inte betalar för två eller flera bonusresor.
 

perhording

Medlem
Nu är det visserligen snart tio år sedan jag var i Vietnam och Kambodja, men jag skulle rekommendera att åka båt mellan Phnom Penh och Ho Chi Minh. Vi tog en tre dagars tur (i andra riktningen) som började med två dagar på Mekongdeltat med olika aktiviteter, besök i byar etc. Första natten sov vi på ett homestay på en av öarna i deltat och andra natten sov vi ombord på en flodbåt. Sista dagen puttrade man med en mindre båt mot gränsen till Kambodja och vidare till Phnom Penh. Riktigt mysigt att sitta där och se det enkla livet på landsbygden sakta glida förbi. Sista biten fick dock vi åka bil, för det var torrperiod om jag minns rätt...
 
Vi åker på en 2-4-1 den 2 jan till CDG. Vidare med Thai C till BKK nästa dag vid lunch och sedan direkt till SGN på torsdagsmorgonen. 10 dagar på Phu Quoc kommer det att bli. Hade det inbokat för ett par år sedan, men en sjukdom i familjen kom emellan. Har varit i Vietnam tidigare och älskar landet. De sevärdheter från kriget som du efterfrågar har jag ingen erfarenhet, men vårt resesällskap åkte till tunnlarna NV om Saigon men var inte överdrivet nöjda med det.
Åkte samma flodbåt som @perhording skriver om och det var en härlig upplevelse. Sedan var vi i Vung Tau knappt en vecka, och det var väldigt skönt. Varmt men svalkande eftersom Vung Tau ligger på en udde sydöst om Saigon. Det går en färja mellan orterna som tar någon timme. Vi var också i Mui Ne, men det vill jag inte rekommendera. Inte speciellt badvänligt (grumligt vatten och starka strömmar) och förbannat mycket ryssar som tog mycket plats. I Vung Tau var det istället många pensionerade Aussis och de var supertrevliga, speciellt efter ett par GT.

Hemresan har vi med ANA, nattflyg i C till Narita, 6 timmars layover och sedan SAS C till CPH. Känner vi att tiden finns så åker vi in ett par timmar till orten Narita och ser oss om. Ska tydligen ligga kloss mot flygplatsen och bara ta 15 min med taxi.
 

Kricka

Medlem
Om ni stannar i Phnom Penh så är Raffles Le Royal ett bra hotell där jag bodde
fint för tre år sedan. Njöt av den härliga frukosten !
 

Ormen

Medlem
Väcker liv i den här tråden då jag nyss gjorde en intressant upptäckt gällande OZ736 Ho Chi Minh City-Seoul.
Men först: Min routing ser för närvarande ut så här: Köpenhamn-Zürich-Tokyo Narita-Phnom Pehn, Ho Chi Minh City-Seoul-London-Köpenhamn.
Funderar fortfarande på hur tiden i Kambodja/Vietnam kommer spenderas.

Till det intressanta. I orginalinlägget skrev jag:
1. OZ736 är red-eye med angle-lie-flat seats i business. Finns det möjlighet till alternativa routings med fully flat seats på intra-asia benet? Hört mkt blandade åsikter om Asianas business inom Asien och kan mycket väl tänka mig att besöka en annan stad än Seoul.

När jag skrev detta trafikerades OZ736 av B777-300ER. Var i dag inne och tittade på min bokning och noterade då att Asiana, from 31/10 byter flygplan och kommer istället använda en av sina två B747-400 på denna sträcka.
Innebär således att det finns 10 gamla F-säten på planet vilket i sin tur innebär att det nu finns en bra möjlighet att få fully flat-säten i business intra-asia.
Tyckte själv avsaknaden var frustrerande när jag letade award och hoppas därför någon annan har nytta av informationen.
 
Toppen