Senaste nytt

Behov av en strategi

Hej,
borde säkert inte ha startat en ny tråd utan läst tidigare trådar men skyller på att jag är helt nybörjare och nyregistrerad.

Jag har aldrig egentligen tänkt över detta med kreditkort fram till resan senast då mitt bankort strulade utomlands (pga banken betalningar låg nere) + i kombination med en skrapad hyrbil vilket gjorde att jag stod utan försäkringsskydd. (dyrt för plånboken). Erfarenheten gjorde att jag beslutat se över mitt kreditkortsbehov mer än det där vanliga bankortet och att jag behöver ha en långsiktig strategi utifrån mitt resemönster. Jag är helt öppen för förslag och kan tänka mig olika lösningar.

Mitt resemönster är idag ungefär enligt följande:
4-5 ToR resor utomlands (privat) per år. Bokar idag flygresor med lite olika flygbolag.
Har kanske omkring 15-25 hotellnätter per år. Bokar idag privat mestadels via hotels.com, i tjänsten styrd via arbetsgivaren. Har inget hotellprogram alls idag.
Använder hyrbil utomlands kanske 3-4 resor per år.
Spenderar väl en kanske 15 kkr/mån i snitt på mitt bankort + samma för min respektive.

Vill ha ett gott försäkringsskydd.

Min frågor:
Hur bör jag lägga upp en strategi?
Utifrån mitt resemönstret vad för typ av förmåner kan jag räkna med?
Vad för typ av kreditkort vore utifrån mitt resemönster ett gott val?
Vad för typ av "kick-back" kan jag räkna med under ett år?
 

Thornado

Medlem
Hej @Cristoffer och välkommen till forumet.
Jag förutsätter att du bor i Sverige. I så fall så skulle jag lägga upp strategin så här:
* SAS Eurobonus som huvudsakligt bonusprogram för flygresor. Utgår man från Skandinavien så är sannolikheten stor att man kommer att åka en del SAS, och om du hänger här så kommer du att vara medveten om de många kampanjer per år som de har med billiga biljetter. Med stor sannolikhet kommer du att kunna samla ihop till ett Guldkort vilket gör resandet roligare, och med EB så finns andra möjligheter att samla poäng också - framförallt kreditkort.
* Kreditkort. Här finns lite olika alternativ med SAS-brandade kreditkort, men med den spend du har skulle jag rekommendera:
- SAS Amex Elite + extrakort till din partner. Ganska dyrt kort (4000 per år), men ger en bra reseförsäkring, ger 20 EB-poäng per 100 SEK spenderat, och då ni bör komma upp i över 300kSEK spend per år tillsammans så får du även 2 st "2-4-1-vouchers" som gör att ni kan boka bonusresor med era poäng för halva poängkostnaden. Detta kort ger även 20000 baspoäng som bidrar till att ta dig närmare ett guldkort. Amex har en värvningsbonus där en existerande kortmedlem kan värva någon och då får både den nye medlemmen och den som värvar 18k poäng. Det finns en tråd som diskuterar detta - jag värvar givetvis dig gärna, men detsamma gäller nog för de flesta andra medlemmar här. :)
- SAS Mastercard. Ger bara 10 poäng per 100 SEK, men bra att ha som backup för butiker som inte tar Amex. Fram till midsommar så får man även 7000 poäng i signup-bonus (finns en annan tråd om det).
 

Samosaguas

Medlem
Hej @Cristoffer och välkommen till forumet.
Jag förutsätter att du bor i Sverige. I så fall så skulle jag lägga upp strategin så här:
* SAS Eurobonus som huvudsakligt bonusprogram för flygresor. Utgår man från Skandinavien så är sannolikheten stor att man kommer att åka en del SAS, och om du hänger här så kommer du att vara medveten om de många kampanjer per år som de har med billiga biljetter. Med stor sannolikhet kommer du att kunna samla ihop till ett Guldkort vilket gör resandet roligare, och med EB så finns andra möjligheter att samla poäng också - framförallt kreditkort.
* Kreditkort. Här finns lite olika alternativ med SAS-brandade kreditkort, men med den spend du har skulle jag rekommendera:
- SAS Amex Elite + extrakort till din partner. Ganska dyrt kort (4000 per år), men ger en bra reseförsäkring, ger 20 EB-poäng per 100 SEK spenderat, och då ni bör komma upp i över 300kSEK spend per år tillsammans så får du även 2 st "2-4-1-vouchers" som gör att ni kan boka bonusresor med era poäng för halva poängkostnaden. Detta kort ger även 20000 baspoäng som bidrar till att ta dig närmare ett guldkort. Amex har en värvningsbonus där en existerande kortmedlem kan värva någon och då får både den nye medlemmen och den som värvar 18k poäng. Det finns en tråd som diskuterar detta - jag värvar givetvis dig gärna, men detsamma gäller nog för de flesta andra medlemmar här. :)
- SAS Mastercard. Ger bara 10 poäng per 100 SEK, men bra att ha som backup för butiker som inte tar Amex. Fram till midsommar så får man även 7000 poäng i signup-bonus (finns en annan tråd om det).
Kan bara hålla med om denna strategi, men om du tycker att 4000 kronor per år är för mycket för ett kreditkort eller om du inte tror att du har nytta av två stycken 2-4-1 vouchers eller inte har tillräckligt med poäng för att nyttja dessa så skulle jag istället rekommendera att skaffa ett SAS Amex Premium. Detta kort kostar bara 1000 kronor per år och första året är det halva priset. Detta kort brukar också gå bra att förhandla bort årsavgiften med Amex (man kan få olika typer av presentkort på till exempel IKEA). Låter du dig blir värvad till kortet (finns mååååånga som vill värva dig här på BC!) så får du en högre sign-up-bonus. För Premium får du 12000 Eurobonus-poäng.

När det gäller hyrbil så tycker jag det är bäst att kolla aktuella erbjudande från till exempel Hertz och Avis. Nu finns till exempel ett erbjudande om 3000 Eurobonus-poäng vid hyra från Avis (minimum 4 dagars hyra). AVIS: 3000 poäng 4dgr (boka 1:a - 31:a juni - hyr 1/7 - 31/12) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Amex Premium kostar väl ändå 1500, inte 1000?
När det gäller att förhandla bort årsavgiften så gick det ju bra tidigare, men har någon verkligen lyckats med det sen de införde tre olika nivåer av Amex-kort?

Det är definitivt ett alternativ till Amex Elite. Följande är väl de starkaste argumenten för Elite:
* 20p/100SEK (Elite) istället för 15p/100SEK (Premium)
* Bättre reseförsäkring
* Tillräckligt hög spend för 2 vouchers (visst, har man inte poäng eller möjlighet att nyttja båda så är ju detta argument meningslöst)
* 20k baspoäng på väg mot EBG.
 

Samosaguas

Medlem
Amex Premium kostar väl ändå 1500, inte 1000?
När det gäller att förhandla bort årsavgiften så gick det ju bra tidigare, men har någon verkligen lyckats med det sen de införde tre olika nivåer av Amex-kort?

Det är definitivt ett alternativ till Amex Elite. Följande är väl de starkaste argumenten för Elite:
* 20p/100SEK (Elite) istället för 15p/100SEK (Premium)
* Bättre reseförsäkring
* Tillräckligt hög spend för 2 vouchers (visst, har man inte poäng eller möjlighet att nyttja båda så är ju detta argument meningslöst)
* 20k baspoäng på väg mot EBG.
Nej SAS Amex Premium kostar 1000 kronor per år. SAS EuroBonus American Express Premium Card | SE | flygpoäng

Vad gäller årsavgiften så lyckades jag förhandla om den för bara någon månad sedan... Fick presentkort på IKEA på 500 kr.
 
Tack för kommentarer Amex Elite och fokus på Eurobonus verkar vara melodin när man läser PM och kommentarer.

Någon frågetecken från min sida som ny när det gäller Elite och EB-strategi.
- Amex EB Elite innehåller inte någon form av hyrbilsförsäkring? Lite märkt av egen erfarenhet så kommer detta medföra kostnader med mitt resemönster om jag vill vara "fullförsäkrad" på årsbasis på ca. 1500-2000kr uppskattningsvis. Flera andra kort (tex. SHB Platinum, Eurocard Platinum och Amex Platinum) har detta inbyggt i sig och ger på så sett ett mervärde och mindre krångel.

-Flygresor. Konstaterar att jag bör fokusera på Star-alliance och helst SAS och eurobonus (är redan medlem men inte speciellt aktiv). Här spelar ju kreditkortet mindre roll då själva bokningen är det som ger mest poäng. Elitekortet är det solklart bästa här. Jag flyger nästan uteslutande inom Europa ska sägas så det blir inga mängder med EB poäng.

-Hotellbokningar är ett intressant område. har kontrollerat mina bokningar och konstaterat att jag har väldigt spridda skurar mellan olika kedjor (oftast bokat via hotels.com) mellan Scandic, Elite, Hilton, Comfort, Ibis, mm. Skulle jag kunna samla dessa bättre så bör jag kunna få några bonusnätter per år. Både Amex och Elite kort verkar vara goda kandidater inom detta område+ bli medlem i några kedjor. i praktiken så verkar mitt idag hotels.com bokande nästa hindra mig även fast man tror man sparar lite... Amex platinum har förmånen här att man automatiskt verkar bli uppgraderad och medlem i några kedjor och således får mer bonuspoäng samt viss uppgradering. Något svårt att sätta värde men generellt verkar hotellens egna bonusprogram vara värda betydligt mer än hotels.com 10% tillbaka. Här borde jag kunna spara några tusenlappar på ett år med tydlig strategi.

-Louncher ska jag väl säga att jag inte har så mycket erfarenheter av men här verkar Priority pass vara bästa lösningen. Ingår i blad Eurocard Platinum, SHB Platinum och Amex platinum. Dock inte alls i Amex Elite Eurobonus. Ska väl ärligt säga att värdet kanske är svår beräknerligt men man kanske kan lägga ett värde på några räkmackor och kaffe till flygplatspris * 5 för just mig. Jag då är det ju i alla fall någon tusenlapp/år/person . Amex platinum verkar vara de generösaste med medföljande och extrakort gratis.

-Hyrbilar är ju en djungel. Konstaterar att jag nog bör knyta upp mig mot ett bolag som ett (alternativt mäklartjänster till bästa möjliga pris). sammanfattar att det är snurrigt och svårt att sätta värde. Även om vissa keditkort/bonussystem verkar i teorin ge rabatter oklara skillnader mellan kreditkorten om man undantar försäkringsbiten.

-Generell spend på kortet. Det är nog inte några enorma kickbacks man kan räkna med med vår modesta spend. Kanske att man skulle kunna räkna de bästa korten till ca. 1% i värde av spenden i bonus, eller "poängvärde". Själva kortets övriga förmåner är nog mer värda om man räknar kronor?

Väger man samma ovanstående delar jag får lite känslan av att Amex Elite största fördel är 2-4-1 + Eurobonus vilket ger bra värde för flygresor. Men i övrigt är det ett rätt tunt kort? och Amex Platinum eller SHB platinum är bättre rent förmånsmässigt.
 

olo

Medlem
Gällande kort med försäkring är Amex Platinum överlägset bäst, men personligen tycker jag att det kostar mycket för att försäkra bilar några gånger om åter.
Hyr du bil i tjänsten förväntar jag mig att jobbet har en reseförsäkring eller tar ev. självrisker.

Titta även på andra lösningar som hemförsäkring. Tror att det finns en tråd om det. Exempelvis ger Folksams reseklar skydd upp till 10kkr.
 

Olsson91

Medlem
Gällande kort med försäkring är Amex Platinum överlägset bäst, men personligen tycker jag att det kostar mycket för att försäkra bilar några gånger om åter.
Hyr du bil i tjänsten förväntar jag mig att jobbet har en reseförsäkring eller tar ev. självrisker.

Titta även på andra lösningar som hemförsäkring. Tror att det finns en tråd om det. Exempelvis ger Folksams reseklar skydd upp till 10kkr.


Eller om man har möjligheten. Private banking kort, mycket bättre.
 
Jag har nu gått igenom olika alternativ för mig på ett hyfsat strukturerat sätt och landat i hur jag vill ha det.

Jag kommer rensa i plånboken och ersätta med två kort. Min bank erbjuder mig efter lite förhandling ett gratis Platinumkort med en bra försäkring och Prioritypass. Det ger ett hyfsat likvärdigt kort med Amex platinum försäkrings och PP men utan några större bonus (0,5% som utbetalas i fonder).

Utöver detta kommer jag satsa på SAS eurobonus.
Jag kommer därför att kombinera SHB platinum med Amex Eurobonus premium för att på så sätt kunna samla EB och komma åt i alla fall en 2-4-1/år och AMEX-systemet. Visst det är något sämre intjäning än Amex Elite men en avgiftsskillnad som motiverar mitt val.

Mao två kort i plånboken som kompletterar varandra. Jag får riktigt bra reseförsäkring, ett PP, bilhyror-rabatter, en 2-4-1 voucher, 15 EB/100kr och för detta en total årskostnad på 500kr i kortavgifter (i alla fall första året). Vill blir bra reward för den 500 hundringen.

Jag har som sagt idag inte AMEX över huvudtaget och önskar bli värvad. Om någon av er vill värva mig kan ni sända ett privat PM till mig.
 
Toppen