Senaste nytt

Tablet på resan, med eller utan 4G?

palmen

Moderator
Jag håller på att modernisera min pryl-samling och anser att jag behöver en tablet som resesällskap (nej jag äger varken tablet eller bärbar dator i dagsläget).

Har tittat på Samsung S2 9,7", frågan är ju om man ska ha 4G till eller inte.
Min tanke är att jag ska kunna använda ett lokalt simkort i denna tablet på resan och använda som hotspot för mobilen om det skulle behövas. Tänker jag fel då? Fungerar alla simkort som man normalt sätt har i en telefon även i en tablet eller är det specifika simkort för en tablet?

Finns ju en annan tråd där man diskuterar bästa abonnemang och jag hade tänkt att utnyttja något liknande detta när jag är utomlands.
Prepaid Internet | Tablet & Mobile Internet Prepaid Plans | T-Mobile
 

Dr. Miles

Expert
Just på surfplattan är 3G/4G inte ett måste, även om det är trevligt ifall det finns inbyggt.

Däremot är det viktigare att det finns 3G/4G på mobilen. Har man senaste iPhone eller Androidmobiler kan man skapa Wifi Hotspot av mobilen så klarar man utan 3G/4G på surfplattan.
 

palmen

Moderator
Jag gillar att ha 4 G men mest snurrar det i mitt huvud hur du har kunnat leva utan laptop eller platta.
Stationär dator hemma som spöar skiten prestandamässigt i alla plattor och bärbara datorer. Sen är det en gammal vana med stationär.
Vanliga mobiltelefoner duger för mig för att vara mobil och klara det "viktigaste" men man får ju lite mer möjligheter med en tablet, sen har jag inte barn så jag behöver inte underhålla någon medan jag fixar annat hemma :)
 

palmen

Moderator
Just på surfplattan är 3G/4G inte ett måste, även om det är trevligt ifall det finns inbyggt.

Däremot är det viktigare att det finns 3G/4G på mobilen. Har man senaste iPhone eller Androidmobiler kan man skapa Wifi Hotspot av mobilen så klarar man utan 3G/4G på surfplattan.
Absolut, mobilen fungerar som hotspot för mig, men vill inte hålla på och byta simkort i mobilen i och med att jag inte blir kontaktbar på mitt vanliga nummer i så fall. Osäker på om telefonen eventuellt är operatörslåst också men det borde den inte vara (snart 2 år gammal)
 
Jag håller på att modernisera min pryl-samling och anser att jag behöver en tablet som resesällskap (nej jag äger varken tablet eller bärbar dator i dagsläget).

Har tittat på Samsung S2 9,7", frågan är ju om man ska ha 4G till eller inte.
Min tanke är att jag ska kunna använda ett lokalt simkort i denna tablet på resan och använda som hotspot för mobilen om det skulle behövas. Tänker jag fel då? Fungerar alla simkort som man normalt sätt har i en telefon även i en tablet eller är det specifika simkort för en tablet?

Finns ju en annan tråd där man diskuterar bästa abonnemang och jag hade tänkt att utnyttja något liknande detta när jag är utomlands.
Prepaid Internet | Tablet & Mobile Internet Prepaid Plans | T-Mobile
Jag har tre olika plattor och har aldrig använt sim-kort i någon av plattorna. För mig är det helt onödigt och skulle jag behöva det så gör jag tvärtom vad du beskriver ovan, jag använder telefonen som en hotspot. Är det någon prisskillnad / prestandaskillnad så skulle jag inte göra avkall för att få sim-möjligheter.

Absolut, mobilen fungerar som hotspot för mig, men vill inte hålla på och byta simkort i mobilen i och med att jag inte blir kontaktbar på mitt vanliga nummer i så fall. Osäker på om telefonen eventuellt är operatörslåst också men det borde den inte vara (snart 2 år gammal)
Varför kan den inte vara operatörslåst bara för att den snart är 2 år gammal? Det var väl lika vanligt då som nu att låsa användaren till en viss operatör. Om du tror att telefonen automatiskt blir upplåst bara för att abonnemanget har gått ut så har du fel. En operatörslåst telefon förblir låst tills du betalar operatören för att låsa upp den (alternativt en snubbe på Möllan ;)).
 

palmen

Moderator
Varför kan den inte vara operatörslåst bara för att den snart är 2 år gammal? Det var väl lika vanligt då som nu att låsa användaren till en viss operatör. Om du tror att telefonen automatiskt blir upplåst bara för att abonnemanget har gått ut så har du fel. En operatörslåst telefon förblir låst tills du betalar operatören för att låsa upp den (alternativt en snubbe på Möllan ;)).
Hört att det är många som slutat med att låsa telefonerna sen något år tillbaka. Ingen aning om det stämmer eller inte. Kollega som köpte en begagnad iPhone för ca 2 år sedan, trots att den var operatörslåst så låste de upp den gratis för att alla telefoner som såldes efter ett vist datum skulle vara upplåsta. Han köpte den någon månad begagnad och hade otginalkvitto.
 

crown

Medlem
Varför kan den inte vara operatörslåst bara för att den snart är 2 år gammal? Det var väl lika vanligt då som nu att låsa användaren till en viss operatör. Om du tror att telefonen automatiskt blir upplåst bara för att abonnemanget har gått ut så har du fel. En operatörslåst telefon förblir låst tills du betalar operatören för att låsa upp den (alternativt en snubbe på Möllan ;)).
Lagarna ändrades 2014 och sedan dess är det i princip bara mobiler/hårdvara köpt hos Tre som är låst. Generellt annars är att hårdvara som säljs är olåst efter maj 2014. Här står lite om förändringarna: https://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2014/Lattare-att-byta-operator/

@palmen jag kör med en hotspot-router i de fall jag är borta tillräckligt länge för att orka skaffa ett lokalt simkort. Fördelen med det är att hotspot-routern är att den har eget batteri och kan dela ut internet till upptill 10-15 enheter, kör man hotspot på telefonen så drar ju det en hel del batteri. En hotspot-router jag hört mycket gott om är TP-link M7350 4G-router med modem - Routrar | Kjell.com som just nu är på rea och kostar 899kr. Denna har upptill 10 timmar och räcker inte det så kan man ju alltid ha med sig en powerbank och då utan problem klara heldagar.

Annars så kan jag rekommendera Vimla och Telenor som har schysst priser för oss som reser en hel del. Vimlas starka sida är att de har dygnstaxa i hela världen även om potterna är relativt små. T.ex. 49kr/50MB i USA eller 29kr/100MB i EU. Fördelen med Vimla är dock att när surfen tar slut så får får man kostnadsfritt surfa vidare i 48kbps vilket iaf duger till textmeddelanden och att läsa BC. På deras sida står det dock att surfen spärras, men så är alltså inte fallet då man får ett SMS som säger att man uppnått sitt tak och att hastigheten nu reduceras.

Reser man mycket i europa så kan Telenor vara vettigt. Man får nämligen använda sin datapott i hela EU/ESS fritt samt kan ringa/ta emot samtal/mess kostnadsfritt med deras nya abonnemang "frihet". Surfen är dock begränsad till 1 Mbps i hastighet.

Så för min del har hotspot+lokalt simkort alternativt köra på datapaket hos Vimla varit riktigt optimalt.
 

Thornado

Medlem
Hur mycket dyrare är varianten med stöd för 4G? Om skillnaden inte är alltför stor kan det eventuellt vara värt att köpa med 4G-stöd "just in case".
Precis som @Golfkillen säger så kör jag utan 3/4G på min tablet och använder telefonen som hotspot vid behov, framförallt för att om jag skaffar lokalt sim-kort så är det för att jag vill ha uppkoppling när jag är på vift med telefonen och inte har min tablet med mig. Om jag använder min tablet och vill ha nät så är jag med stor sannolikhet på ett hotell/cafe/flygplats/annan plats där det finns wifi. Dessutom så används min tablet till minst 95% enbart för att se på film/tv-serier på flyg/tåg så då behövs inget nät.
Man bör dock notera:
* Jag har (nästan) alltid med mig laptopen när jag reser, så kombinationen av laptop/wifi + telefon/4G täcker upp i stort sett alla mina kommunikationsbehov.
* Problemet med att skaffa ett lokalt sim-kort till telefonen är ju som @palmen säger att man inte kan nås på sitt vanliga nummer. Det är relativt sällan jag får röst-samtal via mobilen, och meddelanden kommer ofta via iMessage eller WhatsApp så för mig är detta inte ett stort problem. Om jag vet att jag ska vara borta lite längre så tar jag ibland med en äldre telefon och sätter in mitt vanliga simkort i den. Jag brukar lämna denna telefon på hotellet så jag kan inte nås på en gång, men jag ser om någon har försökt ringa mig eller skicka SMS.
 

palmen

Moderator
Tack för infon, precis detta jag letade efter. Skillnaden i pris märks ju på en som har 4G, men kommer nog bli irriterad på mig själv om jag inte har det och sen hamnar i situationer då det hade varit bra att ha.
 
Toppen