Senaste nytt

Snabb turn-around Oslo

intuition

Medlem
Jag planerar att resa CPH-OSL med SK462 och vända direkt och åka tillbaka med SK463.

SK462 anländer 19:20 och SK463 avgår 19:55, dvs en 35 minuters transit. Om jag prövar att boka den på 1 biljett via sas.se så tillåter sajten en sådan bokning och enligt expertflyer är MCT 30 minuter för I->I, narrowbody->narrowbody

Jag har kollat flyghistoriken på flightradar och vad jag kan se är det alltid samma maskin som flyger båda flighterna. Även om SK462 är försenad verkar det hålla. Tex i fredags var inkommande 28 minuter sen, och då försenade man bara avgången på SK463.


Eftersom det kommer att vara på 2 olika biljetter vågar jag inte checka in någon väska men min fråga är om ni håller med mig om att den här bokningen kommer att fungera om inte något exceptionellt inträffar?
 

Holloman

Medlem
Med tanke på MCT och förutsatt at du får igenom biljetten så ska det ju hålla. Om de mot förmodan skulle ta en annan maskin till SK 463 så blir det ju SAS problem att boka om dig på nästa maskin i värsta fall. Med all sannolikhet är det samma besättning som ska tillbaka till Köpenhamn så det verkar ju osannolikt att de skulle byta maskin.
 

Holloman

Medlem
En kanske dum fråga. Varför skulle du ens fundera på att checka in en väska om du ska vända tillbaka till CPH? Jag utgår i från att det är en MR vi pratar om.
 

Carl

Medlem
SK462 anländer 19:20 och SK463 avgår 19:55, dvs en 35 minuters transit. Om jag prövar att boka den på 1 biljett via sas.se så tillåter sajten en sådan bokning och enligt expertflyer är MCT 30 minuter för I->I, narrowbody->narrowbody
Eftersom det kommer att vara på 2 olika biljetter vågar jag inte checka in någon väska men min fråga är om ni håller med mig om att den här bokningen kommer att fungera om inte något exceptionellt inträffar?

Nu förstår jag inte. Är din tanke att resa på en eller två biljetter? Om det är på två olika biljetter så känns det lite onödigt att utmana ödet...
 

intuition

Medlem
Precis. Jag har redan den första biljetten där CPH-OSL bara är en del. Den andra biljetten OSL-CPH är för att komma hem igen.

Det är ingen MR i egentlig mening. Anländer alltså CPH först från en longhaul som går vidare till OSL. Men om jag behöver checka in en väska på longhaul så skulle jag kunna (i teorin) short-checka väskan, plocka ut den på CPH under mitt 2h uppehåll där så att den aldrig går med till OSL.
 

agehall

Medlem
Jag hade aldrig ens funderat på att boka det där. Du tänker byta på en SAS hubb där du inte vet att det är samma flygplan som ska flyga returen - dvs du kommer troligen att missa din return om du är aningen sen till OSL och har då ingen som helst rätt att få komma med något annat flyg utan kan behöva köpa en ny biljett.
 

intuition

Medlem
Jag hade aldrig ens funderat på att boka det där. Du tänker byta på en SAS hubb där du inte vet att det är samma flygplan som ska flyga returen - dvs du kommer troligen att missa din return om du är aningen sen till OSL och har då ingen som helst rätt att få komma med något annat flyg utan kan behöva köpa en ny biljett.
Verkligen? För mig är det en rätt normal routing. (Om jag hade mer tid på mig skulle jag troligen valt CPH-OSL-ARN-CPH ;)) Varför? Jo för att CPH är Sas hemmabas och därmed servas alla destinationer med direkt-flyg (några få undantagna). Direktflyg betyder mellan fem och tiotusen i påslag på priset och för mig är det inte aktuellt. Att få flyga mer för mindre pengar känns naturligt för mig.

Nej, jag vet inte att det är samma plan som flyger returen. De senaste 44 dagarna har det varit samma plan alla avgångar utom en dag. Den 23 maj blev SK463 inställd. Sedan var både SK462 och 463 inställda 10 juni, men i ett sådant läge är jag ju automatiskt kvar i CPH.
Rätt hyfsade odds tänker jag. Men som sagt, jag vet väldigt lite om Sas operations, så det var hela frågeställningen - kan man lita på historiken eller är det vanligt att de plötsligt bara skyfflar omkring planen?

Jag tror inte att jag har sagt att jag förväntar mig att SAS ska stå för något om jag missar returen? Jag tänker mer så här att om risken är stor för missad anslutning köper jag en flexibel biljett och om jag missar så försöker jag boka om, t.ex. till SK1475 som avgår en timme senare till CPH. Alternativt om jag köper en golight så är det inte värre än att jag kan kasta den och boka en ny flight och ändå ha sparat pengar.
 

palmen

Moderator
Du kan ju utgå ifrån att det är samma plan som vänder tillbaka, men att detta utan någon som helst förvarning kan ändras. Om du då blir sen till Oslo så är det väl stor chans att du missar flighten tillbaka. Att checka in bagage är bara att glömma, du måste ut och hämta det och checka in igen, finns inte en chans på kartan att du hinner det på 35 minuter, bagage ska väl vara incheckat senast 30-40 minuter innan avgång eller något liknande så det säger sig självt.
Om allt är i tid så är bytet i sig inga problem i Oslo.
 

ulagun

Medlem
Har själv en ful ovana att ofta ofrivilligt hamna i transit i OSL.
Transit i Oslo är inte att man går ut i transisthallen och till nästa gate, utan ut ur planet rulltrappa upp i långa gången, vid gröna skylten "connecting Norway" genom en väldigt seg och grinig security sedan trappa ned i avgångshallen.
Frustrerande, tålamodskrävande och helt onödig norsk process.
 
Toppen