Senaste nytt

Arlanda - Malta t/r, en lugn vecka och ett tredje världskrig? (Varning för bilder!)

AX22100

Medlem
En reserapport från en vecka på Malta. Det är en blandning av en vanlig rapport och ett bildreportage. Fortfarande avsaknad av äkta businessclass och champagne i mina rapporter men hoppas att ni hittar någon läsglädje ändå.

Inledning


Klockan 07:30 på onsdagsmorgonen ringer alarmet. Tar en snabb dusch och packar det sista innan jag tar dagens första kopp kaffe. Det största lokala taxibolaget på Åland har äntligen skaffat en app som man kan beställa taxi genom, och punktligt 08:20 meddelar telefonen att min bil står utanför och väntar. En relativt kort resa senare så befinner jag mig i Västra hamnen och kliver ombord på M/S Viking Cindirella.

Väl ombord så slår jag mig ner och tar hand om morgondosen av BC. En dryg timme senare är det dags för frukost nummer två för dagen. På kryssningar erbjuder Viking Line två olika sorters frukostar, jag valde den lite dyrare som är mycket lugnare, erbjuder lite bättre mat och det serveras även mousserande till frukosten. Dagens andra frukost bestod av en tallrik varm mat, lite yoghurt med müsli, smoothie och mousserande. Frukosten erbjöd även en trevlig utsikt över det något regniga Ålands hav. Resterande del av båtresan ägnade jag åt att vila och läsa på BC.

IMG_1257.jpg

Frukost på Cindirella.

IMG_1258.jpg

Utsikten, ingen höjdare idag.

IMG_1262.jpg

I höjd med Åkersberga och lunchen kröp solen fram.

Rest and Fly - Arlanda Airport 08.06.2016

Viking Line anlände som vanligt i tid till Stockholm, Stadsgårdskajen och bussresan in till Centralen var inget utöver det vanliga. Eftersom vi hade ett morgonflyg och var tvungna att övernatta på Arlanda så valde vi att åka över redan på dagen för att spendera några timmar i Stockholm och ägna oss åt lite shopping, något som till stor del saknas på Åland. Jag bokade biljetter till flygbussen via hemsidan (1 eurobonuspoäng per krona) och såg till min glädje att de har stöd för Apple Wallet (hoppas att alla transportmedel har det snart). Vid 22-tiden anlände vi till Arlanda och checkade in på Rest and Fly.

Rummen är mycket kompakta och blir väldigt snabbt varma. Det är inget jag skulle rekommendera för mer än några timmars sömn, vilket var vår plan. Drev runt en stund inne på Arlanda och passade på att checka in bagaget färdigt tills imorgon. Klockan 04:00 ringer larmet och de få timmarna sömn känns genast i kroppen när jag stiger upp. Rummen har inte egna duschar utan det finns gemensamma duschrum/toaletter i korridoren (ett för damer, ett för herrar och ett som alla får använda). En snabb dusch senare checkade vi ut och begav oss mot security.


SK1845 | ARN-MLA | 06:00-09:50 | SAS Plus 4C

Det var ingen kö till säkerhetskontrollen så vi gick genom den vanliga kontrollen och styrde snabbt stegen genom taxfreen mot loungen. Dagen till ära var det många barnfamiljer och semesterfirare i loungen. Drack ett glas apelsinjuice och gjorde en morgonkoll på BC innan vi började gå mot gaten för boarding.

IMG_1265.jpg

En mycket lätt frukost.

Boarding påbörjades på utsatt tid och prioboarding annonserades. Vi var bland de första ombord så har svårt att säga om det efterlevdes. Slog oss ned på 4A och 4C och hoppades på att vi skulle få behålla mittensätet tomt. Ett antal svettiga minuter senare hörs ”boarding completed” och det fungerade, vi fick behålla mittensätet tomt. B737-700 Hans Viking rullar ut från gaten på utsatt tid och vi tar kurs mot Malta. Serveringen började med att man delade ut varma handdukar till passagerarna i SAS Plus samtidigt som man berättade vad som erbjöds för respektive kabinklass. Frukosten som serverades var inget exalterande men fullt duglig och när den var inmundigad drog jag på mig NC-lurarna och lyssnade på en podcast.

IMG_1267.jpg

Säkerhet

IMG_1268.jpg

Frukost

Efter en stund hördes kaptenen i högtalarna, tog av mig lurarna och hörde att han berättade dagens flygrutt, lyssnade en kort stund och tog på mig lurarna igen. Efter några minuter höll han fortfarande på och det visade sig att det var en mycket pratglad kapten. Han berättade noggrant om dagens rutt, vilka städer vi skulle flyga över och på vilken sida av planet de skulle finnas. En halvtimmes tystnad senare var kaptenen tillbaka, denna gång berättade han glatt om Cumulus Nimbus moln och att de orsakar regn och turbulens, han berättade även om den radar han hade till sin hjälp för att undvika dem. Tog på mig hörlurarna och lyssnade klart på min podcast och då bröts radiotystnaden igen. Kaptenen var tillbaka igen och denna gång berättade han om hur nära flygplan får flyga varandra (300 meter på höjden och 7 kilometer på bredden för den intresserade), igen förklarade han att han har en maskin till sin hjälp för att varna för andra flygplan. Jag tycker att det kan vara trevligt med en kapten som berättar något intressant under flygningen, men då det var en så pass tidig flygning hade jag uppskattat total tystnad. Men säkerligen uppskattade alla barn ombord detta.

Vi landade i tid på Malta och en kort bussresa och promenad senare var vi i bagagehallen. Och tro det eller ej, våra priotaggade väskor kom bland de 10 första på bandet. Direkt när man kommer ut ur bagagehallen finns en Vodafone butik, jag styrde genast dit och köpte ett prepaid sim-kort med 5 euro för samtal/sms och 1 gb surf (ett paket för besökare som kostar 25 euro för en vecka). Betalade för en taxi till hotellet och fick en voucher som man lämnade till chauffören, mycket smidigt. Vår rallychaufför sparade inte på gasen och 15 minuter senare var vi vid hotellet.

IMG_1269.jpg

Taxi eller folkrace, det är frågan.


Marina Hotel Corinthia Beach 09.06.2016-16.06.2016

Check in på hotellet var först 14 så vi lämnade väskorna och gick över till ett mindre köpcenter som var 500 meter från hotellet. Drev runt lite i närområdet och checkade sedan in.

IMG_1271.jpg

En kall öl för att starta semestern, ja tack!

Utslagen av värmen och resan somnade jag redan vid 23-tiden. Vid 00:30 vaknade jag med ett ryck av kraftiga smällar och ljus. Yrvaket satte jag mig upp i sängen i tittade mot balkongen, är det ett tredje världskrig på gång eller slår blixten ner på balkongen flera gånger per minut? Går mot balkongen och drar upp dörren och möts av en kraftig doft av krut, kan konstatera att det inte var några blixtar och med uteslutningsmetoden så är det alltså det tredje världskriget som har dragit igång. Några sekunder senare är smällarna och ljuset tillbaka, ser då att det är fyrverkerier av modellen större som skjuts av från hotellets tak och en del smäller nära balkongerna, därav krutdoften. Det visar sig att det är en av restaurangerna på andra sidan av den lilla viken som är ansvariga för fyrverkerierna. Efter en stund upphör fyrverkerierna och jag återgår till att sova. Visst är det trevligt med fyrverkerier men hade absolut uppskattat om man hade informerat om detta i receptionen när vi checkade in tidigare på dagen.

Resten av nätterna på hotellet var som tur var inte lika händelserika. Jag kan absolut rekommendera hotellet om man inte är så värst lättstörd i sin sömn då det ligger mittemot Paceville (distriktet där majoriteten av barerna och nattklubbarna finns). I övrigt så är det ett trevligt hotell med många rena och fräscha pooler samt övrigt som man kan förvänta sig (spa, tvättservice osv.) Man får även tillgång till alla faciliteter på systerhotellet och själva hotellområdet är mycket stort. Frukosten är bra med ett utbud av varma och kalla alternativ samt en kock som tillagar omeletter och stekta ägg på beställning.

IMG_1280.jpg

Frukost

Hotellet har även ett antal restauranger och caféer. Café 24 kan jag speciellt rekommendera då de har mycket bra bakverk och lättare varma alternativ (hamburgare, soppor och sandwichar), personalen på caféet är helt underbart trevlig. Rummet var fräscht och höll en bra standard, dock inte det modernaste.

IMG_1336.jpg

Club Sandwich och öl på Café 24, mycket gott!

IMG_1341.jpg

Burgare på Café 24, de verkar gilla karamelliserad lök på burgarna här.


En vecka på Malta

Under vistelsen tog vi det mest lugnt och drev runt, men hann även med att besöka Valetta och Malta National Aquarium. Bussarna på Malta är ett mycket bra alternativ till att ta sig runt om man inte är bekväm med att köra folkrace i vänstertrafik. Bussarna kostar 2 euro för en enkelresa eller så kan man köpa ett kort som gäller för en hel vecka. Alla linjer och avgångar går att hitta på Google Maps så man hittar ganska fort vilken buss man ska ta vart. Om ni besöker Malta kan jag även rekommendera den lokala ölen Cisk (uttalas ”Chisk” och inte ”Sisk” fick jag lära mig efter 3 dagar…) som är billig och mycket god en varm sommardag.


Tonys Bar

Ligger i hamnen mittemot Valetta och har en fin utsikt över hamnen. Har fått bra betyg av andra besökare men kvaliteten på maten verkar variera kraftigt. Tyvärr så var ressällskapets lax genområ trots att vi väntade närmare 50 minuter på den. Men personalen räddade situationen bra och drog av den från notan, samt all vår dryck. Trevligt ställe om man har tur med maten.


Fresco´s

Bra läge i Sliema med en underbar utsikt över havet och hotellen. Personalen är mycket trevlig och maten är mycket bra. Vi åt en hamburgare (mycket fräsch och god) och en vegetarisk gryta, samt drack vin och öl till maten. Notan hamnade på 30 euro så jag skulle kalla det för ett mycket prisvärt alternativ.

IMG_1302.jpg

Utsikten från Fresco´s

IMG_1308.jpg

Ser inte så spännande ut, men mycket gott!


Sorrisi Cafe & Pasta

Ett bra lunchställe som serverar mycket goda pastarätter och ligger centralt i Sliema. Jag åt en Spicy Chicken Pasta med fårost, kyckling, bacon och cayennepeppar. Kan absolut rekommendera den, mycket gott och prisvärt.

IMG_1339.jpg

Mycket god pasta!


Malta National Aquarium

Ligger i Bugibba som är ungefär 30 minuter med buss från Sliema. Själva området Bugibba skulle jag verkligen inte vilja bo i då det mest bestod av Brittiska pubar och britter. Akvariet är mycket modernt och snyggt. Kan absolut rekommendera ett besök här, speciellt om man har mindre barn med sig. Inträdet är 13 euro för vuxna men om man äter på La Nave Bistro utanför så är det gratis för barnen.

IMG_1348.jpg

Bakgrunden till ett av akvarierna.

IMG_1352.jpg

Sur? Kanske behöver en resa i LH F eller lite fika?

IMG_1356.jpg

Orm, tur att det fanns glas mellan oss!

IMG_1362.jpg

Haj, tack för glaset igen!

IMG_1369.jpg

Fisk, igen.


La Nave Bistro

Ligger i samma hus som Malta National Aquarium och serverar både middag och lunch samt mycket bra drinkar om man istället önskar sig något svalkande. Maten var mycket god och utsikten är helt fantastisk, speciellt på kvällen.

IMG_1375.jpg

Öl, kanske skulle bjudit de sura fiskarna på en?


Vintage Café Angelo Poretti

Ligger mitt inne i Valetta och serverar mycket bra lunch. Åt en peperoni pizza som kan vara en av de bästa jag ätit. Personalen är mycket trevlig och man får en trevlig café-känsla här.

IMG_1390.jpg

Pizza och öl, gott!


It-Torri

Ligger centralt vid havet i Sliema. Köket är byggt i ett gammalt torn och borden är alla placerade utomhus. Maten är helt okej, men utsikten och personalen väger snabbt upp för det.

IMG_1431.jpg

Kyckling, helt okej. Pommes, inte bra!

IMG_1471.jpg

Utsikten, mycket trevlig!

IMG_1472.jpg

Burgare. Vem orkar äta en burgare, en korv, lökringar och pommes?


The Point Shopping Mall

Ett köpcentrum nära hamnen mittemot Valetta som har ungefär 50 butiker fördelat på tre våningsplan. Det är det enda som man faktiskt kan kalla för köpcentrum på Malta. Det finns butiker såsom Tommy Hilfiger och Gant här men trots att det är det största och ”bästa” köpcentrumet på Malta känns det lite som att kalla en Big Mac en mycket bra hamburgare (den kanske är bäst där du är just nu men det finns så många andra som är bättre).

Övriga bilder från Malta

IMG_1275.jpg

Gammalt hus, fint!

IMG_1297.jpg

Sportdryck för semesterpromenader!

IMG_1298.jpg

Var snäll med djuren!

IMG_1300.jpg

Systerhotellet

IMG_1307.jpg

Fika med bra utsikt!

IMG_1318.jpg

Park, fikaförbud.

IMG_1319.jpg

Samma park

IMG_1335.jpg

Varning för militärområde, ser intressant ut!

.
IMG_1321.jpg

Ser inte ut som att det är krig?

IMG_1322.jpg

Det var tomt. Maskin som håller upp dockor att skjuta på.

IMG_1326.jpg

Gammalt hål. Fylldes med krut för att skrämma fiender.

IMG_1333.jpg

Idrottsplats. Nej tack, jag har semester.

IMG_1334.jpg

Skola vid idrottsplatsen.

IMG_1337.jpg

Hamn, allt från lyxyachter till småjollar.

IMG_1376.jpg

Fotboll, glada polska fans.

IMG_1378.jpg

Trotsar regnet för fotboll och fika.

IMG_1380.jpg

Valetta, trevlig stad.

IMG_1383.jpg

Här kan man vila.

IMG_1385.jpg

Staty

IMG_1386.jpg

Långa gator i Valetta.

IMG_1388.jpg

Många små balkonger.

IMG_1400.jpg

St John´s Co-Cathedral i Valetta.

IMG_1402.jpg

Samma hus igen.

IMG_1406.jpg

Fortfarande samma hus.

IMG_1408.jpg

Smala gator i Valetta.

IMG_1410.jpg

Fotboll igen, heja Sverige!

IMG_1411.jpg

Chisk inte Sisk. Hursomhelst god!

IMG_1414.jpg

Hej SAS jag skulle vilja prata med er. De svarade snabbare på Facebook.

IMG_1415.jpg

Hotellet

IMG_1418.jpg

Fika

IMG_1420.jpg

Fin bil.

IMG_1421.jpg

Kommunen har humor!

IMG_1425.jpg

Kan man boka bonusresor härifrån?

IMG_1429.jpg

Strandpromenad

IMG_1430.jpg

Fika igen!

IMG_1443.jpg

Strand mitt i staden. Plan för vattenpolo.

IMG_1447.jpg

Något svalkande i värmen.

IMG_1454.jpg

Tomma gator i hamnen.

IMG_1459.jpg

Pool eller hav? Jag håller mig på torra land.

IMG_1462.jpg

Många kärlekspar.

IMG_1470.jpg

Utsikt

IMG_1491.jpg

Fika och fotboll!


Malta International Airport och La Valette Lounge

Klockan 07:00 på torsdagsmorgonen ringde alarmet på telefonen. Lite sista packning och en dusch senare satt jag i frukosten. Utcheckningen gick på under minuten eftersom att vi hade betalt hotellet redan vid incheckningen. Precis som avtalat så kom taxin jämnt klockan 8. Egentligen var det alldeles för tidigt för en resa som ska ta 15-20 minuter, men på grund av avstängda gator och morgontrafiken tog resan närmare 45 minuter.

IMG_1494.jpg

Dagens första frukost, gott!

IMG_1495.jpg

Utsikt, mycket trevlig!

IMG_1502.jpg

Fast i trafiken igen...

Enligt SAS hemsida så ska det inte gå att checka in via mobilen eller automat. Väl på flygplatsen så fanns SAS logga vid automaten så jag slog in bokningsnumret och det fungerade, även mobilt boardingkort fungerade. Då det inte fanns någon bagdrop var det bara att ställa sig i kön för plus/guld, något som visade sig vara ett misstag. Disken för plus/guld bemannades av något som verkade vara en praktikant eller liknande då det gick mycket långsammare än den vanliga kön, samt att han måste fråga kollegerna om nästans allting. Väl framme släppte vi av väskorna och var tvungna att fråga efter vouchers till loungen, något han glömde att ge till en början.

IMG_1504.jpg

Self Check-In, tydligen fanns det!

IMG_1505.jpg

Loungeinbjudan, gäller även för fasttrack!

Security tog under en minut tack vare fasttrack och snart slog vi oss ned i La Valette Lounge. Loungen var tyst och skön samt hade ett okej utbud som bland annat bestod av: kaffe och te, öl, vin, läsk, juice, sprit, yoghurt och müsli, kakor, bröd och kallskuret. Jag tog en kaka, några minisemlor som var fyllda med äggröra (mycket goda) samt en okej cappuccino och färskpressad apelsinjuice för att skölja ned detta.

IMG_1507.jpg

Frukost nummer 2, gott!

IMG_1510.jpg

Relativt lugnt i loungen idag. Någon som stretchar?


SK1846 | MLA-ARN | 10:50-14:40 | SAS Plus 4D

Klockan 10:20 påbörjas boarding och man har en egen fålla för plus/guld vilket fungerar mycket bra. Ingen buss som tar oss till dagens B737-800 Cecilia Viking utan här får man använda sig av fötterna. Väl ombord möts vi av en mycket glad kabinpersonal som hälsar oss välkomna och vi slår oss ner på 4D respektive 4F och hoppas på ett ledigt mittensäte. En stund senare hörs ”boarding completed” och mittensätet förblir tomt, 2/2 på denna resa, inte så tokigt. Medans vi väntar på puschback hör man kabinpersonalen stå och prata och de verkar vara missnöjda över att de förr i tiden jobbade 5 dagar och hade 4 dagar ledigt, numera får de bara 3 dagar ledigt per 5 dagar arbete.

IMG_1513.jpg

Utvilad Cecilia Viking efter strejken?

Vi taxar ut ungefär 10 minuter sent och man meddelar att början av flygningen kommer att bli lite skumpig på grund av de kraftiga vindarna. SAS Plus består idag av 10 rader och de flesta har ett ledigt mittensäte, alternativt en hel rad för sig själva. Purser idag är Thomas och han har med sig två till i kabinpersonalen varav en verkar vara mycket ny på jobbet. Den som verkar vara ny på jobbet får nöjet att presentera dagens måltider och det går mycket segt, högläsning ur ett manus idkas men inte mycket blir rätt, han får ändra sig en gång om vad som serveras i SAS Plus och det är många långa pauser.

IMG_1516.jpg

Säkerheten först!

Serveringen börjar med utdelning av varma handdukar och då ser jag att kabinpersonalen har pins med reklam för Los Angeles på sig, mycket snygga. Dagens måltid är ”Fennel cured salmon with a caper potato salad & dill créme”. Ingen höjdare enligt mig tyvärr, men brödet var mycket gott och som tur var så åt jag två frukostar på morgonen. Vid 14-tiden påbörjar vi inflygningen mot ett regnigt Stockholm Arlanda och på utsatt tid taxar vi in vid gate 10A.

IMG_1518.jpg

Lunchlåda

IMG_1520.jpg

Innehåll, inte i min smak...

IMG_1521.jpg

Fika utan styrka.

En kort promenad senare står vi vid bagagebandet och jag går in på Viking Lines hemsida för att boka hemresan, webbokningen för Mariella har redan stängts och nu börjar det krypa i nerverna. Vill man köpa biljetter i hamnen är man oftast tvungen att komma minst 30 minuter före avgång, Mariella avgår 16:30 från Stadsgårdskajen vilket innebär en taxiresa på ungefär 50 minuter enligt Google Maps. Lite efter tre börjar väskorna rulla på bandet och nu återstår det att se om priotaggarna gjort någon nytta. Hör och häpna, våra väskor kommer som nummer 3 och 4 på bandet, det har aldrig hänt på Arlanda tidigare. Rusar ut till taxihavet utanför terminal 5 och meddelar chauffören att nu är det bråttom, vi behöver vara vid Vikingterminalen om 50 minuter.

Trots mycket trafik så lyckas chauffören pressa ner restiden till 45 minuter och med fem minuter tillgodo kliver vi in i terminalen och köper två biljetter. Mindre kul är dock att hytterna är slutsålda på denna avgång, fullpackad färja med glada kryssare brukar kräva en hytt om man ska orka fram till 23:40. Väl ombord stegar vi till informationen och ställer oss i kö ifall det skulle vara några no-shows som öppnar upp för hyttplatser. Som tur var så lyckades det och 20 minuter senare har vi fått en hytt. Om ni köper hytt ombord ska ni alltid påpeka att priset är lite väl högt för då kommer oftast ”den andra” prislistan fram där hytterna kostar 50 % av normalpris, de försöker i regel sälja till normalpris men eftersom båten redan avgått säljer de dem billigare om man frågar. En händelselös resa senare är vi i Mariehamn och en taxiresa senare hemma.

IMG_1524.jpg

Regnigt. När går flyget tillbaka?

IMG_1525.jpg

Bra benutrymme men inget fika?

IMG_1527.jpg

Turister, turister och turister. Jag som ville ha det lugnt.

IMG_1528.jpg

Bra mat. Dålig öl...


IMG_1530.jpg

Efterrätt


Tack för att ni tog er tid att läsa denna reserapport!
 
Nice rapport! Mina föräldrar var just också på Malta och tyckte att maten var lite "engelskt tråkig" mot vad dom hade förväntat sig - medelhavsfräch. Vad säger du?
 

Resenären

Medlem
Tack för en fin rapport.
Blev lite konfunderad i början då "kliver ombord på M/S Viking Cindirella." men sen förstod jag.
Nu är det några år sedan som jag besökte Malta, men det bestående intrycket är hur jag "trots" EBG höll på att inte klara den kaotiska incheckningen med SAS. Många turister.....
Min bästa upplevelse var när vi två dagar bokade en tur med en lokal taxi och han körde oss dit vi ville, för en mkt överkomlig penning. Hans mamma hade varit första kvinnliga taxin på Malta!
 

AX22100

Medlem
Tack för de värmande orden alla!

Nice rapport! Mina föräldrar var just också på Malta och tyckte att maten var lite "engelskt tråkig" mot vad dom hade förväntat sig - medelhavsfräch. Vad säger du?
Jag kan nog instämma med dem på det. Menyn på en medelrestaurang bestod oftast av pizza, hamburgare och några andra varmrätter. Smaken var det inget större fel på men man får inte samma känsla som exempelvis i Spanien där det serveras underbara Paellor, grymt bra grillade rätter och mycket fisk. Däremot var luncherna rätt bra tycker jag med fräscha sallader och bra smörgåsar. Detta gäller för Sliema/Pembrooke området. Vi var en kortare sväng ut mot Bugibba som är ett riktigt chartermål och där var det enbart brittisk mat samt någon enstaka siciliensk restaurang. Kanske inget resmål för själva maten, samtidigt ska man inte låta den hindra att man åker dit.
 

AX22100

Medlem
Tack för en fin rapport.
Blev lite konfunderad i början då "kliver ombord på M/S Viking Cindirella." men sen förstod jag.
Nu är det några år sedan som jag besökte Malta, men det bestående intrycket är hur jag "trots" EBG höll på att inte klara den kaotiska incheckningen med SAS. Många turister.....
Min bästa upplevelse var när vi två dagar bokade en tur med en lokal taxi och han körde oss dit vi ville, för en mkt överkomlig penning. Hans mamma hade varit första kvinnliga taxin på Malta!
Ja incheckningen på Malta var rätt så kaotisk. Däremot så är det supersmidigt att man kan checka in väskorna kvällen före på Arlanda då flyget går så pass tidigt. Om man inte kommer från Stockholmsområdet och sover hemma d.v.s.
 
Toppen