Senaste nytt

Nya regler för incheckat baggage och separata biljetter

thsred

Medlem
@thsred
När det gäller resor till USA så måste man väl hursomhelst hämta ut väskan för att
passera tullen ? Men om jag förstår de nya reglerna rätt så är det inte något problem
så länge alla sträckorna ligger på samma PNR/biljett vilket de ju lär göra om du bokat
en genomgående biljett hos SAS.

Jo, men du måste ju kanske hem någon gång också... Och kanske åker AA till ditt SAS flyg.

Och enl. BAs regler så får du ju inte checka in bagaget hela vägen om du åker BA först och SQ sedan (scenario 3), vilket iofs inte är riktigt samma som mitt exempel (AA->SK och inte SK->AA).
Så jag undrar vad som kan gälla när man åker OW till Star på en biljett bokad på internet av SAS.
 

nota bene

Medlem
AA är inte BA.

AA har annonserat att de kommer att fortsätta som tidigare med interline inom OW och på genomgående biljetter.
 

thsred

Medlem
AA är inte BA.

AA har annonserat att de kommer att fortsätta som tidigare med interline inom OW och på genomgående biljetter.

Nähe... Trodde BA var AAs b-lag... men misstog mig. I informationen om BA gick ut med så stod det att de anpassar sig till OWs regler så därför frågade jag. Och såg inte att det stod att de fortfarande kommer att göra de t på icke-OW bolag. Men tack för svaret på frågan.

Edit: finns en aning ironi i texten, kom på att den kanske lät lite hård...
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Hehe.

Tyvärr har denna policy change från OW centralt lett till att alla bolag hanterar det olika. AA har gått ut med att de gör som tidigare, AY+CX att de gör det på genomgående biljetter och separata på egen metall. BA extremt restriktiva där de endast checkar in inom OW på en biljett. Flera andra bolag har ej gått ut med något.
 

Homer

Medlem
Nu har AA också ändrat reglerna



Customers traveling on separate tickets, issued in the same PNR/booking. Through check-in will be honored between the following carriers only:

 American Airlines and American Eagle

oneworld airlines and affiliates

Please note that the airport check-in representative will collect separate baggage fees based on each airline's established policies/allowance.

Customers travelling on separate tickets issued in separate PNRs/bookings will not be accepted for through check-in, regardless of which oneworld carrier(s) they are connecting to.
https://ssc.aa.com/prmportal_enu/AgencyReferenceFiles/Baggage - Through Checked Baggage with Separate Tickets.pdf
 

agehall

Medlem
En sak man ska tänka på är att SAS brukar gilla att sälja biljetter till USA med connections på AA. Det kan bli rejäla problem om man råkar ut för det nu.

I övrigt tycker jag det här är helt galet - jag har inga problem med att de slutar låta folk checka in bagage hela väge när man har två helt olika bokningar, men har man en bokning så borde de gå med på det kan jag tycka.
 

AABack2ARN

Medlem
Suck! :-(

Men jag funderar på lite på i vilka scenarion detta verkligen inträffar?

När SAS bokar inrikessträckan i USA med AA - blir det verkligen en egen biljett för inrikessträckan? Blir det inte ett AA-segment på en 117-biljett? Eller ställs den sträckan ut på en 001-biljett? Att AA under ytan har ett 001-dokument för den delen tror jag men knappast synligt för kunden?

Har en resa med AA där två av segmenten är på Hawaiian. Det ena segmentet ligger på en 001-biljett (anslutning från fastlandet) medan det andra segmentet (interisland) är utställd på en Hawaiian-biljett knuten till hela resans PNR.
 

AABack2ARN

Medlem
Så är det absolut. Och det finns alltid en risk att man hamnar hos en incheckningsagent som inte har en susning om något och så blir det jobbigt...

IATA tappar uppenbarligen sitt grepp om branchen mer och mer!
 
Toppen